Mijlpaal

Italië, Assisi

Dag 79

Zondag 1 juli 2018. Van Scritto naar Assisi. 28 km.

Voor vandaag hadden we snode plannen gemaakt. We wilden een dag inlopen op ons schema en een dag eerder in Assisi aankomen. Daarom wilden we weer vroeg op pad om het merendeel van de kilometers voor de ergste hitte afgelegd te hebben. De wekker stond op vijf uur maar we waren er al eerder uit en waren om 5:45 op pad.
Het eerste stuk was direct al klimmen. We dachten al hoog te zitten maar het ging nog veel hoger. Soms een stukje naar beneden maar dan een bocht en weer naar boven. Maar na zo’n twee uur hadden we er toch ruim 9 km opzitten. Op asfalt, zondagmorgen vroeg voelen wij ons wel thuis. Maar toen kregen we toch andere ondergrond. Een grof kiezelpad dat licht daalde en later overging in een bospad. We passeerden leuke dorpjes als Bellaluga en Fratticiola Selvatica ( op grote hoogte) Na ongeveer een uur bereikten we weer asfalt en in een lief slaperig dorpje, Pianello, was zowaar een bar waar we aan de koffie konden.
Hier zagen we ook de tekens van de Franciscusroute weer en die hebben we een stukje gevolgd en toen die route te sterk afboog hebben we weer onze gps gevolgd. Tot..... we voor een rivier stonden. Niet overal breed en ook niet erg diep. Maar de oevers aan de overkant waren met geen mogelijkheid op te komen. Vol met van die vervelend grote braamstruiken en erg steil.
Dat betekende dus omlopen, het kostte ons ongeveer 1,5 km maar was niet erg vervelend omdat we langs de rivier veel vissers zagen en al snel in Petrignano aankwamen. Hier luidden de klokken om ons te verwelkomen (11 uur).
De brug over en weer op route. Nog 7 km naar Assisi. Het was inmiddels erg warm geworden, boven de 30 graden en de vaart was er een beetje uit. We moesten ons slaapadres bellen en melden dat we een dag eerder kwamen en dat was gelukkig geen probleem. Het was fijn dat langs grote stukken van de weg een trottoir lag maar dat hield later weer op. We passeerden Santa Tecla, Palazzo en Tordibetto. Het was zo warm dat we regelmatig onder een boom stopten om af te koelen. We wisten dat de klim naar Assisi nog kwam. Toen we dat zagen liggen leek het mee te vallen. Over een brede rustige weg ging het geleidelijk omhoog en we hadden nog maar een kilometer te gaan toen we linksaf de stad ingingen. Dat ging via een pad van een paar honderd meter behoorlijk omhoog. Het bijzondere aan dit pad was dat een aantal stroken met klinkers was voorzien van namen met plaatsen. Geen idee van de betekenis. Gaan we uitzoeken. Maar na dat pad ging het verder omhoog bij 35 graden. We waren erg blij toen we in het centrum van de stad arriveerden bij Martini, onze gastvrouw. Jammer dat ze geen biertje in huis had maar dat had ze binnen tien minuten opgelost via de bar in de buurt. 👍🍺
Door de extreme warmte waren we erg bezweet en hadden we dringend een douche nodig. Omdat we zo vroeg vertrokken waren, was er ook nog voldoende tijd voor een korte rust.
Daarna snel de stad in. Imponerend al die gebouwen, kerken en hoogteverschillen.
We dwaalden wat rond en wisten dat we voor 17 uur bij de Franciscusbasiliek moesten zijn. Dat betekende weer een flinke afdaling. Bij de Franciscusbasiliek krijg je een certificaat als je de route Florence Assisi hebt gelopen. Jammer, na een paar verwijzingen belandden we aan het juiste loket en de monnik daar vertelde ons dat de certificaten alleen ‘s morgens worden verstrekt. We konden alleen een stempel krijgen. Morgen om tien uur worden er weer certificaten verstrekt. 😡 Maar dan zijn wij alweer onderweg. Wij waren blij met stempel en hebben om 17 uur de mis bijgewoond. Daarna nog een bezoek aan de tombe van Franciscus en naar buiten, de hitte weer in en omhoog. Bij een bar vonden we het tijd voor een drankje. Anders zouden we het misschien niet halen. Terug op ons adres ging Truus in de tuin zitten en Jan op de kamer om de blog te schrijven. Truus kreeg al snel gezelschap van onze buurman, Dylan, een Amerikaanse jongen, 2e jaars priesterstudent die ook een deel van de route Florence Assisi had gelopen. Ze hebben leuk zitten praten.
Tegen 19 uur was het tijd een restaurant op te zoeken voor ons diner. Omdat Dylan al een paar dagen in Assisi was had hij ons een leuk restaurant geadviseerd waar we een prima pizza met een lekker glas wijn hebben gehad. Daarna hebben we nog even op het centrale plein gezeten, het was nog steeds erg warm. We hebben gelachen om een zonderling die in jute-zakken en op blote voeten Franciscus imiteerde en wat gepraat met mensen om ons heen.
Het was een lange, hete maar mooie dag.
Morgen naar Spello en (alweer) nieuwe schoenen voor Truus halen.

Buona giornata.

