Mooie stad joh!

Frankrijk, Lyon

In de oude stad aangekomen, zien we smalle leuke straatjes met oude gevels en winkelpandjes, veel terrasjes.
Opvalt, hoe schoon het is.

In Lyon zijn vanaf de middeleeuwen meer dan 350 'traboules' ontstaan.
Dat zijn doorgangen onder de huizenblokken door.
'Trans ambulare' betekend, door (iets) lopen, het woord komt alleen in Lyon voor.
Gewoon door een deur, zelf licht aan doen en via diverse gangen en binnenplaatsjes met woninkjes, kom je dan in een andere straat.
Geweldig.

Zo komen we van de 'Rue du Boeuf' weer buiten in de 'Rue Saint Jean'.
Je kan hier ook een huurfiets pakken.
We bezoeken hier de Kathedraal met zijn bijzondere astronomisch uurwerk.

Op veel plekken zie je de mooie basiliek boven de oude stad uitsteken.

We eten lekker in een Bouchon, zo noemen ze daar een restaurantje in zo'n straatje.
Tot slot lopen we naar het 2e grootste plein van Frankrijk, "la Place de Bellecour" waar Lodewijk XIV (in brons) op zijn paard naar zijn volk (en toeristen) kijkt.
Rond het plein zijn veel winkelstraten.
Veel moois gezien.

Thuisgekomen, worden we uitgenodigd door onze Maastrichtse buren, waar we een biertje(s) drinken.
Na veel lachen is het ineens half 1.
Snel douchen en de hut in.
Pfffft, wat een daggie.

Bonne nuit!

Weer genoten van jullie prachtige foto"s en leuke reisverslag. Wat een prachtige glas in lood ramen. Nog wel wat regenachtig ? Jullie zitten wel al aardig zuidelijk. Veel plezier verder

Kees en Dora 2016-05-21 19:19:10

Leuk zeg, les experiences de Lyonaise. Kortom: super. En ook niet meer koud. Veel plezier.