Nelly's vriendin Maria en de Aljafería

Spanje, Zaragoza

Nelly kent Maria al vanaf vóór haar trouwen.
Ze hebben altijd kontakt gehouden en af en toe elkaar opgezocht.
In 2002 ben ik met Nelly, Suze, Peter en tante Thill bij hen (Maria en George) thuis in Los Angeles op bezoek geweest.

Dus Nel zegt: ,,Heb je zin om Maria te bezoeken, ze is nu in Zaragoza."
Hahaha, natuurlijk vind ik dat leuk, Maria is énig.

Wij hebben kontakt met haar gehad en vandaag gaan wij op de fiets naar haar toe, een bakje doen.
Het is natuurlijk héél gezellig met de altijd enthousiaste Maria.
We drinken een kopje koffie dat met veel liefde door haar 87 jarige mooie schoonzuster Goya, werd gemaakt.
Maria's fitte 90 jarige broer Fernándo moest helaas wat eerder weg.

We zijn daarna naar de Aljafería gefietst.
Het is een paleis omgeven door een burcht uit de 11e eeuw.
Dit bouwwerk en het Alhambra in Granada en de Mezquita van Cordoba zijn de belangrijkste nog bestaande bouwwerken in Moorse architectuur.

Er was zeer strenge controle en we moesten door een scan.

's Avonds hebben we nóg een kerk bezocht die we volgens de hartelijke dame van de informatie beslist niet mochten overslaan.
'Catedral del Salvador' of wel 'La Seo'
Deze kerk sloeg alles van wat we tot nu gezien hadden.
Het was binnen zó overweldigend en adembenemend mooi.
Er mochten alleen absoluut geen foto's gemaakt worden, die man met zijn spekzolen liep zó op te letten.

Dat was echt héél erg balen.

Kijk, wij zijn helemaal niet van die kunstkenners, maar we vinden het wel prachtig hoe alle stijlen van alle soorten kunst in een kerk samenkomen, ja dat vinden wij schitterend.
Ik persoonlijk vind het dan ook nog fijn om wat stil te staan bij mijn geliefden, en een kaarsje te branden.

Geweldig.

Wat leuk dat bezoekje aan die vriendin van Nel. En die restauratie is wel heel goed uitgevoerd hoor. Als je dat verschil ziet. 👌👌👌

Dora 2024-04-13 22:03:11

Too top! Maria’s schoonzus heet Charro. Die foto met z’n drieën! Te gek. En Bert in het Portaal. Lot, ik zei toch dat ik van je hou. Dat niet alleen! Ik vind je verhaalstijl ook helemaal te gek. En dan die prachtige foto’s! Zo, die veer zit. Adios amigos

Nelly 2024-04-13 22:11:11

Wat is Spanje toch interessant en mooi. Geen wonder dat we er een aantal maanden per jaar wonen.🤪 Jullie reisverhalen zijn bijzonder om te lezen en de foto's laat ons echt met jullie meereizen. Veel liefs Marella en Norman