Dag 5: naar Damme en Tijl Uilenspiegel.

Nederland, Cadzand-Bad

Vandaag is het 12 september, onze trouwdag, 49 jaar alweer.
Rina slaapt nog en ik loop naar de bakker in Cadzand-Bad. Daar koop ik behalve een desemspeltbrood iets lekkers voor bij de koffie en een doosje luxe bonbons. Het is per slot een feestdag.

Vandaag gaan wij met de auto naar de plaats Damme. Een kleine Belgische vestingstad uit de middeleeuwen, met zijn hoogtepunt in de 13de eeuw. Er zijn nu nog veel authentieke gebouwen en woonhuizen te vinden.

De auto kunnen wij op een parkeerstrook kwijt langs de Damse Vaart. Dit kanaal verbindt de provinciehoofdstad Brugge met het Nederlandse grensstadje Sluis. Het graafwerk voor dit kanaal startte na goedkeuring door Napoleon (1810), vandaar ook de naam 'Napoleonvaart'.

Aan de oever van de Damse Vaart staat de Schellemolen, deze dateert van 1867.

Er is even wat bedrijvigheid, want de nostalgische rivierboot ‘Lamme Goedzak’ staat op het punt van uitvaren. Deze vaart in de zomermaanden viermaal per dag heen en weer tussen Brugge en het centrum van Damme, de stad van Tijl Uilenspiegel, wiens vriend … Lamme Goedzak heette. Als je meevaart duurt de tocht ruim een half uur. Deze boot lijkt op de verkleinde uitvoering van een Amerikaanse hekwieler met een enkel schoepenrad aan de achterzijde.

Op een muurtje in een grasveld staat een beeldengroep (tekst uit toeristenfolder):
Ter hoogte van de huizenrij langs de Damse Vaart houdt Tijl Uilenspiegel ons een spiegel voor in de beeldengroep van Jef Claerhout. Het kunstwerk werd in 1979 onthuld en gedenkt Charles de Coster, auteur van het Uilenspiegelepos, die 100 jaar eerder overleed.
Uilen kijken geïnteresseerd toe, opgedirkte kikkers staan verwaand te kwaken, haviken houden de wacht en aan het eind van de rij koketteert het ezeltje van Uilenspiegel.

De Kerkstraat is de hoofdstraat van Damme. Er zijn wat lokale winkeltjes en gezellige eetgelegenheden te vinden.

Aan het begin van de Kerkstraat staat meteen het 15de-eeuwse gotische stadhuis.
In de gevel van dit prachtige gebouw huist het kleinste boekenwinkeltje ter wereld, Feniks Boekhandel. Dit is enkel in het weekend geopend.
In 1997 werd Damme erkend als eerste boekendorp van Vlaanderen. Zo vindt er elke 2de zondag van de maand een heuse boekenmarkt plaats. Bovendien zijn er in het centrum van Damme een aantal kleine, tweedehands boekwinkeltjes, waar je heerlijk tussen de oude boeken kan snuffelen. Wij keken bij 2 van deze winkels naar binnen. In een van de winkels was tussen de opgestapelde boeken nauwelijks te lopen en in het andere winkeltje was alles keurig gerubriceerd en stonden de boeken keurig in kasten.

Op het plein voor het stadhuis staat een kunstwerk, dat hier in deze setting absoluut niet thuishoort, een goudkleurige verticaal opgestelde slang, die uit een soort van schedel komt. Door het stadje heen staan meerdere moderne kunstwerken opgesteld.

Tegenover het gemeentehuis staat het imposante patriciërshuis 'Huyse de Grote Sterre'. Het stamt uit de 15de eeuw en bestond oorspronkelijk uit 2 handelswoningen: 'De Sterre' en 'Craynest'. In de 17de eeuw deed het pand dienst als woning voor de militaire Spaanse gouverneurs. In het gotische gebouw bevindt zich nu het bezoekerscentrum van 'Damme en de Zwinstreek', evenals het 'Uilenspiegelmuseum'. Dit museum vertelt meer over hoe het befaamde boek ‘De legende van Uilenspiegel’ door Charles De Coster tot stand is gekomen.
Dit vinden wij wel een bezoekje waard. Voor EUR 2,50 per persoon kunnen wij op ons gemak door het gebouw dwalen. Wij zijn er alleen.

