We kunnen weer.🌤

Frankrijk, Le Crotoy

Er wordt geschreven dat Le Crotoy al in de tweede helft van de jaren 600 al bestond.

Ook aan het standbeeld van Jeanne d' Arc kan je zien dat het al een oud stadje is.
Zij was een geliefde en belangrijke strijdster in de 100 jarige oorlog die toen woedde.
Zij heeft in 1430 een maand gevangen gezeten in Le Crotoy, waarna ze in 1431 in Rouen ter dood veroordeeld is, omdat ze mannenkleren droeg.
Eerder was ze al door de Engelsen beschuldigd als ketter en heks.
Zij is op de brandstapel geëindigd.
Ze is maar 19 jaar geworden en toen verguisd en vereerd.
Ze is in 1920 heilig verklaard.

Ook Jules Vernes heeft hier gewoond van 1865-1870 en hier de bekende sciencefiction roman, "Twintigduizend mijlen onder zee" geschreven.

Maar nu.....
20 juni 2022 maandag 12:00 uur, we zijn bij de baai.
Om 13:50 uur is het water op zijn laagst vandaag, toch liggen de bootjes in de haven al op het droge.

Elke dag gaan we naar Crotoy, soms 2x om boodschappen te doen en/of kijken en eten, (meestal in restaurant Jules Vernes).
Dat is al gauw 25 km heen en weer fietsen, langs het natuurgebied.
Ons eerste toertje in deze omgeving is richting Abbeville.
Je komt op 16 km langs St. Valery ook aan de baai, aan de overkant.
Daar was het zo gezellig, dat we wat zijn blijven hangen.

Het is 'richting' Abbeville gebleven, want 4,5 km voor het centrum, was ik het zat en zou mijn accu het misschien niet redden, dus zijn we terug gegaan.
Het was een fijne fietstocht van 65 km, deels langs de Somme.

Wat zullen wij goed slapen (doen we altijd al😄) na zo'n heerlijke fietstocht.

Dinsdag heeft het veel geregend, we konden pas rond 17:00 uur naar buiten, toen was het ook gelijk heerlijk weer.
Geweldig om naar het opkomend tij te kijken aan de baai in het stadje.

We besluiten om morgen (woensdag) naar Le Tréport te gaan.

👍👍💪💪 Leuk hoor.... Zaaalig genieten... beetje bootjes kijken...beetje fietsen..... Geniet ervan🥰🥰

Peter 2022-06-22 22:53:42

De foto’s worden steeds mooier. “ Dat stoomtreintje!” Is dat voor personenvervoer of goederenvervoer? Prachtig.! Wat een wonder hè, dat je de zee zich ziet vullen. We voelen jullie verwonderingen van al dat schoon. Prachtig!

Nelly. 2022-06-22 23:31:47

Da jullie nog steeds genieten, haal ik uit hetgeen er geschreven en gepost wordt. En behoorlijk wat kilometers weg trappen. Heeft Bert ook een electric fiets? De foto’s zijn bijzonder helder en haar scherp. Prachtig. Nog heerlijk genieten! Liefs, Suze.

Suze 2022-06-23 01:18:31

Heerlijk aan de kust en overal het water, gezellig havenplaatsje, de verste vis, gezelligheid, jullie hebben het weer heel fijn. Ik lig hier te genieten van jullie ervaringen en foto's. Vandaag word ik geholpen, ik ben al voorbereid. Wachten op de arts. Blijf vooral sturen, ik kijk er met verlangen naar uit. Liefs xx

Paula 2022-06-23 08:59:38

Schitterend verhaal weer. Prachtige foto's en wat een vreemde vuurtoren. Wel heel mooi die oude stations en die trein. Geweldig. Genieten jullie maar lekker verder dan doen wij dat ook.