Geen storm, geen regen wel Enkhuizen

Nederland, Enkhuizen

In Andijk heb ik wederom heerlijk geslapen. Echt ongelooflijk hoe stil het nog kan zijn in Nederland. Na een ontbijtje zonder croissants dit keer ben ik op de leenfiets het dorpje ingereden. Een mooi landelijk dorpje met veel authentieke huisjes en boerderijen. Wel apart dat ook hier veel vakantiehuisjes te koop staan en ook talloze bouwkavels. Vlakbij de haven is ook een groot bungalowpark. Bij de deka heb ik weer flink wat ingeslagen. Terug bij de boot had Ronald het klusje aan het toplicht voltooid en konden we vertrekken.
Buienradar zag er wel dreigend uit met grote regenwolken dus hadden we de regenpakken vast klaargelegd. Niks kon zo erg zijn als vorige jaren waarbij we tijdens vertrek al tot op ons onderbroek doorweekt waren. Bij het naar buiten varen kwamen overal mensjes uit hun boten met verwarde blikken op hun gezicht. Eén man riep ons nog na 'hebben jullie buienradar wel gezien!?'. Waarop ik wijs antwoordde: 'de regenpakken liggen klaar!'.
Nou het iaar bleef ons goed gezind. Echt geen drupje regen gevoeld. Enige nadeel was dat de val van het grootzeil in de knoop zat en dat midden op het IJsselmeer niet veilig te repareren viel. Op enkel de fok zijn we clvrij snel naar Enkhuizen gezeild.
Daar aangekomen hebben we een lekker terrasje gepakt en van een Spaanse volkszangeres genoten. Daarna lekker kibbeling gegeten met rode kool. Wederom een heerlijk dagje dus. Morgen komt Nelleke en gaan we nig het Zuiderzee museum bezoeken.

Bij Andijk kan ik me helemaal niets voorstellen, maar wat jij er over vertelt klinkt prima: leuk en rustig. Met de zeiltocht hebben jullie geluk gehad want voor de verandering hadden we toch eigenlijk een weerwaarschuwing: code geel. Ik weet eigenlijk niet wat dat inhoudt. Wij hebben er ook niets van gewerkt. In ieder geval niet het weer wat jullie nu gehad hebben. Gewoon nog lekker even doorgaan met genieten en er morgen nog maar een gezellige dag van maken.