Van Stavoren naar Andijk

Nederland, Andijk

Vanmorgen werd ik weer eens heerlijk uitgeslapen wakker. Het grote schip achter ons ging vertrekken en produceerde flink wat gassen. Het mini eilandje waar we aan lagen was overigens overbevolkt met kinderen dus het was een wonder dat dit schip het eerste geluid van de ochtend maakte (of ik sliep gewoon heel vast).
Na het ontbijtje besloten we lekker te gaan hardlopen in het friese weiland. Een goed besluit want door de bewolking was het nog niet zo idioot heet. Ook een super mooi landelijke omgeving met veel grote boerderijen en koeien ;-). Uiteraard vond ik weer dat we een bepaalde route moesten lopen dat op het erf van een boerderij uitkwam. Uiteindelijk hebben we ruim 10km gelopen binnen het uur. Goeie score dus alhoewel dit voor Ronald natuurlijk peanuts was hetgeen niet aan zijn transpiratie af te lezen viel ;-).
Na een lekkere warme douche zijn we onze reis voort gaan zetten. Het was al dik in de middag en het bleek opeens heel druk te zijn bij de Johan Frisosluis. Echt een flinke batterij aan schepen en ook de alom bekende kotters van gisteren. Gelukkig geen Russians dit keer. De lucht trok ook open waardoor het 30 graden werd en het wachten nog langer duurde. Uiteindelijk na veel zweet en paniek om een dubbelrood signaal mochten we door de sluis.
Het IJsselmeer zag er totaal anders uit dan gisteren. Super kalm, plat en windloos. We hebben de zeilen opgezet en met 1.5km/h zijn we 1 voor 1 achter de boot gaan hangen :-). Na een paar uur zeilen kwamen we bij een vogelrustplaats en hebben daar ons anker uitgegooid en hotdogs met heeel veeel uien gegeten. De rest van het stuk naar Andijk, dat aan de overkant van het IJsselmeer ligt, zijn we op de motor verder gegaan.

Aan variatie geen gebrek deze tocht: je hoopt natuurlijk dat je elke dag ideaal zeilweer hebt, maar je bent nu eenmaal in Nederland met onberekenbaar weer. Dobberend op een windstil Ijsselmeer heeft vast ook zijn bekoring en geeft fraaie vergezichten. Je moet dan wel je ogen open doen Ron! (Wel een heel grappige foto, een om te bewaren).