Gefeliciteerd!!! Kanjers zijn jullie! Prachtig jullie uitzicht uit de B&B. Succes met nieuwe schoenen kopen.

janny van der werff 2018-07-02 06:45:17

Hallo lieve wandelvrienden, Wat een mooie foto's, ik denk dat de volgende vakantiebestemming Italië wordt. Ik krijg heimwee als ik deze foto's weer zie. Maar nog even sparen. Ik bewonder jullie doorzettingsvermogen maar je doet het ook ergens voor. Nog even en dan zijn jullie in Assisi maar dan nog naar Rome. Geniet ervan. Hier nog een spreuk van de NHD "Zullen we samen niets doen? Rrovare Gioia Groet van ons

Richard & Greet 2018-07-02 08:08:53

Hallo toppers! Ik heb al tijdje niet gereageerd maar volg jullie steeds! Wat een tocht! Respect hoor✨✨👑👑. Erg knap om steeds zo weer de kilometers draad op te pakken in de hitte. In Nederland ook warm . Gisteren lui dagje gehad. Moest aan jullie denken.. oefff bergjevop en af.. maar het is wel een unieke prestatie en magnifieke ervaring ! Ik realiseerde mij dat jullie er niet zullen zijn met de nijmeegse vierdaagse. Maar dit is natuurlijk veel en veel mooiere ervaring. Rome is prachtig en heel veel te zien. Ik ga met vroeg Nasr bed en geen alcohol de laatste dagen voor de start in. Vroeg op om een beetje in ritme te komen. Heb genoeg kilometers in de benen. Wordt weer warme 4 dgse.. Wat is jullie planning om aan te konen in Rome ? Nou ik geniet nog zeker van jullie prachtige reisverhalen! Hoop dat de schoeben van Truus weer lukken! Jan nog geen nieuwe ? Nou groetjes vanuit zonnig Elst en suk6 met jullie vervolg !! Xx Annet

Annet moerkerk 2018-07-02 09:56:42

Dank voor jullie verslag met foto's! Leef mee en ben weer in Assisi, toen 3 en 4 oktober 2016 Ook heel heet en op de sterfdag van Franciscus waren we in de basiliek van S.Maria Delgi Angeli. Heel bijzonder om de herdenking " onverwacht" mee te maken. Toen we er waren stroomde de kerk na een uur verder vol en wij waren getuigen van een enorme optocht van de bisschop en genodigden en een bijzondere dienst, het heeft uren geduurd. Het heeft een diepe indruk gemaakt. Assisi was ons doel, en zijn daar wat langer gebleven. Mooie tocht en op naar Rome! Joke Boersema

Joke boersema 2018-07-02 10:11:16

Alweer zo'n warme dag, jullie zullen ondertussen wel een flinke kleur hebben gekregen... Maar weer een flink eind opgeschoten richting Rome! Al blijft het klimmen en klauteren, soms een dwarsliggende rivier of een rottige ondergrond, geen berg is meer te hoog voor jullie, superkanjers! Wat een mooie foto's weer van een knus en typisch Italiaans stadje, heel leuk. Lieve groet.

Anneke 2018-07-02 11:48:55

Op 21 mei jl. waren wij in Assisi. Wat een indrukwekkende stad met heel veel cultuur ,oudheden etc. etc. Iedere morgen tijdens de koffie een vast ritueel om jullie verslagen te lezen en veel herkenning(maar dan uit de auto), Heel veel respect voor jullie onderneming en het hoofd te bieden aan de “obstakels” en uitdagingen die jullie onderweg op jullie pad tegen komen. Op naar Rome👍

Lammie K. 2018-07-02 12:27:22

Je verslijt wat schoenen op zo'n tocht! Jullie tocht was voor mij aanleiding om weer eens oude foto's en films te gaan bekijken van een reis door Italië, alleen niet te voet. Die begon in Rome. Jullie zullen daar binnenkort ongetwijfeld aankomen. Zet 'm op.

Antoon 2018-07-02 13:28:01

Mama: Ik geniet van jullie mooie verslagen, en gefeliciteerd met deze mijlpaal. De volgende is in zicht over niet al te lange tijd! Nog even volhouden, hier is alles oké ook al maak ik niks meer mee, ik ben blij met de buren, zij zorgen ervoor dat de zonneschermen naar beneden gaan, dat is nu wel nodig hier, want het is hier nu ook warm maar ik heb er geen last van, er staat genoeg te drinken op tafel, we hebben niks te klagen. Nog heel veel plezier en een behouden thuiskomst, hartelijke groeten en tot de volgende keer, dag hoor 👋🏻Mama en Thea

Thea van der Meulen 2018-07-02 14:25:43

Gefeliciteerd met deze geweldige mijlpaal, wat een prestatie!!! En dat met zulke hoge temperaturen en al dat klimmen! Jullie zijn echte doorzetters. En dan elke dag weer de moed hebben om een mooie blog te schrijven. We blijven genieten van jullie prachtige verhalen en foto’s. Heel veel sterkte en vooral plezier met jullie verdere reis naar Rome! Warme groet van ons.

Greta Meutstege 2018-07-02 20:35:55

Jullie zijn zeker kilo's afgevallen? Goed blijven drinken hoor. Wat knap met die hitte. Echt petje af voor jullie. Wat een prachtige reis is dit. Ik zou dit echt niet redden. Top!

Annie D. 2018-07-02 22:33:14

Wij zijn vandaag ook aan het 'klauteren' geweest. Een mooie wandeling langs de kust van Sardinië. Jullie zullen ongetwijfeld zeggen... 'fluitje van een cent' .. viel ook wel mee, maar hier en daar toch behoorlijk uitkijken in verband met losliggende stenen. Wens jullie weer heel veel wandelplezier.. de laatste loodjes!! 😘