Van wold tot veen

Nederland, Veenhuizen

De dag begon met een wandeling door het Fries-Drentsche Wold. Even lekker uitgewaaid en voor de ergste regenbuien weer terug op ons startpunt. Daarna gingen we naar Veenhuizen, een plek die na het lezen van Het Pauperparadijs fascineert. Het gevangenismuseum behandelt de geschiedenis van straffen en detentie. Het is alleen wel erg op kinderen gericht, ontzettend multimediaal, daardoor nogal chaotisch en het koloniehuis is maar een klein deel van de expositie. We hadden wat andere verwachtingen, maar het was toch leuk om even gezien te hebben.

Zo te zien vindt Nelleke het maar niets in de slaapkooi van Veenhuizen. Daar kan ik me alles bij voorstellen: echt een droefgeestige plaats. Wij zijn er ook eens geweest, ook op een regenachtige dag. Je krijgt echt te doen met de mensen die daar in detentie zaten. Maar je wilt het toch gezien hebben als je daar in de buurt bent.

MenM 2013-02-03 17:31:46

Ziet er leuk uit! Kan me voorstellen dat het niet heel erg vrolijk is daar :)