Dag 14: in Bad Sachsa (Harz) - een wandeling bij het park.

Duitsland, Bad Sachsa

Het is zondag, vandaag blijven wij thuis, het is bewolkt, ruimen al vast wat op, want morgen rijden wij terug naar huis.

's Middags maken wij een wandeling in de buurt van ons huis.
Het vakantiepark ligt aan de rand van de bebouwde kom van de plaats Bad Sachsa en als wij het park uitlopen komen wij in het bos.
Vlakbij het bos staan 3 informatieborden over de natuur, bij het bord over soorten naald- en loofbomen vinden wij aan de achterzijde een geocache.

Wij lopen het bos in, er is een breed pad tussen de bomen, er murmelt een smal beekje, even verder is er een bruggetje over dat beekje, er is een bosmeertje, er hangen wegwijsbordjes betreffende wandelroutes en na een tijdje lopen is er een informatiebord met landkaart over de omgeving met wandelroutes door het bos, en hutten die er in het bos staan. Vroeger was dit een plek waar houtskool werd vervaardigd. Het pad loopt omhoog tegen een heuvel op, wij zijn hier vlakbij de Ravensberg, die wij gisteren met de auto naar boven reden. Een Nederlands echtpaar loopt deels dezelfde route als wij, wij wisselen onderweg een paar woorden met elkaar.

Er is in het bos gewerkt, er zijn grote percelen waar de bomen gerooid zijn, op sommige plekken is nieuwe aanplant aangebracht.
Er liggen grote stapels boomstammen, klaar om getransporteerd te worden.

Na een tijd lopen wij het bos uit en komen in de bebouwde kom van Bad Sachsa. Via een omtrekkende beweging lopen wij via straten in een grote lus terug naar het park. Er staan fraaie huizen en ze hebben prachtig grote tuinen.

Bij zo'n huis staat een deftig tekstbordje in de tuin, dus dat trekt onze aandacht. Het betreft een prachtige villa met de naam: 'Villa Reinhardt', die in 1895-97 is gebouwd, in opdracht van Friedrich Wilhelm Reinhardt, directeur van een brouwerij.
Foto's van de villa en het tekstbord zijn aan dit verslag toegevoegd. Op het tekstbordje staat een foto, met daarin de tekst:
'Ehrenbürger der Stadt Bad Sachsa Friedrich Wilhelm Reinhardt, mit dem letzten König Friedrich August III von Sachsen bei einem Besuch der Brauerei.'

Het is rustig op straat, verkeer is er nauwelijks, er rijdt een enkele mountainbiker, een bewoonster is iets aan het huis aan het schilderen, een vader is met zijn kind in een speeltuintje en een paar jongeren staan met elkaar te praten.

Het was lekker om die wandeling te maken en buiten te zijn.

Voor het avondeten gaan wij naar het 'Harzer Schnitzelhaus' in het dorp. Een gezellig restaurant, waar een grote variatie aan schnitzels op de menukaart staat. Wij eten er heerlijk.

Vandaag hebben wij 3 kilometer gereden.
Het weer: bewolkt, tot 14 graden Celsius.
Verblijf: bungalow in Landal Salztal Paradies van Landal GreenParks, in Bad Sachsa in het Harzgebergte.

Heerlijke beloning zo’n lekkere schnitzel na een mooie wandeling! 😋

Annelies 2022-09-28 13:25:16

Oh wat een overheerlijke afsluiting van de Duitse vakantie. Helemaal in stijl met een schnitzel. Zou ons pa heerlijk hebben gevonden.

Bernardina 2022-09-28 15:53:36

Had ik maar zo'n bos in de buurt. Ben blij met de bomen uitleg (foto's 2 en 3), die ga ik bestuderen. Ook mooi al die stammen. De kleinste van de twee villa's (foto's 25 en 26) vind ik het mooist, wat een goed idee om het houtskelet blauwgrijs te verven. Dank&Groet.

Paul&Poeske&Dibbes 2022-09-29 08:33:42

Schattige huisjes. Het is toch best wel mooi in Duitsland. De schnitzel ziet er lekker uit. Daar was papa inderdaad gek op.