Terugtocht deel 1

Nederland, Amsterdam

Vandaag zijn we begonnen met onze terugtocht naar Amsterdam. In het weekend wordt een flinke storm verwacht, en deze willen we graag voorblijven. In de ochtend zijn we snel nog even Lelystad ingewandeld om boodschappen te halen. Daarna zijn we rond 12:00 vertrokken uit de haven. Met een zeer gunstige en stevige wind zijn we vrij snel helemaal tot Pampus gezeild. Zo'n flinke wind dat we makkelijk 11 km/h (jaja ;p) gingen op fok en grootzeil. Net voorbij Pampus begon het aardig te regenen en viel de wind ook weg. De zeilen dus maar naar beneden en afscheid nemen van ons laatse zeilrak van de vakantie. Op de motor verder en door de oranjesluizen bij het IJmeer. Leuk detail: achter ons bij de sluis meerde een boot aan met de naam 'ISIS'. Ouch. Na lang debateren, kwamen we met de alternatieve naam 'CRisis'. Slechts 2 letters bijkopen en je hebt altijd een leuk verhaal waarom je boot Crisis heet ;p.
Vanuit de sluis zijn we over het IJ gevaren terug naar de Houtmankade. Daar hebben we tot 02:00 's nachts gewacht en half geslapen tot het begin van de staande mastroute.

Hoi Ron, wij zijn weer terug van vakantie, ik lees al je prachtige berichten. jij wist natuurlijk dat ik niet op Pampus werkte die dag en daarom zijn jullie ook niet op het mooie Stelling van Amsterdam eiland geweest, toch :) ? veel groetjes en tot snel

mary 2014-08-10 14:14:46

Het blijft een beetje een hollen of stilstaan verhaal met de wind. Gelukkig voor jullie heb je je toch een paar keer lekker uit kunnen leven bij goede wind. Daarnaast, wat dobberen en uitrusten is ook leuk en geeft een vakantiegevoel. Voor de storm uitblijven blijkt een goede keus geweest te zijn. Als de berichten tenminste kloppen (code geel) kan het flink te keer gaan en daar wil je ook niet in terecht komen.