Van Blue Lagoon naar Botaira Resort

Fiji, Naviti

Op onze laatste dag in Blue Lagoon konden we alsnog de grotten bezoeken. Het was nogal een apart uitje. Je wordt namelijk gedropt met de boot, dan loop je een paar trappen op en kun je de eerste grot in. Deze is open aan de bovenkant, dus je blijft de lucht zien en dat is best een indrukwekkend gezicht. Er zit een tweede grot aan vast en deze is te bereiken door een onderdoorgang onder water. Je moet vanuit de eerste grot een stukje onderduiken om de tweede te bereiken. Dit is best spannend (waarom gaan er mensen met zwemvesten aan naar dit soort plekken?) maar aan beide kanten staan gidsen die je voortduwen en je hoofd vasthouden zodat je dat niet stoot (Nelleke-proof ;-)) In de tweede grot is het pikdonker. De gids heeft een zaklamp en zwemt een stukje met je rond, vertelt wat over de film met Brooke Shields en probeert iedereen aan het schrikken te maken. Daarna ga je dezelfde weg terug. Het was leuk om te doen, maar niet zo bijzonder. Daarbij was het erg druk zodat het toch een beetje claustrofobisch was in grot twee.

Bij terugkomst was het afscheid nemen van het resort en wachten op de yasawa flyer. Dit keer waren we bekend met de procedure dus maakten we ons geen zorgen over de bagage. Tot onze verrassing waren we de enige twee passagiers die naar Botaira gingen. Desalniettemin werden we weer hartelijk onthaald met een bloemenkrans, drankje en welkomstlied. Dit eiland is de hemel op aarde. We dachten dat we de top al bereikt hadden, maar dit is zoooo gaaf. We hebben een grote bure (houten fijiaans huisje met palmbladerdak) voor onszelf, daarvoor een hangmat tussen de palmbomen en een paar passen verder... de zee. Geweldig! Ron wist meteen een kokosnoot te 'oogsten' en dat zal vast de laatste niet zijn. En het bizarre is, er zijn maar 7 gasten hier. We hebben het resort dus praktisch voor onszelf.

's middags konden we ook nog een duik maken en toen zijn we naar fusilier reef gegaan, een koraalwand waar zich heel veel fusiliers (goh) ophouden. Ook zagen we veel nudibranches in allerlei variaties en het magic coral. We hadden dit een keer eerder gezien maar van een afstandje bij een hele drukke duik, maar nu waren we zelf in actie. De divemaster gebaarde dat Nelleke een bepaald, oranje koraal moest voelen. Bij aanraking werd het koraal ineens helemaal wit. Heel bijzonder. Verder was het een heel kalme mooie duik met veel scholen vis en mooie koraalformaties. Toen we terugkwamen in het resort was het alweer happy hour met pina coladas, wat een leven...

Ik had wat opgezocht over Blue Lagoon omdat ik het alleen maar "ken" van de film. Daar stond het verhaal van de onderaardse grot ook uitgebreid vermeld, met de bijbehorende foto's. Niets voor mensen met claustrofobie dus, die zaaien alleen maar paniek. Wat een rust moet dat zijn geweest in jullie resort en dan nog met een hangmat, een kokosnoot en last but not least: de ruisende zee.