Een tussenstop in Troyes.

Frankrijk, Troyes

450 km op een reisdag is voor ons genoeg.
16:00 uur, plekje zoeken.
We dachten Auxerre, maar dat was toch een stukje te ver.
We komen op een prachtige parkachtige stadscamping in Troyes.
Ook weer zo'n stad die op de borden ziet staan als je naar het zuiden rijdt.
Een ontzettend oude stad.
Geweldig.

Ik vraag aan de beheerder wat het protocol op de camping is. ,,Je doet maar wat," zegt hij.

Hendrik, zo heet de man, zegt ons dat het centrum op 2 km is en makkelijk te lopen.
We gokken het niet en nemen om 19:00 u. onze fiets naar het oude centrum.
Dat was een goede gok, die Hendrik hadden we goed ingeschat, was niet zó geïnteresseerd.

Onder het genot van een prima pizza op een mooi groot terras op een schitterend plein, waren we getuige van een nare ruzie op de hoek.
Na wat scheldkannonades en 3x de politie, kwam uiteindelijk ook een ambulance, waarschijnlijk iemand geraakt door een man met één been en een zwaaiende fietsketting.
Toen wij om 20:30 weer weg gingen had de politie alles weer onder controle en was het natuurlijk stikdonker, ons heel goed fietslicht kwam goed van pas.

Hoewel Troyes niets met Troje te maken heeft, je spreekt het ook anders uit (Trwà) staat er toch een groot paard in de tuin en bij de ingang van de camping.

We zijn overdag teruggegaan naar de oude binnenstad.
Prachtig.
Wat een bouw, zo oud.
Troyes heeft een indrukwekkende geschiedenis met een ook heel rijk verleden.
's Middags kwam het echte lekkere franse sfeertje weer, het was leuk om hier even te zijn.
Ook hebben we de Sainte-Madeleine, de oudste kerk van de stad bezocht, met haar heel erg mooie gebrandschilderde ramen.

Een mooie wandeling door de stad, gaf een goede indruk, van hoe het vroeger was.
Wel vinden we het 's avonds niet meer zo leuk in een stad, dat bewaren we gewoon voor overdag.

We gaan verder zuidwaarts.

Nou zeg, hele mooie huizen, gebouwen en kerk. Je kijkt je ogen uit. Het is wat minder druk op de camping, na seizoen en prut weer. Geniet maar lekker met z'n tweetjes, óp naar het volgende avontuur. xx

Paula 2019-09-26 18:13:38

Wat een sprookjes achtig dorpje, kan zo in een Disney film. Goede reis naar de zon!! Xoxo

Simone 2019-09-26 19:08:16

Oud stadje, wel heel mooi. prachtige gebrandschilderde ramen van de kerk. Wel heel rustig zo te zien op de camping. Viel spass.