Volendam, paling, wind en Lelystad

Nederland, Lelystad

Vanmorgen werden we heerlijk uitgeslapen wakker op onze ankerplaats. Uiteraard begon het zonnetje goed te branden. Na het ontbijt zijn we de haven van Volendam ingevaren en hebben daar onze lege dieseltank aangevuld. Toen hebben we Volendam verkent. Dat is altijd leuk als je vanuit de haven komt omdat je dan heel andere orientatie hebt. Alles draait dan rond de haven wat natuurlijk in Volendam ook echt zo is.
In de Deen hebben we flink wat ingeslagen. Toen hebben we ook nog een lekkere portie vette verse paling gekocht. In het haventje hebben we die opgegeten. Inmiddels waren daar ook de Volendamse jeugd neergestreken om lekker te zwemmen. Ze hadden flesjes die ze in het water gooiden om er achterna te duiken.
Toen hebben we onze tocht voortgezet. Er stond een redelijke portie wind (2-3 bft) zodat we lekker konden zeilen. We zijn helemaal overgestoken van Volendam naar Lelystad. Inmiddels al rond 1830 zijn we voor anker gegaan. Eerst even afgekoeld in het water en toen een hapje gegeten. Ronald is het vet van de motor aan het bijvullen en ik ben van het uitzicht op de Batavia aan het genieten.

Het klinkt nog steeds heel goed. Gelukkig toch wat wind zodat je lekker kunt zeilen. Hier is het nog steeds windstil, dus blijft het warm en blijven de paar onweersbuien die zich ontwikkelen ook op een plaats hangen. Dat geeft dan weer wateroverlast terwijl andere plaatsen tekort hebben. Het is altijd wat met dat weer. Hopelijk blijft het bij jullie goed gaan. Wat leuk om Volendam van het water af te naderen: geeft echt een heel andere kijk op het dorp. Het lijkt dan veel ruimer dan het in werkelijkheid is. Lekkere paling hebben ze er inderdaad wel. Goede tocht verder.