Dag 18: van Castellane naar Vallon-Pont-d'Arc.

Frankrijk, Castellane

Vandaag staat in het teken van de grote verplaatsing, dat wil zeggen wij rijden van Castellane naar de plaats Vallon-Pont-d'Arc in de Ardèche. Wij hebben zo'n 300 kilometer voor de boeg.
Gisteren hebben wij het meeste van onze spullen al ingepakt en in de auto gelegd, vanmorgen is het na de badkamerrituelen, het ontbijten en het inpakken van de rest, de bungalow in nette staat achterlaten.
Als wij de deur achter ons dichttrekken loopt de beheerdersvrouw met haar 2 dalmatiërs net bij ons langs, wij praten even en zij wenst ons een goede reis.
Haar man hebben wij nog wel eens gezien, maar niet om het 2de toilet te repareren in ons huis.

Om 09.15 uur vertrekken wij, het is zonnig en 20 graden.
Wij rijden niet dezelfde weg terug als dat wij gekomen zijn, wij rijden nu via de oostkant van het stuwmeer Lac de Castillon noordwaarts naar de plaats St-André-des-Alpes, dat is prettiger rijden dan om meteen bij Castellane de bochtige en steile Route Napoleon op te gaan.

Voor diegene die ons op de wegenkaart volgt een paar plaatsnamen, die wij aandoen, of waar wij bij in de buurt komen: St-André-des-Alpes, Barrême, Chateauredon, Les Mees, St-Paul-lez-Durance, Mallemort, bij Sénas de Autoroute du Soleil op en bij Bollène er weer vanaf, Bourg-St-Andéol en dan naar Vallon-Pont-d'Arc.

Sommige delen van de route hebben wij onlangs, of langer geleden, al eens gereden, andere delen zijn nieuw. De wegen zijn goed, soms rustig, soms druk, maar het rijdt goed door en alles gaat volgens plan.

Als wij bij Bollène de tolweg afgaan, zitten daar een McDonalds en een Burger King vlak bij elkaar. Deze keer nemen wij bij de BK iets te eten en te drinken.
Omdat het erg warm is, had ik gehoopt op een milkshake, maar die hebben ze daar niet, dus ik neem een keer Cola. De broodjes zijn minder groot dan bij McD en het zakje frites is ook kleiner dan bij de concurrent. Het is wel heel erg druk in deze toko.
Wij zitten ruim in de tijd, want wij kunnen niet eerder dan half vier bij onze villa terecht, en besluiten bij de McD nog een milkshake/ijsje te halen. Als wij buiten de BK komen voelt het aan of wij een dikke deken over ons heen krijgen. De autobuitentemperatuurmeter geeft 40 graden aan, dit is in stilstand altijd meer dan de werkelijkheid. Als wij weer rijden blijkt het 36 graden te zijn ... pfoe, dat is best wel warm.
Bij de McD is het een stuk rustiger en wij laten ons de versnapering goed smaken.

Als wij verder gaan, rijden wij de rivier de Rhône over en komen in het departement Ardèche. In de plaats Bourg-St-Andéol zijn wij ongeveer een uur verwijderd van het park waar wij naar toegaan en bellen volgens afspraak de Nederlandstalige hostess om te zeggen dat wij er om half vier zullen zijn.

De weg naar Vallon-Pont-d'Arc gaat door een prachtig stuk natuur met bossen en velden, heuvels en dalen, soms is de weg wat bochtig en hier beginnen op de lavendelvelden de struiken al lichtpaars te kleuren. Misschien maken wij nog mooi gekleurde lavendelvelden mee de komende dagen. Sommige plekken komen ons bekend voor.

Om precies half vier zijn wij in het villapark Domaine Les Rives de L'Ardeche, zoeken onze villa op en bellen de hostess nog een keer om te zeggen dat wij er zijn.
Onze villa heeft nummer 14 en is op de parkplattegrond te vinden vlakbij de aanrijweg rechtsonder. Rue Jean de la Fontaine nummer 14.
Op de plattegrond staat bij het huis geen zwembad getekend, dat is later aangelegd.

Even later komt zij met een Franse collega en loopt met ons het huis door, vertelt een aantal belangrijke zaken en toont ons het buitenzwembad. Dat is vanmorgen schoongemaakt, echter de afdekrol nog niet, daar komt men op een later tijdstip voor terug.
Wij zaten 5 jaar geleden in een andere villa op dit park (op de parkplattegrond huis nummer 76, vlak boven het algemene zwembad) en wij herkennen de bouwstijl van het huis. Lekker ruim, mooi en compleet ingericht, en het ziet er keurig uit.
Onze bagage pakken wij uit de auto en geven het een plaatsje.

Omdat wij een aantal boodschappen nodig hebben rijden wij naar de Lidl, die supermarkt zit bij ons een paar kilometer vandaan.
Daarna is het met 31 graden heerlijk om even het privézwembad te gaan uittesten. Nou, ik kan zeggen, dat bevalt wel, heerlijk. Wat een luxe en wij zijn blij dat wij dit kunnen doen. Wij zitten hier erg vrij, in een grote tuin met veel groen en bloeiende planten. Dit is echt VAKANTIE.
Het avondeten doen wij buiten aan tafel, die onder het dak staat.

Later wordt het donkerder, het bliksemt in de verte en onweer nadert. Er valt een flinke regenbui en wij zitten buiten onder het dak droog.
De temperatuur daalt naar 25 graden.
Gelukkig hier geen wateroverlast, waar men in andere delen van Frankrijk mee te maken heeft.

Zo is er een einde gekomen aan deze reisdag en zetten wij op een fijne plek in de Ardèche onze vakantie voort.

Vandaag hebben wij 308 kilometer gereden.
Het weer: zon, einde dag regen, tot 36 graden Celsius.
Villa op het park: Domaine Les Rives de l’Ardèche, Vallon-Pont-d'Arc, Frankrijk.

Wat een verbetering, dit ziet er een stuk beter uit. Knoop er nog maar een paar weken aan vast, dan hebben wij iets extra's te lezen en te bekijken. Wellicht kunnen wij lezers jullie sponsoren voor een langer verblijf.

Paul&Poeske&Poes 2022-06-05 13:05:18

Wat een geweldige vakantievilla.!! En een bank in jullie favoriete kleur.!! Heerlijk zo'n privé zwembad ... weer verder genieten ...

Bernardina 2022-06-05 14:22:14

Jongens, wat een fijne vakantie! Ik wil ook een lavendelveld! 😀 Om het nog maar niet te hebben over de rest. Geniet maar lekker! 😊

Annelies 2022-06-05 18:10:53

Ziet er fantastisch uit. Dat wordt nog heerlijk genieten.

Els 2022-06-05 22:38:50

Wát een heerlijkheid, zo'n eigen zwembad. Lekker, hoor. Veel plezier in dit andere deel van Frankrijk.