Mantaroggen!!!

Fiji, Botaira resort

Alsof we nog niet genoeg geluk hadden, is het er vandaag van gekomen: we hebben gesnorkeld met de mantaroggen! :-)
Tussen twee eilanden hier is een tamelijk smalle doorgang met een sterke stroming. Als het hoogtij is, komt daar veel plankton doorheen - ideaal voer voor de manta's. Vanochtend was er nog wat gerommel met de boot (eerst regende het, dus moest de boot gehoosd worden, toen was de motor weer te zwak, toen moest de olie bijgevuld etc) dus we waren even bang dat het niet zou gaan lukken, maar uiteindelijk vertrokken we toch. Aangekomen bij de doorgang was het verdacht stil... Onze gids ging het water in en na enkele spannende minuten barstte er ineens een hoop gezwaai en geschreeuw los ”get in here!!" Het was flink peddelen met de stroom, maar toen zagen we hem, in de diepte, suizen als een enorme vleermuis, zo ontzettend gaaf. Uiteindelijk zagen we 3 of 4 verschillende roggen en met sommige kon je een stukje mee zwemmen, al houd je ze nooit bij, ze zijn ongelooflijk snel. Ze maken ook een soort achterwaartse koprollen met de bek wagenwijd open, om zoveel mogelijk plankton op te scheppen. Er komen ook veel andere vissen op het plankton af, dus af en toe zwom je in grote scholen vis, ook een heel bijzondere gewaarwording. Na een tijdje kwamen er opeens 3 andere boten met toeristen aan en was het een getrappel van jewelste. Er was toen nog maar één manta die zich liet zien. Wat een mazzel dat wij de eerste boot waren!
De rest van de dag hebben we heerlijk gesnorkeld in ons eigen huisrif. Het is een beschermd gebied, dus de koralen floreren hier bijzonder goed. In ons resort zijn er vandaag maar 4 mensen en we hebben daardoor het hele rif voor ons alleen! Hadden we al gezegd dat we bofkonten zijn?
De avond wordt afgesloten met bbq, snake bite (cocktailtip voor Ronald: vodka, witte rum, meloenlikeur, limonade) en local beer.

Gelukkig, daar waren ze dan eindelijk: de mantaroggen. Ze zien er inderdaad indrukwekkend uit. Goed dat jullie er vroeg waren zodat je er ook rustig van kon genieten. Zo'n middagje in jullie privé resort is ook niet te versmaden, zeker als er dan nog een bbq en een soort happy hour volgt. Het is met het woord bofkonten toch nog zwakjes uitgedrukt!!

MenM 2014-05-07 12:31:04

Jaloers!

Luc 2014-05-08 22:59:25

Woooowwww, snorkelen/duiken met Manta's is echt super uniek en voor velen een droom die nooit uit zal komen. Wat gaaf! Vandaag kwam ook jullie mooie kaart binnen.