Kaas in overvloed

Portugal, Cabo Espichel

Het plan voor de dag was om naar de wijnstreek Azeitao te gaan. We hadden van het vvv een kaart met een aantal abergas gehad en gingen op pad. Het bleek alleen niet zo eenvoudig iets te vinden... De eerste aberga was totaal vervallen en de beloofde tuin was een paarden centrum, de tweede bleek alleen op afspraak en een derde was een fancy oord met maar liefst 10 flessen (ongetwijfeld hele lekkere) peperdure wijn.
Dus gingen we naar het schapenkaasmuseum. Hier werd uitgelegd hoe Alfredo de kaasjes maakte en konden we ook een exemplaar kopen voor de verzameling :-) Daarna besloten we nog een stukje te gaan toeren naar een vuurtoren op een uiterst westelijk puntje van Portugal. Hier bleek ook nog een gigantisch pelgrimsoord bij een kerkje te zijn. Waarom dit zoveel pelgrims aantrok begrepen we niet zo goed - de wonderen werden niet benoemd - maar prachtig was het wel.
Op de terugweg troffen we nog een herder met kudde. De schapenbusiness lijkt hier beter te floreren dat de toeristische sector.

Tjah, soms moet je een beetje flexibel zijn in je vakantie: van wijn naar schapenkaas moet kunnen. Kaas is sowieso lekkerder dan wijn, dus ik zou er helemaal geen probleem mee hebben. De tocht naar de vuurtoren was echt wel de moeite waard: wat een prachtig uitzicht. Dan nog wat devotie voor een onbekend wonder: alle ingrediƫnten voor een leuke dag zijn aanwezig geweest t/m een schaapskudde als besluit.

MenM 2012-09-08 17:47:38

Toch wel een mooie dag gehad als ik het zo lees. Ik vrees dat je niet veel toeristisch zult tegenkomen als je dat tenminste zoekt. Portugal is verschrikkelijk arm en alleen enkele gebieden zijn toeristisch:de Algarve b.v. Maar als jullie richting Lissabon gaan dan moet je er middenin terecht komen. Veel plezier maar weer.Groet diny