Notre Tour de France 😉

Frankrijk, Saint-Pourçain-sur-Sioule

Prachtige wegen rijden we.
De dorpjes en stadjes zijn ouwe meuk, maar de wegen zijn perfect.
We genieten volop van dit oude Frankrijk.
Dit zijn die routes die je in je oude eend moet rijden met open dak.
Met één verschil de kinderhoofdjes zijn vervangen voor prachtig asfalt.
Ja joh, ik weet het, asfalt is niet mooi, maar het rijdt wel lekker ennnn we hebben geen eend meer.

Op weg naar het zuiden, waar we in dit tempo nooit aankomen, maar "so what", komen we langs Vézelay, een hoog gelegen pelgrimstadje, met vanaf grote afstand te zien, een gigantisch grote basiliek, (omcirkeld in onze wegenatlas).
We besluiten een bezoek te brengen, het is nog vroeg.
Een lekkere 'goed voor de pootjes' wandeling brengt ons via het stadje bij de basiliek.

Het stadje is echt verwaarloosde oude troep, waar kunstenaars zich hebben gevestigd en waar de pelgrim zijn stempel kan halen en een kamer kan vinden.
De basiliek is heel groot en van binnen heel sober, wel heel erg fotogeniek.
Ik heb een kaarsje gebrand bij Jezus en één extra gekocht om thuis te branden.
Toch komen hier jaarlijks tussen 800.000 en 1 miljoen bezoekers.
De winkeliers uit het dorp klagen dat hun klandiezie terug loopt, ja geen wonder met die ouwe zooi.

Tja, je kan het stadje ook met andere ogen bekijken en het charmant noemen, hahaha.

Om 17:30 komen we op het punt waar we willen fietsen, ook weer zo'n aantekening die al jaren in onze atlas staat, het Canal du Nivernais bij
Chaumot, bekend om zijn minstens 34 sluisjes.

De camping is gesloten, dat stond niet in het boek, maar we mogen toch één nachtje blijven.
We betalen de man toch, wat niet hoefde.

Heel jammer, de volgende dag is het van dat smerig motregenweer en we besluiten zonder te fietsen, verder te rijden.
Daar balen we wel van, we hopen een ander jaar het alsnog te doen

Een schitterende route brengt ons in Saint-Pourçain sur Sioule, de camping is op een eilandje direct naast het centrum, ik hoor kerkklokken, gezellig.
We blijven hier even.

Het oude centrum met veel hoogteverschil is rondom een kerk gebouwd, echt rondje om de kerk.😉
Deze kerk is een verrassing.
't Ziet er van buiten niet uit, maar binnen.......
Een plaatje.
Prachtige ramen, mooi houtsnijwerk.
Heel verrassend een hele leuke
en natuurlijk stokoude stad.

's Avonds heerlijk op een terras een stukje vlees gegeten.
Om half acht, kwamen duizenden vogels, met veel herrie een slaapplek zoeken in de bomen tegenover het terras, waar onze fietsen stonden en natuurlijk zaten deze later onder de vogelpoep🤣

Op het eiland waar wij sliepen was het heel stil, de vogels zaten in het centrum, we hebben heel lekker geslapen.
We gaan weer verder.

Jullie Tour de France leidt jullie dwars door het Bourgogne gebied van Frankrijk. Prachtig hoor, zo'n oud vervallen huis. Wil je toch zo schilderen. Was Vezelay niet één van de beginpunten van de Compostella route in Frankrijk ? Geniet met volle teugen. 😘😘

Marella 2019-09-28 07:51:33

Dag lieve genotteraars. Behalve, lijkt het ook uit gestorven . Ik herken het van onze motor vakanties. Geweldig ! Geniet maar lekker.

Suze 2019-09-29 02:11:45

Hahaha, Suze. Dan is mijn opzet gelukt, om zo weinig mogelijk personen op de foto te krijgen.😘

Charlotte 2019-09-29 11:09:01

Weer genoten van de foto's. Prachtig.

Dora 2019-09-29 12:57:53

Wat ik zo gaaf vind is, dat je ook jullie route ziet op de kaart. Dat madkt het voor mij alleen maar makkelijker als ik ook die kant op wil en ja, die kerk.....dat wil ik wel zelf een keer zien. Erg interessant. Liefs, Paula