Sliding en diving

Fiji, Taveuni

Vanochtend werd onze boot ingehaald door een enorm jacht. Leuke discussie voor tijdens het ontbijt: is het Mel Gibson ( en kunnen we nog wat geld verdienen door foto's te maken met een telelens) of toch een Russische oliemagnaat? We kwamen er niet uit.
Het Rainbow Reef is een van de beroemdste duikplekken van de wereld, omdat er zoveel kleuren koraal te zien zijn. Onze ochtendduik was naar Fish Factory, volgens de divemaster "has all fish been taken by the factory, so down there is no fish at all" Grapje! Het stikt er van de vis, in grote scholen in allerlei kleuren en soorten. Prachtig! Na het tweede ontbijt (blijft leuk) gingen we Taveuni op, eerst naar het katholieke kerkje, toen naar de meridian shop (the first shop to open in the world) en vervolgens naar de watervallen. Hiervoor moest er gehiked worden dus de Teva selectie kon worden aangesproken. Helaas was het maar een hike van 5 minuten dus dat viel wat tegen. Vooral de Amerikanen deden er behoorlijk heftig over :p De jungle was wel heel gaaf en er zijn heel veel vogels op dit eiland. De attractie van de waterval was dat je ervan af kunt sliden, omdat het water de stenen helemaal heeft afgesleten. Het was een bumpy road en vooral toen Isoa de gids als een menselijke dam in de stroom ging liggen, werd het menens ;-) Met de action cam hebben we mooie beelden geschoten maar dat houden we achter voor thuiskomst.
Daarna kregen we lunch en gingen we onze 2e duik maken. Opnieuw in het befaamde rainbow Reef maar nu naar Jerry Larry's. Een mooie duik met veel vis. Dit keer een schooltje met hele grote fusiliers. Deze soort leek heel erg op de kardinaal tetra die je vaak in aquaria ziet (blauwe reflecterende streep boven en rood onder). Zo leek het net echt of je in een levensgroot aquarium aan het zwemmen was. Heel grappig. Verder ook nog een trompetvis en pufferfish gezien. Erg relaxte duik.

Wat een programma op een dag. Geen wonder dat jullie af en toe op kinderbedtijd "onder de wol kruipen". Zo'n korte hike is dan toch niet zo erg , je doet nog zoveel andere dingen op een dag. Gelukkig voor ons, thuisblijvers, was er ook een winkeltje voor de broodnodige souvenirs. De etalage staat tenminste vol genoeg.