Dag 1: van huis naar het bungalowpark in Cadzand-Bad, Zeeland.

Nederland, Hilversum

Vandaag gaan wij voor 10 nachten naar de plaats Cadzand-Bad, met onze eigen auto. Wij gaan naar een woning op het Roompot vakantiepark Noordzee Résidence Cadzand-Bad. Het ligt op het meest zuidwestelijke puntje van Nederland, vlakbij de grens met België.

Niet wetende of jij de intro van dit verslag ook krijgt te lezen, hierbij de rechtstreekse link:

Accommodatie: 4 persoons bungalow type 4 comfort, nummer: 18 B

Lieve groet, Rina en Marco.
  • ----------------------------------------------------------------------------------

Hierbij ons dagverslag.
Onze route van vandaag gaat dus naar een bungalowpark in de plaats Cadzand-Bad in Zeeuws Vlaanderen. Wij rijden via Utrecht, Gorinchem, Dordrecht, Oudenbosch (tussenstop en lunch), Bergen op Zoom, Goes, door de Westerscheldetunnel, Biervliet naar het zuidwesten van Zeeuws-Vlaanderen.
Volgens Google-maps een afstand van circa 250 kilometer, waar een rijtijd van 3 uur voor staat.

Rustig aan pakken wij de auto in, nemen de fietsen mee op de fietsendrager en rijden omstreeks 11.30 uur weg bij huis.
Het is prachtig weer, het beloofd warm te worden vandaag. Gelukkig hebben wij airco in de auto.

Het verkeer rijdt goed door, 1 keer hebben wij even oponthoud vanwege een open brug in de buurt van Dordrecht.

Wij rijden via de plaats Oudenbosch, omdat wij daar een grote kerk willen bezoeken, dat staat al lang op ons te-doen-lijstje en nu rijden wij daar vlak langs. Het is ongeveer een kwartiertje extra aan reistijd. Vanaf ver is de grote koepel van de kerk al in het landschap te zien.
In het plaatsje is parkeren gratis en achter de kerk vinden wij een parkeerplekje.

De 'Basiliek van de Heiligen Agatha en Barbara' is een rooms-katholieke kerk te Oudenbosch, in de Nederlandse provincie Noord-Brabant. De kerk werd gebouwd tussen 1867 en 1880 en werd in 1912 tot basilica minor verheven.
De kerk is een verkleinde kopie van de 'Sint-Pietersbasiliek', met het front van de 'Sint-Jan van Lateranen' te Rome. De architecten zijn P.J.H. Cuypers en later G.J. van Swaay.

Bij de entree van de kerk aangekomen, blijkt het dat er net een begrafenisplechtigheid begint en is de kerk niet voor bezoekers toegankelijk. Dat wordt pas later in de namiddag, maar daar wachten wij niet op. Jammer, dan misschien na deze vakantie op de terugweg naar huis nog eens langsgaan.

Voor een lunch vinden wij een gezellig terras bij 'Bij Wit Brasserie', overdekt met grote parasols, die nu echt wel nodig zijn, want het is circa 30 graden.

Na de lunch lopen wij even naar de vlakbij gelegen 'Kapel van St. Louis', een voormalig jongensinternaat. Daar aangekomen staan de bijbehorende gebouwen deels in de stijgers en is ook de kapel vanwege verbouwingswerkzaamheden gesloten.

Als wij weer verder zijn gereden en al een tijdje in Zeeland zijn, komen wij bij de Westerscheldetunnel. Hiervoor moeten wij EUR 5,= tol betalen.
Het wordt onderweg steeds heiiger, er was al gewaarschuwd voor smog.

Omstreeks 16.45 uur parkeren wij de auto bij onze woning in Noordzee Résidence Cadzand-Bad. Een toegangscode voor de voordeur hebben wij thuisgestuurd gekregen, zodoende hoeven wij niet langs bij de receptie van het vakantiepark.

Het gebouwtje waar onze woning in zit bestaat uit 3 appartementen, wij zitten in de middelste, en heeft 2 etages. Het ziet er netjes uit en is compleet ingericht. De ruimte valt mij alleszins mee.

Na onze spullen binnen gebracht te hebben, lopen wij richting de boulevard van Cadzand-Bad. Daar zijn wij met een minuut of tien. Het badplaatsje ziet er verzorgd uit, er zijn meerdere restaurants met terrassen. Wij horen veel Duits om ons heen. Alvorens ergens te gaan zitten voor een avondmaaltijd, lopen wij even iets verder, naar de kop van de boulevard en kijken uit op een flinke jachthaven.

Bij restaurant 'Columbia' vinden wij een tafeltje. Wij bestellen beide een halve liter tapbier en dat smaakt ons met deze warmte bijzonder lekker. Daarbij nemen wij een salade en een ovenverse pizza, die ons prima smaken.
Als dessert nemen wij bij de naastgelegen 'IJssalon La Spezia' een hoorntje overheerlijk ijs, die wij net als zovele anderen oppeuzelen gezeten op een lange bank op het plein voor de restaurants.

Reistijd met de auto = 2 uur 45 minuten rechtstreeks / via Oudenbosch een kwartier langer = 2x 3 km meer.
Afstand = rechtstreeks 240 km --> via Oudenbosch 246 km.

Het weer: zonnig; strakblauwe lucht, later heiig.

Wát een rit! Maar wát lekker om er weer op uit te gaan. Dit is een hoek van ons land waar ik nog nooit geweest ben. Leuk! Groetjes!

Fredo. 2023-09-09 08:10:25

Wat een prachtig mooi weer nog! Verder mooie gebouwen en mooi huisje! Veel plezier!

Annelies 2023-09-09 13:48:31

Fijn dat jullie het weer naar zin hebben. Veel plezier toegewenst.

Paul&Poeske&Dibbes 2023-09-09 14:03:57

Ben blij dat ik mijn reisleider weer zie! Altijd leuk om mee te kijken! Veel plezier samen!

Marjan 2023-09-09 14:45:15

Wat een mazzel met het weer. Nederland heeft ook mooie plekjes. Veel plezier.

Els 2023-09-11 08:40:16

Ja, imposant hè die kathedraal van Oudendenbosch. Bijzondere herinneringen aan.!! Jammer dat jullie er niet in konden. Zoals gezegd op de terugreis maar proberen. Verder fijne voortzetting van de vakantie die nu begint met heel warm weer. Zelf was ik het weekend bij een bijeenkomst met veel oude bekenden van mij. Heel inspirerend. Vandaar nu pas een reactie. Lieverds, ik kijk met veel plezier uit naar de volgende verslagen. :-) :-)