Fishies

Fiji, Ringgold Atol

We zijn op het ringgold atol, een groep van 5 eilanden, waarvan er slechts 1 bewoond is, aanbeland. Hier komt bijna niemand, dus het koraal gedijt fantastisch en het water is extreem helder (zicht tot 40 meter). De compressor was helaas stuk dus niet iedereen kon duiken. Op weg naar de ochtendsnorkel zagen we een school met vissen die met de boot mee sprong, heel gaaf en Ron is erin geslaagd om ze op de foto te krijgen :-) Onder water was het een zee van koraal, misschien wel het meest indrukwekkende gebied tot nu toe. We zagen nemo's, puffers en zelfs rifhaaien! Yay! Ze zijn helemaal niet eng in real life en gaan superkalm door het water.
Precies op het moment dat er een grote rifhaai recht op mij afzwom kwam ik erachter dat ik de action cam verloren was onder water... ouch.

Visvangst

Op de boot was het vissen begonnen. Ron wilde graag meedoen, dus hij kreeg een stuk lijn, met een bout en een haak eraan. Succes! Volgens de Australische overlevering moet de vrouw haar man over de belly rubben voor geluk bij het vissen, en deze theorie kunnen we bij deze bevestigen, want Ron haalde in no time een enorme travelli (moeten we nog opzoeken) boven! En het coole is, hij gaat morgen op de barbecue voor iedereen!

Kajakken en mangrove

De middag brachten we op een van de eilanden door, een inactieve vulkaan, waarvan de krater was volgestroomd met water. Eerst maakten we een hike naar boven over de wortels van de bomen, vervolgens liepen we de hele krater rond. Het uitzicht was geweldig en de begroeiing was er zo mooi. Een meisje uit onze groep was nog bijna op een slang gaan zitten - het is echt wildlife hier. Na de hike werden we naar de kajaks gebracht en konden we rond de krater varen. Geen lullig rondje, maar een mooie tocht langs mangrove, over prachtig koraal en onder bomen vol vleermuizen door. Daarna hebben we ook nog lekker op het strand gelegen.
De halve Tui Tai crew (veel freedivers onder hen) is daarna nog met ons gaan zoeken naar de action cam. Maar het mocht niet baten. Tijdens de go pro finders tour hebben we nog wel een schildpad gespot, whoohoo! Dat maakt toch nog iets goed.
De middag werd afgetopt met nog een leuke snorkeltocht.
Tijdens het diner barstte een regenbui los, onze eerste echte regen hier tot nu toe. Alles was in een paar seconden doorweekt. Voor ons een goed excuus om na het eten snel de hut in te duiken, want het is een intensief programma hier en morgen staat de White Wall gepland, dus daar moeten we weer fit voor zijn. We wisten alleen niet dat er een flinke storm op komst was....

En ons maar lekker maken met beelden van de action cam. Dat gaat dus jammer genoeg niet door. Gelukkig maakt de vis die Ron gevangen heeft veel goed, hopelijk heeft hij lekker gesmaakt. Het is dus niet bij die ene korte hike gebleven, daar had je ook geen acht paar schoenen voor hoeven te hebben natuurlijk. De dag levert weer een aantal prachtige en leuke foto's op. Niet alleen van de natuur, maar ook van jullie.

MenM 2014-04-25 12:20:21

Ziet er cool uit die school vliegende vissen! Nog nooit zoiets gezien.

Anne 2014-04-25 19:26:38

Nelk de hoed komt goed tot z'n recht daar!