Zowat te mooi voor je ogen.

Portugal, Tomar

We zijn bijna een week in Tomar.
Heel fijn en gezellig.
Er is veel te zien, ook in de omgeving.
Een paar dingetjes wil ik graag met jullie delen.
Ook leuk voor mijn boekje wat ik ook weer van deze reis laat afdrukken.

Er staat hier een groot complex met een ruïne, een Tempeliers kasteel en een klooster, het Convento de Cristo.
Heel belangrijk in de geschiedenis.
De Orde van de Tempeliers is daar in 1162 met de bouw begonnen en hun opvolgers, de orde van Christus hebben het uitgebreid.

De prachtige details dateren uit eind 1500.
Eigenlijk te mooi voor woorden.
Het mooiste deel is het charola, (de kern), prachtig, prachtig!

Zij zijn in 1593 begonnen met de bouw van een fantastisch aquaduct voor de watervoorziening van het klooster, het 'Aqueduto dos Pegões', 6 km. lang en met 180 bogen (arcades).

Voor ons was dit deel van de reis (Noord Spanje en Portugal) een soort snuffelreis, maar het zou zomaar kunnen dat we hier vaker heen gaan.
We hebben veel leuke ontmoetingen gehad en interessante tips gekregen voor een volgende keer, hartstikke leuk.

We moeten een beetje aan de terugweg gaan nadenken.
Het is toch nog ongeveer 2230 kilometertjes.
We zullen zien waar we elkaar weer treffen.

Tot gauw, kus.

Inderdaad zowat te mooi voor je ogen. Overweldigend ! En wat knap van de mensen uit die tijd. Wij hebben het aquaduct gezien maar zijn door gereden. Klein is jullie busje zo,of wat een overweldigende grote bogen zijn het. Het Tempeliers kasteel en het klooster en het Charola. Inderdaad adem benemend mooi en knap. Take your time en laat het lekker indalen. Ben inderdaad benieuwd naar welke mooie plek jullie gaan. Ik laat me graag mee voeren op de wind. Dag lieverds, nog een fijne reis. Knff knff.

Suze 2016-10-24 18:31:50

Wat waren ze vroeger toch knap, wat een mooie bouwwerken. Geweldige togen en bogen. Zouden de huidige bouwvakkers het nog kunnen. Of houdt het op bij gibo blokken stapelen ?