Dag 1: op reis naar Frankrijk.

Nederland, Hilversum

Lieve lezer/lezeres,

Eerst een algemene mededeling.
Hoera, wij gaan weer eens op reis, deze keer met de auto naar Frankrijk.
Wij gaan naar een bungalow op het park Villa's du Verdon bij de plaats Castellane in het departement Alpes-de-Haute-Provence, het gebied tussen de Alpen en de Côte d'Azur. Geboekt via de organisatie FranceComfort Vakantieparken.

De gehele route bedraagt circa 1.330 kilometer (totaal 15,5 uur rijden) en dat doen wij in 3 etappes.
Te weten:
  • 18 mei: Hilversum - Dijon / 8 uur rijden, 725 kilometer
  • 19 mei: Dijon - L'Isle-sur-la-Sorgue / 4,5 uur rijden, 430 kilometer
  • 21 mei: L'Isle-sur-la-Sorgue - Castellane / 3 uur rijden, 175 kilometer

Niet wetende of jij de intro van dit verslag ook krijgt te lezen, hierbij de rechtstreekse link:
intro verslag.

Lieve groet, Rina en Marco.
  • -------------------------

Dan hierbij ons dagverslag.
Vandaag gaan wij op reis. Wij vertrekken met de auto naar het zuiden voor onze vakantie in Frankrijk.
Volgens Google Maps rijden wij vandaag circa 725 kilometer in 8 uur (dit is zonder stops) naar een voorstad van de stad Dijon in Frankrijk.
Om 08.15 uur rijden wij bij huis weg. Het is 18 graden Celsius, licht bewolkt en zonnig.
Rina begint met rijden, de route gaat via Utrecht, Den Bosch en Eindhoven naar Maastricht.
Nog niet zo ver van huis, als wij bij Bussum op de snelweg komen, loopt het verkeer vast en rijden wij stapvoets verder.
De telefoon gaat, het is onze zoon Vincent, die in zijn vrachtwagen vanuit het zuiden van het land komt en vlakbij ons naar het noorden rijdt. Jammer dat wij iets vertraging oplopen, want als wij 2 minuten eerder op de weg naar Utrecht hadden gezeten, dan hadden wij naar elkaar kunnen zwaaien.

Even boven Maastricht heeft Rina ruim 2 uur gestuurd en nemen wij een koffie- en broodpauze aan een picknicktafel, lekker in het zonnetje. Rina heeft koffie in een thermosfles en boterhammen met kaas en krentenbollen meegenomen. Het landschap is heuvelachtig en wij hebben echt al een vakantiegevoel.
Als Marco verder rijdt hebben wij nog 534 kilometer te gaan vandaag.

In België rijden wij dwars door de stad Luik, de weg loopt een stuk langs de Maas. Buiten de grote plaatsen is het rustig op de wegen in België.
Langs de weg staan regelmatig flinke bossen gele brem te bloeien, dat is een fleurig gezicht.
Het is inmiddels 27 graden Celsius.

Na België volgt Luxemburg, waar wij de auto voltanken voor EUR 1,87 per liter. Dat scheelt nogal met de prijs bij ons in NL.
Bij dit tankstation is een Burger King waar wij tevens een sanitaire stop doen. Bij de entree van het gebouw komen wij onze buurvrouw Marjo tegen, die met 2 vriendinnen ook op weg is naar de stad Dijon, om daar een paar dagen te verblijven en naar een jubileumconcert van de zanger Julien Clerc te gaan. Wij wisten van elkaar dat wij vandaag op reis gingen, maar dit is wel heel toevallig. Zij verblijven wel in een ander hotel.
In Luxemburg is het erg druk op de wegen, net als even later in Frankrijk.

Bij de plaats Toul gaan wij de tolweg op en pakken een kaartje uit de automaat, die wij later bij het afgaan van de tolweg moeten betalen.
Hier is meteen al veel minder vrachtverkeer.
Om een beetje in Franse sferen te komen luisteren wij een stel oudere nummers van Julien Clerc, die wij op een USB-stick bij ons hebben.

