Friesland in één rak bezeild

Nederland, Stavoren

Vanmorgen zijn we vroeg opgestaan om ons geluk te beproeven op het IJsselmeer. 's Ochtends heeft Ronald nog een frisse duik genomen in het watercen toen zijn we door de Houtribsluizen gegaan. Hier ontstond wat verwarring want het isveen lange sluis met daarboven een brug waar we niet onderdoor kunnen. De brug/sluiswachter riep wel wat om maar dat konden we niet verstaan omdat 2 mannen ook luidruchtig het gras aan het maaien waren :p. Voor de zekerheid bleven we met 3 boten voor de sluis wachten tot de brug open zou gaan. Dat gebeurde niet en iedereen bleef maar wachten... een paar keer werdcer nogvwat omgeroepen maar ook dat was onverstaanbaar.. Uiteindelijk toen de grasmaaiers ophielden kwam de aap uit de mouw. We moesten voor de brug maar binnen de sluis wachten. Best logisch maarja ;-)
Eenmaal op het IJsselmeer ging het bijna letterlijk voor de wind (eigenlijk dus ruime wind). In 6 uur tijd van 1100 tot 1700 zijn we helemaal naar Stavoren gezeild. De golfslag is altijd ff wennen maar groen zijn we niet geworden.
In Stavoren aangekomen begon het een klein beetje te regenen dus toen was het al snel dringen voor de Johan Frisosluis. Een klein bootje met russen lanceeerden zichzelf zonder te kijken toen het licht op rood groen sprong. De gigantische 50 meter kotter die wij allang gezien hadden moest daarom vol in zijn achteruit om het kleine bootje niet te verbrijzelen. Een enorme vloedgolf aan water en een hoop scheldende mensen. De russen voeren wel gewoon de sluis in voor de kotter uit. Wij hebben een tijdje moeten wachten tot eindelijk alle kotters (beroepsvaart gaat voor) door de sluis waren. Daarna waren alle kleine zeilbootjes aan de beurt.
In Stavoren hebben we een lekker visje gegeten en ik heb een lekkere warme douche genomen. Nu maar hopen op weer een lekkere zonnige dag morgen.

Altijd hetzelfde met de Russen... ;-)

Nelleke 2013-07-24 22:00:36

Jullie hebt wel het zeilweer mee. De bruggen, sluizen , grasmaaiers en voordringers kunnen dan misschien voor wat vertraging zorgen: als je daar eenmaal van af bent is het vast genieten geblazen. En dan te bedenken dat het bij ons nog steeds windstil is. Leuk de foto van de Batavia: daar zijn wij eens op geweest. Nu nog een foto van het vrouwtje van Stavoren misschien?! Voor morgen: goed zeilweer maar weer.