Op het Heiligdom.

Frankrijk, Lourdes

De wekker gezet, pffft dat was even wennen om vóór zevenen op te staan, pikdonker natuurlijk.
Marc zal zeggen ,,dat is laat Moeders, ik sta veel vroeger op."
Ja dat heb je als je ouder wordt, hahaha.

Zonder dolle.

We zijn met de stadsbus gegaan, die reed vanaf de camping.
Stonden om 9:30 op het Heiligdom.
Het was een prachtige dag, heel mooi weer.
Tijdens de processie en dienst waren er duizenden mensen.
Toen we terug kwamen van de wandeling langs de kruisweg, was het heel rustig.

Wonderlijk hè, dat je weet dat er zó veel zieken met begeleiders zijn, en dat je dan toch in alle rust alles kunt bekijken en bezoeken.

Dan die ondergrondse basiliek.
Hij is niet mooi, maar wel bijzonder.
Helemaal onder de grond gebouwd, in de vorm van een graankorrel.
Het is de grootste kerk van Frankrijk met 25000 zitplaatsen.

Natuurlijk kaarsen gebrand, ook in de grot waar Maria aan Bernadette zou zijn verschenen.

Ook de kleine kruisweg bewandeld.
Er waren weer heel veel ernstig zieken, in karretjes en op bedden en rolstoelen.
We hopen dat deze bijzondere dag die best ook voor alle vrijwilligers heel vermoeiend is, al deze mensen veel kracht mag geven.

Veel mensen zijn er meerdere dagen.
Moet ook haast wel, je kan niet alles op 1 dag zien en doen.
Zeker ook als je ook door het water wilt waden.
Wij hebben dat niet gedaan.

Ik heb wel extra aan mijn lieve familieleden en vrienden gedacht, waarvan ik weet, dat ze of ziek zijn of kracht goed kunnen gebruiken.

Wij hoorden van Lourdesgangers die er een 9 daagse reis van maken.

Toen wij om 19:00 met de bus terug gingen, was ik best wel moe.

Een dag later toch nog een paar uur terug geweest om nog eens die prachtige mozaïeken in de Rozenkransbasiliek op ons in te laten werken.
Die miljoenen kleine steentjes.
Alles is van steentjes, tot de dunste plooitjes of haren, ongelofelijk.

Hoe hebben ze het kunnen maken, zó mooi.

Ik durf het bijna niet te zeggen en het doet niets af aan jullie beleving van Lourdes, maar ik was daar in de jaren 70tig en vond het een groot circus en exploitatie van kwetsbare mensen. Sorry. Mag ik nou nog wel je vriendin zijn ? We hebben het er nog wel eens over.

Marella 2019-10-06 16:26:50

Wat komen daar veel mensen op af zeg. Wel frappant die foto met die lege rolstoel voor het Mariabeeld.

Dora 2019-10-06 16:48:41

Hoi lieve Marella. Als dit tussen onze vriendschap zou staan, zou het slecht met ons gesteld zijn, dusssss lieverd, niks aan de hand. Ik verheug me al weer om je te zien en te spreken. Verwar de stad Lourdes niet met het Heiligdom. Alleen in de stad Lourdes, kan je net als in elke stad, souvenirs kopen. Op het Heiligdom wordt geen commercie bedreven, je kunt er alleen kaarsen kopen. Dikke kus, Lotte❣

Charlotte 2019-10-06 17:05:39

Het lijkt me heel interessant om daar eens een bezoek te brengen. Jullie hebben er een hele dag van gemaakt en nog niet uitgekeken denk ik. Lekker uitrusten voordat jullie weer in de startblokken gaan.

paula 2019-10-07 09:37:19

Charlotte, ik zie helemaal aan je koppie dat je voor 300% geniet. Ik ben daar nu twee x geweest en tot mijn verbazing herken ik niet veel van wat ik op jouw. foto's zie. Maar het is dan ook zeker 20 jaar geleden. En er is natuurlijk ook heel wat met mijn koppie gebeurd. Des te meer geniet ik van je totale blog. Veel meer genieten en liefs, Suze

Suze 2019-10-08 23:12:27

Wel bijzonder om die mooie foto's van LOURDES TE ZIEN wel bijzonder om al die LOURDES-FOTO'S te zien maar daarheen gaan zou niks voor ons zijn. Wel moedig van jullie!! Ik ben benieuwd of deze reactie wel aankomt?!

AAGJE 2019-10-09 14:14:40

Ja hoor, je berichtje is binnengekomen, dank je wel. Dat is nou het mooie van het Heiligdom, er wordt niet aan je gevraagd of gecontroleerd, in wat of wie, of in niets geloofd, is iedereen welkom, prachtig toch. Veel liefs , ook voor Cor. B&C❣