Peralada en Boadella

Spanje, Peralada

's Ochtends zijn we via een rustieke route naar het dorpje Villabertran gereden, bekend om een Augustijner klooster. Helaas was het klooster op maandagen gesloten, dus hebben we alleen een rondje door het pittoreske dorp gewandeld.
Vanaf Villabertran reden we door naar Peralada, de cava-makers! Natuurlijk hebben we wat geproefd, maar we hebben ook de musea bezocht. Een klein museum over de vroege (tot de middeleeuwen) historie van de streek en een privé-museum dat bestond uit verschillende musea. Ja, dat was een rariteit en don Quichotte kwam er ook in voor. Een rijke man hield van verzamelen en had een wijnmuseum, glasmuseum, een mega-bibliotheek (met de circa 1000 eerste drukken van Don Quichotte) en een schilderijenverzameling aangelegd. Dit alles was te zien in een voormalig klooster met kerk. Erg leuk en afwisselend, alleen ging de gids er met een sneltreinvaart doorheen en hadden we lang niet genoeg tijd om alles te bekijken.
Omdat de dag nog lang niet om was, besloten we Tomtom nog eens in te schakelen en een leuk punt bij het water aan te vinken. Na een supermooie bergtocht riep hij opeens 'you have reached your destination', dus wij stappen uit de auto en kijken opeens op een helblauw stuwmeer! Dat was echt een grote verrassing. Daar hebben we nog wat geklauterd en gekeken, alvorens we weer huiswaarts keerden.

Wat leuk dat jullie in Perelada waren. Toen we de foto's zagen, kwam alles weer boven: ja, zo zag het museum er uit. Waren het geen trouwglazen of zo? En wat is de wijn heerlijk! Bij het stuwmeer zijn we nog nooit geweest. Prachtig.

ingron 2010-09-01 19:50:20

Zo hou je het aantal musea wel op peil: vier in een keer en nog niet de kleinste zo te zien. Dat zou je vandaag de dag toch niet meer voor elkaar krijgen om om op de hoogte te zijn en blijven van vier zo'n verschillende richtingen. Inderdaad prachtig blauw water in het stuwmeer en een fraai uitzicht.

MenM 2010-09-01 20:19:57

Het glasmuseum had onder andere trouwglazen, maar ook parfumflessen en zelfs antieke glazen kolfapparaten....

Ron 2010-09-05 11:35:38

Je haar zit nog steeds leuk nelk! Wat een mooie plekken hebben julie bezocht!