We hebben ons vandaag de krampen gelachen, en gehuild.

Zweden, Gothenburg

Echte dag 1 in Gotenburg. Tourguide Linda kon niet slapen van de spanning en had voor ons weer een dag vol vertier in het verschiet liggen, kilometers gingen we door dit stadje lopen en prachtige dingen zouden we vandaag gaan zien.

Maar eerst … het ontbijt! Vrij standaard inmiddels, een paar afbakbroodjes, beetje beleg, twee bakken koffie en iedereen op zijn beurt even naar het toilet voor het dagelijkse onderhoud, wat zijn wij mensen toch gewoontedieren eigenlijk.

Rond half 11 waren we klaar voor vertrek en we spraken met Emily af dat ze nog 1 filmpje mocht kijken en dat we dan lekker zouden vertrekken… waren het niet dat er als een donderslag bij heldere hemel ineens een gigantische golf aan kramp opkwamen bij onze kleine smurf. Kronkelend en krijsend van de pijn wist ze het even niet meer en draaide ze van links naar rechts en wilde ze zowat in mij kruipen om te schuilen van de pijn… hartverscheurend natuurlijk maar ja…je kunt eigenlijk niks anders dan troosten en hopen dat het snel wegtrekt.

Dat gebeurde niet en na een half uurtje spraken we af dat mijn pa naar zijn highlight van de vakantie mag. De grote viswinkel in Gotenburg! Weken, zo niet maanden is hier naartoe geleefd en het ging er dan van komen, daar waar de ene Heemskerk de slechtste dag van de vakantie heeft, heeft de ander misschien wel een van de beste…hoe tegenstrijdig het soms ook is, het is misschien maar goed ook want anders zit je met 4 man naar een huilend kindje te kijken…dat schiet ook niet op natuurlijk!

Gelukkig hebben zowel Linda als ik helende krachten ofzo want na een klein half uurtje maakte de drama en pijn plaats voor moeheid en hangerigheid…vaak een goed teken want dan is de pijn weg en is het voor zo’n kleintje nog even zaak om lekker misbruik te maken van de situatie door een speentje te mogen en net even iets langer tv te kijken en te knuffelen met pa of ma! Iets waar wij natuurlijk maar al te blij mee waren.

Half 1, bedtijd! Emily leek helemaal opgeknapt maar wel moe door alle inspanningen, ze sliep dan ook meteen en doordat ze iets vroeger sliep gaf ons dat de kans om die middag misschien nog even de stad in te duiken, fingers crossed!

Inmiddels waren opa en oma ook weer terug, en gelukkig niet met lege handen. Opa had een aantal stukjes aas gescoord en oma zowaar twee nieuwe hengels! Ja je leest het goed… OMA had 2 nieuwe hengels…de wereld lijkt gek te worden!

Tijdens de lunch hoorde we natuurlijk het verhaal en dat de hengels niet helemaal de nieuwe hobby van oma zijn, maar goed, dat was ook wel te verwachten natuurlijk want een vishengel lijkt in de verste verte niet op een naai of lockmachine.

De rest van de middag zaten we lekker te niksen op de bank, in afwachting van Emily. Hoe zou ze wakker worden, met of zonder buikpijn? Nou om half 3 kwam de jury met een unanieme uitspraak…we kregen groen licht en dus pakte we meteen de tas en de jas om in de auto te springen en nog een stukje van de dag mee te pakken.

Stop 1, en ook eigenlijk de enige stop was de HAGA wijk, een of ander mooi winkelstraatje dat een van de hoogtepunten van Gotenburg is, en ja het zag er inderdaad heel gezellig uit! Het doet niet onder voor onze Apeldoornse winkelstraten en we hebben er zelfs twee schattige visjes gescoord voor onze oceanoloog in spe, Emily.

Op de terugweg kwam tourguide Linda, die tijdens de vakantie een oogje had laten vallen op 1 van de reisgenoten, met het briljante idee om de persoon in kwestie mee te nemen op een 1 op 1 momentje. Opa en oma gingen akkoord en met tranen in de ogen werd afscheid genomen van Emily, die zowaar een avondje zonder papa en mama ging doorbrengen, en ja, dat komt vast helemaal goed! (Zo bleek ook uit de foto’s).

Wij vertrokken naar een groot winkelcentrum midden in de stad. Het bracht een beetje nostalgische gevoelens op omdat we met zijn tweetjes in een mega groot Amerikaans winkelcentrum waren waar bigger better is. Heerlijk! Toen we een half uur later aan een grote hamburger met friet zaten was het beeld helemaal compleet! Toen we foto’s kregen van Emily die het ook erg naar haar zin had was onze avond geslaagd. Date Night was a success!

Om half 9 waren we weer terug in het huisje en plofte we op de bank met een volle buik en lege portemonnee, want uit eten is ook in Zweden niet heel goedkoop. Maar wel zo lekker, en beter duur als niet te koop, horen we opa zeggen.

NA de klinkende overwinning van Nederland, wat dan weer goed was voor de portemonnee, gingen we moe maar toch nog voldaan naar bed en bouwde de spanning zich weer op voor morgen, want morgen was het tijd voor Gotenburg dag 2!

#zinin !!!

Fijn voor Peter, lekker los gaan in de hengelsportzaak πŸ˜‚πŸ˜‚ En gelukkig knapte Emily weer helemaal op! πŸ’ͺ🏻πŸ’ͺ🏻πŸ’ͺ🏻 Kanjer 😘