Het goede gevoel.

Portugal, Fatima

We rijden vroeg weg, maar zelfs na twee uur zuidelijk rijden waren er nog steeds veel vliegen, dus weg van de kust.

We besluiten, na overleg met buienradar, door te rijden naar Fatima.
Dat is de plek waar 'Fatima' oftewel 'Maria' aan drie herderskinderen 2 keer zou zijn verschenen, in 1917.
(zie evt.wikipedia)

We vinden een camping in de tempelierstad Tomar.

Bij het binnenrijden wisten we het al, hier willen we wel even blijven.
Camping op loopafstand van een plezierig centrum, met tal van bezienswaardigheden.
Ennn, van hieruit is het maar een half uurtje naar het bedevaartsoord.

Fatima heeft 8000 inwoners en een overnachtingcapiciteit van 10.000 bedden.

Voor katholieken is Fatima één van de belangrijkste bedevaartsplekken.
Lourdes is natuurlijk ook heel belangrijk, toch heerst hier een totaal andere sfeer.
Hier komen ook veel pelgrims en boetedoeners, in Lourdes hoopt men vooral op het wonder van genezing.

Aan de overkant van de basiliek op het inmens grote plein is nóg een basiliek gebouwd (2007) met 8633 zitplaatsen.

Het op de knieën het hele plein in de lengte oversteken vinden wij fascinerend en verwonderlijk.
Je wil ze het niet vragen, maar je vraagt je wel af wat ze beweegt dit te doen.

Bert ging In St-Jean-de-Luz al met een kwinkslag op de knieën, maar ik had nooit gedacht dit in het echt van zó dichtbij te zien.
Bijzonder.

Het is voor deze mensen een zeer serieuse en belangrijke spirituele gebeurtenis.
Ik ken een enkel verhaal, daar wordt je stil van, hoewel ik denk, dat God het echt niet nodig vind om dit te doen.

Natuurlijk kunnen er ook (reuze) kaarsen gebrand of verbrand worden.
Tot aan van kaarsvet gemaakte lichaamsdelen toe.
Bizar.

Op het heiligdom kun je net als in Lourdes, alleen kaarsen kopen.
In de stad echter is er een enorm aanbod van religieuze artikelen, souvenirs en horeca met gezellige terrassen.

Het was goed in Fatima.

Interessant hoor, al die bezienswaardigheden. De kaars kan niet lang genoeg zijn om al die gebeden te verhoren en zonden te vergeven. Veel genoegen daar.

Nelly 2016-10-20 17:54:23

Herkenbaar! Niettemin toch leuk de foto's te zien en je verhaal te lezen. Het is voor mij al weer zo lang geleden dat wij er waren.Een opfrissertje voor mij. Lieverds, genieten jullie nog maar lekker.😘😘

Suze 2016-10-20 21:04:43

Het gebruik om op de knieën het plein over te moeten steken schrikt me af, maar meer omdat ik dat niet kan. Mijn knieën doen pijn van de RA. De kathedraal en wat je allemaal tegenkomt is heel bijzonder en de moeite waard om goed te bekijken. En kaarsen branden is ook altijd mijn dingetje. Die zullen heel lang branden, dikke zijn het! Ik hoop nog veel te lezen en te mee te maken, goede reis en liefs XX