Grootste rak ooit op spinnaker

Nederland, Lelystad

Wat een dag! De wind was optimaal om op de spinnaker van Den Oever naar de diagonale overkant van het IJsselmeer, Lelystad, te varen. In een uur of 8 hebben we dit gevaren. Van 1100 uur s ochtends tot 1900 uur s avonds. Onderweg hebben we een aantal grote groepen aalscholvers gezien die over en langs de boot vlogen. Hopelijk zijn deze een beetje te zien op de foto's. Van de spinnaker heb ik ook wat mooie foto's gemaakt maar die past er niet helemaal op. Onderweg ging het door onze onervarenheid ook wel eens verkeerd. Het bereik van de spinnaker is heel beperkt dus hij valt snel naar binnen. Daarbij gaat hij lekker draaien en om de voirstag heen. Op het laatst hadden we hem zo in de knoop dat we hem maar hebben laten zakken ;-p
Bij aankomst in Lelystad stond Nelleke ons daar op te wachten. Ze vertrekt zaterdag naar Schotland dus dit was de laatste kans om elkaar nog te zien. We hebben gezellig in het café in de haven wat gegeten: erg lekker! Inmiddels zijn we alweer onderweg naar Amsterdam.

Filmpje: http://youtu.be/IfmtSkpvAH4

Als ik zo die verhalen lees dan hebben jullie een zeer fijne week samen gehad op het water, dat hadden jullie vast niet willen missen. Toch weer iets goeds om op terug te kijken. Geniet nog maar lekker even na! Groetjes en tot snel ziens.

Wies 2014-08-08 16:06:05

Fijn dat jullie zo''n goede zeildag achter de rug hebben. Met spinnaker en al . Het t is toch een indrukwekkend gezicht met zo'n groot bol zeil. Dat dat af en toe moeilijk hanteerbaar is is alleen een goede reden om te blijven oefenen. De aalscholvers komen op de computer goed uit, dus geen zorgen daarover. Hopelijk hebben jullie vandaag beter weer gehad dan wij nu: wij hebben vandaag een voorproefje van een lage drukgebied dat boven Schotland ligt en dat veroorzaakt geweldige plensbuien (hopelijk heeft Nelleke goede laarzen). Goede terugreis naar Amsterdam met wat wind en niet teveel regen.