Ook even terugblikken op 2021

Nederland, Franeker

Nu we hier zo zijn komen veel herinneringen weer boven.
Ja joh, we gaan door alsof er de afgelopen 2 jaar niets gebeurt is hè, maar het tegendeel is waar.
Er is veel verdriet geweest om verloren lieve mensen.
Super voorzichtig moest je zijn.
Gelukkig zijn we die periode goed doorgekomen, Bert helemaal.
We hebben veel gefietst en gewandeld.
En ja Marella, mijn nieuwe knie doet het geweldig.
En ja๐Ÿ˜ nu, 7 maanden later zijn we weer aan het camperen en we voelen dat ons dat goed doet. ๐Ÿ˜๐Ÿ‘
Wij zien camperen als een automatische workout๐Ÿ˜…
Genieten doen we ervan.

Ik ben nog steeds verkouden en mijn oogjes staan nog wel wat lubberig, zegt Bert.

We hebben door de stad gewandeld met als hoogtepunt het 'Planetarium'
Franeker is een echt heel oude stad met veel historie uit vervlogen tijden.
Er hebben veel 'knappe koppen' gewoond.
Het was de tweede stad, ná Leiden, met een universiteit.

De spannende verhalen en goed bewaarde panden uit jaren 1500 en vroeger, zijn hier geen uitzondering.
Ook hier is te zien, net als in heel Europa, de rijkdom uit de jaren eind 1800.
Franeker wordt ook wel "Ster van de Elfsteden" genoemd.
Voor zo'n niet heel grote stad zijn er wel belangrijke dingen gebeurt hier.
Neem het Planetarium, het met passie gemaakte levenswerk van Eise Eisinga.
In 1774 had jij met zijn vrouw samen, een wolkammerij (wol van schapen kammen en evt. verven voor verkoop), waar hard gewerkt werd.
Evengoed bedacht en maakte hij in 7 jaren een op raderen werkend planetarium aan het plafond van zijn huiskamer met op zolder de raderen, die heel precies werkten en nog steeds, nu is het huis een druk bezocht museum.
Prachtig.

Hoe mooi gebouwd en versierd kan een stadhuis zijn, schitterend.
Gebouwd in 1591.

Het korendragers huisje uit 1634, wat zó goed bewaard is gebleven.

Diverse panden waar weeskinderen werden opgevangen.

Een bakkerij in zo'n historisch pand, dat had ik nog nooit gezien.

En dan het voormalige woonhuis (rond 1500) van Edelman Hessel van Martena, nu een museum, bizar.

De leuke grachtjes met echt schitterende panden.
Dat dat alles bewaard is gebleven hè, dat fascineerd me zó.

Ach, ik hoef jullie eigenlijk niets te vertellen, we weten dat Nederland stikt van de pareltjes.
Evengoed loop ik met verwondering door zo'n betrekkelijk kleine stad met grootse geschiedenis.

Als toetje werden we getrakteerd op een prachtige zonsondergang.
Je snapt het al, we zitten op z'n Kattuks gezegd, weer 'te trouwe'
โฃ

Geweldige ervaringen mensen. Ja, Nederland heeft pareltjes. Wat genieten jullie. Super hoor. Nu weten jullie zeker dat dd aarde niet plat is. Toch? Veel liefs. Nelly

Nelly 2022-04-15 23:02:34

Nederland op zijn breedst en een klein land met zoveel mooie plekken. De manier van vertellen aan ons doet het hem ook hoor! Mooi zoals jij dat alleen kan. En de foto's getuigen ervan. Ik geniet weer volop met jullie mee. Liefs xx

Paula 2022-04-17 08:39:36

Mooi verhaal over mooie dingen. Als je je verveelt kun je altijd nog gids worden . ๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘๐Ÿ‘ Groetjes weer ook van Kees