Vulkanen

Spanje, olot

In de gids lazen we over een nationaal park vol met vulkanen op ongeveer een uur afstand van Roses, dus dat leek ons wel wat. In het informatiecentrum van Olot werd ons in perfect Engels uitgelegd wat de highlights waren en dit advies hebben we geheel opgevolgd:
  • Volca de Santa Margarida, een vulkaan waar je in de krater kunt klimmmen en waar een kerkje in is gebouwd. Supermooie flora en fauna, heel groen, koel en mooi, echt een kleine oase. Zie ook de satellietkaart!
  • Volca del Croscat, een vulkaan die jarenlang is gebruikt als mijn om vulkanisch gesteente te delven. Je ziet hier echt hoe imposant de vulkaan is en uit wat voor soorten materiaal hij is opgebouwd, erg indrukwekkend!
  • Santa Pau, een middeleeuws dorpje met een romaanse collonade, kerk en kasteel. Heel pittoresk, leuk om rond te dwalen en een lunchpauze in te lassen.
  • Can Serra, een bos dat helemaal groeit op vulkanisch gesteente. Op de rotsgrond krioelt het van mossen, boomwortels en insecten. Vreemd om te zien hoe vruchtbaar rots kan zijn en natuurlijk lekker koel tussen die begroeiing.
Na een korte file kwamen we thuis aan en heeft Ron -tevergeefs- geprobeerd de motor van de boot aan de praat te krijgen. Misschien later meer geluk.

Wat een prachtige tocht. Da auto geeft toch echt meer mogelijkheden. Je krijgt toch een heel andere vakantie dan vorige keer en dat vanuit dezelfde plaats.

MenM 2010-08-28 12:54:33

Erg grappig dat kerkje in de krater. Mooi te zien zo vanuit de lucht. Een mooi voorbeeld van de vruchtbaarheid van vulkansiche as zagen Anne en ik in Nieuw-Zeeland. Hier was een hek gemaakt van boomstammen aan de rand van een Maori dorp, na lang geleden bedolven te zijn onder een dikke aslaag, weer uitgegroeid tot flinke bomen. Allemaal mooi in een rij zoals het hek er vroeger stond.

Guus 2010-09-04 11:16:41

He Nelk, Super mooie foto's! Heb nu wel een goede indruk gekregen van hoe het daar was na je verhaal! Mooi!