Om 15.30 uur stoppen wij op een rustplaats (in het Frans: aire) om even de benen te strekken. Het is inmiddels 30 graden Celsius, warm hoor.
Op deze "aire" staan een aantal houten kanonnen en meerdere van hout gemaakte soldaten, beschilderd in oude uniformen. Op de kanonnen kunnen kinderen lekker klimmen.

Om 15.50 uur gaan wij weer op weg, wij hebben nog 148 kilometer te gaan.

Om 17.10 uur betalen wij bij de afslag Dijon-Sud EUR 15,70 tol voor het afgelegde stuk tolweg.
Een paar minuten later komen wij aan bij het door ons gereserveerde hotel voor vannacht.

Wij overnachten in het Hôtel* La Flambée in de plaats Sennecey-lès-Dijon. Dat is vlakbij de grote stad Dijon.
Hier hebben wij eerder overnacht, namelijk 5 jaar geleden, toen wij op weg waren naar de Ardèche, en dat was ons goed bevallen.
Bij het hotel is een restaurant, waar wij voor vanavond hebben gereserveerd.

De ontvangst is vriendelijk en wij krijgen een nette kamer met een eigen badkamer met douche, wastafel en toilet.
Voor het hotel is een ruim terras, dat overdekt is door grote parasols en waar wij in de schaduw van een koel biertje genieten.
Als het restaurant om 19.15 uur open gaat, kunnen wij blijven zitten en genieten wij van een heerlijke maaltijd, beide een spies gebakken vlees met groente en een glas koele rosé. Als afsluiting nemen wij ieder een Dame Blanche. Het smaakt ons voortreffelijk en wat is het een heerlijk weer. Dat het hier goed is, is wel duidelijk, want het terras loopt al vrij snel vol, niet alleen door hotelgasten, maar ook door mensen vanuit de buurt.

Terug op de kamer zet ik de airco aan, want het is er best warm. De airco heeft 3 standen, maar hoe hoger de stand, hoe meer er een snerpend gepiep optreed van de ventilator ergens boven het plafond. Dus dan maar in de laagste stand. Echt koelen doet het apparaat niet. Later als het buiten wat afgekoeld is, zetten wij het apparaat uit en het raam open, waar gelukkig een grote hor in zit.

Om 22.30 uur doen wij het licht uit en vallen al snel in slaap.

Vandaag hebben wij 727 kilometer gereden.
Het weer: bewolkt, zon, tot 30 graden Celsius.
Hotel: Hôtel La Flambée, Sennecey-lès-Dijon, in Frankrijk.

Leuk paps, om weer mee te lezen 😘

Yvonne 2022-05-22 18:15:47

Ja, weer reuze leuk, dit verslag. Het brengt vakantiereisherinneringen terug. Wij hebben toch al heel wat Franse kilometers achter ons liggen. Blijf veilig, M&R. 👋

Fredo. 2022-05-22 18:25:39

Paul benijd jullie. Op het nieuws was er al aandacht aan de extreme hitte in Zuid-Frankrijk. Veel plezier, en groet.

Paul&Poeske&Poes 2022-05-22 20:57:23

Zeker weer leuk om te lezen. En wat een toeval om de buurvrouw tegen te komen. Geniet maar van het weer. En Julien Clerc brengt je natuurlijk altijd in de stemming.

Els 2022-05-23 12:42:59

Oh, fijn.!!! ... Zowel dat jullie er ff uit kunnen en dat het prachtig weer is. Ik ben wat laat met reageren want ik was 3 dagen in Drenthe... Ook heerlijk weer, een enkele middag regen en goed wandelweer. Prachtige natuur daar en vooral heerlijk rustig. Gezellig om het verslag te lezen. De route van deze dag is voor mij ook heel herkenbaar. Veel plezier....