Dag 8: een vakantiedag met aanlummelen, een stuk rijden en wandelen.

Duitsland, Ediger-Eller

Ook vandaag is het mooi weer, heerlijk, wij genieten ervan.
Vandaag starten wij de dag rustig op, met ontbijten, koffie drinken, boodschapje doen in de parkwinkel en lunchen.

Begin middag stappen wij in de auto en besluiten wat op de bonnefooi te gaan rijden. Niet helemaal doelloos, want ik heb onlangs bij de plaats Bremm een bord langs de weg zien staan met een afslag naar iets uit de Romeinse tijd.
Bovendien hebben wij op het internet gezien dat er bij de plaats Bad Bertrich een uitkijktoren staat en een grot te bezoeken is. Dit kunnen wij combineren en dan tijdens het rijden van het landschap genieten.

Wij rijden naar de bewuste afslag bij Bremm, zien het bord met de tekst 'Römisches Bergheiligtum', jammer genoeg staat er geen afstand bij aangegeven, en klimmen met een zigzag-weg al snel uit het Moezeldal naar een hoogvlakte.
Dan is er opeens een afslag naar een onverharde weg, er staat 1 auto geparkeerd, er is hooguit plek voor 2, en er staat een richtingaanwijzer, die niet uit de auto te lezen is. Rina stapt uit en ziet dat deze afslag naar dat Römisches Bergheiligtum leidt, maar er staat ook een verkeersbord dat aangeeft dat hier niet ingereden mag worden. En ook hier staat er geen afstand bij aangegeven. Er komen mensen aangelopen vanuit de aangegeven richting, maar die weten niets over het heiligdom, ze hebben een fijne wandeling gemaakt.
Wij besluiten dit maar te laten voor wat het is en de gewone weg te vervolgen.

Het landschap is golvend en ligt er mooi bij in het zonnetje. Soms komen wij door een slaperig dorpje.
Dan is er opeens weer een afslag en op een richtingbord wederom de tekst 'Römisches Bergheiligtum', maar ook hier geen afstand er bij aangegeven. Er staan wel meerdere auto's geparkeerd en er is ruimte voor meer. Hier staat geen verbodsbord dus je mag verder rijden, hetgeen andere auto's ook doen en een stofspoor in de lucht achterlaten, want het is een onverharde, stoffige weg. Echter met scherpe losse stenen, en daar wil ik de autobanden niet aan wagen.
Wij besluiten hier te gaan lopen en dan zien wij wel wat wij tegen komen.

Wij lopen langs een heel grote akker vol met jonge stevige planten in de groei, met dikke stengels en robuuste bladeren. Geen idee wat dit voor planten zijn.
Zo nu en dan passeert een auto ons en dan blijven wij in het stof achter. Als er uit de andere richting een jong stel komt aangelopen, vragen wij of zij iets weten over het heiligdom. Hij heeft er wel van gehoord, maar zij zijn naar een hoog gelegen uitzichtpunt over de bocht in de Moezel bij Bremm gelopen, waar tevens een kruis staat.
Hij pakt zijn telefoon en begint te zoeken of hij iets kan vinden voor ons, over waar wij naar toe willen. Hij kan niets vinden. Rina had op haar telefoon ook al op het internet gezocht en niets gevonden. Wij lopen verder, maar ergens hebben wij allebei zoiets van willen wij dit wel, waar is het, hoe ver is dat nog?
Samen besluiten wij dat wij terug gaan naar de auto en verder rijden, misschien is die uitkijktoren bij Bad Bertrich iets, alhoewel wij ook daar onze bedenkingen over hebben.

En inderdaad, als wij bij Bad Bertrich zijn, zien wij heel hoog tegen de berg op, een uitkijktoren staan. Nou, dat is te steil en te hoog wandelen voor mij. Dan maar naar de grot. Daarvoor zien wij nergens een richtingbord en geen parkeerterrein om even langs de smalle weg te stoppen, het zit ons niet mee. Dan gewoon maar verder rijden en genieten van de omgeving.

Als wij terug zijn bij ons vakantiepark lopen wij nog een stukje, om iets meer te zien van het grote golfterrein dat bij het park hoort.

Toch laat het mij niet met rust en ga ik het internet weer op om te zoeken naar het heiligdom. Uiteindelijk vind ik er iets over.
Het is een replica van een gebouw en het staat hoog bovenop de berg Calmont, die berg met de steilst gelegen wijngaarden, waarover ik al eerder schreef.
Het ligt dus verder en lastiger te bereiken dan dat wij in eerste instantie dachten.

Römisches Bergheiligtum auf dem Calmont:

Vandaag dus voor jullie als lezers geen indrukwekkende verhalen, sorry!

Vandaag gereden: 54 kilometer.
Het weer: zonnig; temperatuur tot 24 graden C.

Die planten lijken wel brandnetels, maar dat zal wel niet. En een rustig relaxte dag is ook lekker.

Els 2023-05-30 19:29:21

Ach, gewoon mooie omgeving moet je maar denken... Ook heel fijn om lekker te rijden in die omgeving. Dat is ook wat ik mij herinner van de reis destijds met pa, ma en nicola. En regelmatig stoppen ... Dus zoveel als jullie hebben wij toen niet gezien... Dus dank jullie wel voor deze 'review".!!!

Bernardina 2023-05-30 19:41:48

Kortom, een fijne rit in het mooie weer, waarbij je toch twee doelen had. Aan die tempel heb je m.i. niet veel gemist, zo te zien aan de foto's in Inge's Reiseblog. Een origineel, oud gebouw was bijzonder geweest. Maar jullie hebben natuurlijk wel op de paden gelopen waar de Romeinen vroeger ook liepen. En dat is toch wel speciaal. Wie zullen er over 1500 jaar daar lopen....? Groetjes!

Fredo. 2023-05-30 20:24:55

Mooie natuur, en een mooi gebouw, waarvan de bewegwijzering wel wat aandacht verdient, want het lijkt me een leuk toeristisch punt. Toch een fijne dag zo buiten.