Tekstje uit de folder van het museum:
Het Uilenspiegelmuseum brengt 5 eeuwen Uilenspiegel in beeld. Sinds de 17de eeuw heeft Damme een sterke Uilenspiegeltraditie. Als symbool van de Vlaamse volksziel, ontembare geus en fratsenmaker, dwaalde hij er met Nele en Lamme Goedzak rond. In het museum kan men aan de hand van kopieën van handschriften, 16de-eeuwse drukken, schilderijen, bibliofiele uitgaven, prenten, beeldhouwwerken, geplaatst in hun cultuurhistorische context, met deze verschillende gezichten van Uilenspiegel kennismaken.

Tegen de tijd dat wij het museum willen verlaten regent het pijpenstelen. Hier hebben wij niet op gerekend en hebben geen jassen en paraplu bij ons. Dus dan maar even wachten. Rina houdt op haar telefoon het weer in de gaten, volgens Buienradar moet het over een paar minuten droog worden. Nou, dat duurt en duurt ... blijkbaar ontstaan er steeds nieuwe buien ... wij staan wel een uur te wachten. Maar daarna is het weer droog en komt er later zelfs weer wat zon te voorschijn.

Wij lopen naar een heel grote, robuuste kerk toe, de Onze-Lieve-Vrouw-Hemelvaartkerk, waarmee men in 1225 is beginnen te bouwen. In de loop der eeuwen zijn er delen van de kerk verwoest en later weer herbouwd. De platte toren is in de zomermaanden met 206 treden te beklimmen, met als resultaat een fraai uitzicht over de omgeving. Maar dat doen wij maar niet. Tussen de toren en de kerk mist een gedeelte. De kerk gaan wij binnen en kijken er even rond.
De beroemde Vlaamse dichter Jacob van Maerlant, uit de dertiende eeuw en een van de belangrijkste Middelnederlandse auteurs, is hier begraven.
Achter de kerk bevindt zich een behoorlijk grote begraafplaats, waar veel graven afgedekt zijn met grote grafzerken.

Na het bezoek aan Damme rijden wij terug naar huis, onderweg tanken wij in Knokke-Heist de auto vol. De benzineprijs in België ligt een stuk lager dan in Nederland.

Voor de avondmaaltijd gaan wij in Cadzand-Bad naar restaurant Saint Tropez. Het eten smaakt ons voortreffelijk.
Als dessert halen wij nog even een ijsje bij de naastgelegen ijssalon.

Temperatuur vandaag: tot 23 graden.
Gereden met de auto: 48 kilometer.

Beelden van een sprookje zijn altijd leuk. En Tijl kennen we allemaal, maar het verhaal kende ik niet. Wellicht wil boekenFredo ook eens in Damme gaan kijken, hoewel ik het 'kunstwerk' boom met boeken maar onzin vind. De kerk heeft ook weinig charme, maar jullie maaltijd ziet er weer lekker uit (behalve het vlees dan). Fijn dat jullie het al 49 jaar goed samen kunnen vinden.

Paul&Poeske&Dibbes 2023-09-14 08:34:39

wat een leuke en interessante dag vandaag zeg.!!. Dat ene gebouw lijkt precies op het stadhuis op de markt van Gouda.!! En die kerk oogt heel somber.. Fijn om wel een kaarsje aan te steken. !!

Bernardina 2023-09-14 08:53:44

Van harte jongens met 49 jaar samen! We zitten inmiddels tot volle tevredenheid in onze bungalow van park Kronenburger. Mooie omgeving die we morgen gaan verkennen. Hebben het fijn zo met z’n drietjes! Tot de volgende! Liefs van ons !!🥰

Marjan 2023-09-14 20:58:35

Marjan, Annelies en Jo fijne tijd samen. Liefs 🥰

Rina 2023-09-15 09:52:26

Jullie zien weer prachtige en interessante dingen. De kerk vind ik best wel mooi. België ziet er toch heel anders uit dan Nederland.

Els 2023-09-15 09:59:11

Ik had wat achterstand met lezen, dus zojuist dit verslag gelezen. Steeds weer leuk om jullie te volgen. Ik heb het boek van Tijl U. een tijdje terug gelezen, maar wist niet (meer) dat hij uit Damme kwam. Jullie lopen weer heel wat af en een uur wachten op een regenbui is óók een prestatie. Gelukkig konden jullie weer bijkomen tijdens een heerlijke maaltijd. Jullie laten het je goed smaken. Het is immers vakantie. O ja, nog gelukgewenst met jullie trouwdag. Geweldig. Grtzzzzz, F.