Halverwege het Markermeer

Nederland, Edam

Na een korte nacht aan de houtmankade zijn we met het eerste convooi mee vertrokken richting het IJsselmeer. De sluiswachter bij de dluizen op het IJ riep enthousiast: "Als de pleziervaart snel is kun je de brug nog halen!". Iedereen stoof natuurlijk uit de sluizen, maar helaas tevergeefs, de brug sloot vrijwel direct weer. Sluiswachter natuurlijk blij want die kon snel weer nieuwe klantjes bedienen.

Op het Markermeer meteen de zeilen gehezen. Met een heerlijk zonnetje en een zacht briesje ging dat aardig. Heerlijk relaxt zijn we richting IJsselmeer gegaan, maar door de zachte wind kwamen we maar halverwege het Markermeer. Tegen 5en hebben we op het water wat gegeten en zijn we de dichtstbijzijnde haven: Edam, ingevaren. Daar hebben we een mooie wandeling gemaakt en van het pittoreske dorpje met mooie gevels genoten. Vrijwel direct zagen we veel rijpe vlierbessen en mooie grote oranje rozenbottels ;-).
De geheel vervallen boerderij die we onderweg tegenkwamen intrigeerde natuurlijk behoorlijk. Daar zijn we stiekem door het hek geglipt om binnen te gluren. Wat een bouwval! De gaten zijn gewoon uit zichzelf in de muren gevallen. Wat kost zoiets nou? 575.000€ uiteraard :P. Eén onderhandeling leek mij voorlopig wel voldoende.
Nu lekker vroeg naar bed en morgen hopelijk Enkhuizen bereiken!

Leuk om jullie 'vaarvontuur' te lezen zo. Ben benieuwd naar de rest!

Bas 2014-08-03 22:18:38

Jullie hadden wel een slimme sluiswachter getroffen: geen getreuzel, zorgen dat de vaart er in gehouden wordt. We hebben vandaag af en toe eens naar de bomen gekeken en zagen wel dat het niet de windkracht 4, die jij ideaal vindt was. Voor ons, fietsers, was het heel relaxed fietsen. Wel een beetje oneerbiedig om een boerderij met originele elementen een bouwval te noemen. Als huizenzoeker zou toch moeten weten dat origineel altijd heel duur is. En wel blijven oefenen met onderhandelen natuurlijk. Succes morgen met de tocht naar Enkhuizen en hopelijk iets mer wind.