3e dag, Madonna met kind.

Frankrijk, Le Puy-en-Velay

Weer een prachtige dag.
Vandaag gaan we de Madonna bezoeken.
Dat is een behoorlijke klim in de stad over de kinderhoofdjes en dan komt de rots van 132 m. plus het beeld van 22,70 m.
Vanaf de camping leek de kapel hoger, maar het Mariabeeld is veel hoger.

Deze door erosie gevormde plek, is gestolde lava van een vulkaanpijp.
Deze werd in de middeleeuwen als militair fort en later als steengroeve voor stadsmonumenten gebruikt.

Dit beeld, Maria met kind, is gemaakt van het ijzer van 213 omgesmolten kanonnen, die zijn buitgemaakt in de Krimoorlog in 1855 en door Napoleon aan de bisschop van Le Puy-en-Velay geschonken.
Van hem is een beeld gemaakt, dankend op de knieën, wat vóór het standbeeld staat.

Nou.....
Wij waren daar vandaag.
Een enorme aanslag op mijn pootjes en dijen, maar we hebben het goed gehaald.
Fantastisch, de geschiedenis, het bouwwerk, het uitzicht.

Weer een prachtige dag.

Prachtige fotoo van Madonnamet om haar heen een strakke blauwe lucht. Bij ons was het grouw, grijs en nat. Brrrtr!

Suze 2019-10-01 15:45:18

Nou jullie komen terug met ijzeren billen en benen;-) Wat een prachtige plek!! Xx

Simone 2019-10-02 07:14:48

Hahaha, maar die ijzeren dijen deden best wel zeer hoor, toen ik in bed lag. Xxx

Charlotte 2019-10-02 08:24:00

Wowww! Prachtig! En wat een energie van allebei. Ik word al moe als ik het zie. Irritant vind ik dat van mezelf maar kijk maar wat ik nog wrl kan. Dat is ook nog heel veel en geniet ervan om jullie verhalen te lezen en foto's spreken boekdelen. Liefs, xx

Paula 2019-10-02 11:56:22

Ik was erg vlot met reageren merk ik.Had toen nog geen geschiedenis met al de omgesmolten kanonnen. Dan nu ook al die prachtige foto's er bij. Fantastisch in een woord. Dit moet je ook alleen met mooi weer doen want anders heb je ijzeren benen en billen voor niets gekweekt. Nu weet je tenminste waar je het voor gedaan hebt. En, prachtige vergezichten! En heerlijk dat jullie dit niet hoeven te doen in het hoog seizoen. Dank jullie wel dat jullie dit willen delen. FANTASTISCH!!!!! En dan als klap op de vuurpijl heb ik voor jullie ook een mededeling. Er is er 1 jarig HOERA HOERA en dat ben jij mijn lieve zusje CHARLOTTE ja ja! Van harte gefeliciteerd en Ome Bert ook natuurlijk.Maak er een fijne dag van. Dat is jullie wel toevertrouwd! Ik drink vanavond een glaasje grandberry sap op jou Lot.

Suze 2019-10-02 13:27:55

🥳Dank je Suze❣ Veel liefs van ons.

Charlotte 2019-10-02 14:42:16

Wat een belevenis zeg. Prachtig prachtig. En wat een klimmers zijn jullie. Wow.