Dag 7: dwalen door Gent, een prachtige stad.

Nederland, Cadzand-Bad

De keuze voor vandaag is het bezoeken van een Belgische stad, wordt het Brugge, of wordt het Gent.

Brugge hebben wij al in september 2021 bezocht, zie verslag: https://www.pindat.com/pindata/user/menrbijtjes/2021-09-13

Van Gent hebben wij eens een heel klein stukje gezien, misschien wel 30 jaar geleden, dus voor vandaag valt de keuze op Gent.

Het tijdschrift 'National Geographic' heeft het centrum van Gent eens uitgeroepen tot een van de mooiste steden ter wereld. En heeft het gezet op drie in zijn wereldranglijst van 'authentieke historische bestemmingen'. De afstanden in het historische centrum zijn niet heel groot en tijdens een wandeling kom je langs de belangrijkste bezienswaardigheden. Gent is een sfeervolle stad waar de vroegere rijkdom nog steeds duidelijk zichtbaar is in de binnenstad.

Vanuit Cadzand-Bad rijden wij daar in een uur naar toe. In een parkeergarage in de straat 'Ramen' stallen wij de auto en in 6 minuten lopen wij naar de Sint-Michielsbrug.

Wij hebben de route van een rondwandeling door de stad bij ons op de telefoon en deze brug ligt op die route.
Als wij op die brug staan, zien wij alleen maar indrukwekkende historische gebouwen rondom ons heen. Prachtig! Zo hebben wij in noordelijke richting zicht op de Gras- en Korenlei, en in de verte het kasteel Gravensteen. In oostelijke richting geeft de brug uitzicht op de drie Gentse torens: de Sint-Niklaaskerk, het Belfort van Gent en de Sint-Baafskathedraal. Aan de zuidwestkant staat de Sint-Michielskerk.

Op een van de lantaarnpalen op de brug staat een bronzen beeld van aartsengel Michaël, met aan z’n voeten een kronkelende draak, die hij volgens het Bijbelse verhaal verjaagd uit de hemel.
Aan het hekwerk van deze brug zien wij de bekende ‘liefdesslotjes’ hangen, nu niet zo veel, zo nu en dan worden ze weggeknipt.

Deze brug gaat over de rivier de Leie en als wij midden op die brug staan, zien wij aan de linkerkant de Korenlei en aan de rechterkant de Graslei. Op deze plek zijn veel toeristen, het is er gezellig druk. Dat is ook niet zo verwonderlijk, want beide kades staan vol met prachtige historische gebouwen, onder andere met trapgevels. Bovendien zijn er meerdere restaurants met terrassen, er zitten mensen op de kademuren en er varen meerdere (open) rondvaartboten rond. Gelukkig is het droog weer. Het weer is trouwens voortreffelijk voor een wandeling door de stad, lekker zonnig en niet te heet.

Aan deze kades meerden al vanaf de 11de eeuw schepen aan. Gent was een handelsstad en floreerde door de handel in laken (gemaakt van wol) en graan, later ook door de textielindustrie. In Gent komen de rivieren de Leie en de Schelde samen en via die rivieren kon men handel drijven met andere landen, later ook via het kanaal Gent-Terneuzen.

Tijdens onze wandeling zien wij door de stad trams, trolleybussen en gewone stadsbussen rijden.

Ook verderop in de stad staan veel oude huizen, vaak ook met trapgevels. Elke hoek die wij om gaan nodigt uit om te fotograferen, hetgeen ik dan ook veelvuldig doe.

In de Oude Vismijn huist nu het toeristenbureau. Vanaf de late middeleeuwen tot in de jaren '60 van de vorige eeuw verkochten vishandelaars hier hun waren. Wij lopen er even binnen en halen een (gratis) papieren stadsplattegrond. Rina tekent hier de wandelroute die wij willen lopen op in, wel zo makkelijk.

Daar tegenover staat het Gravensteen, de enige overgebleven middeleeuwse burcht van Vlaanderen. Het is een ontzettend opvallend gebouw, zo hier in het centrum van Gent. Dit is een goed bewaard gebleven burcht, die gebouwd werd in de 12de eeuw door Graaf Filips van de Elzas (1142-1191). Met dit imposante bouwwerk wilde hij aantonen dat hij veel rijkdom en macht had.
De burcht kan men tegen betaling bezoeken. Wij lopen alleen de poort even door tot aan het begin van het binnenplein. Ook lopen wij er aan de buitenzijde even omheen en komen in een klein parkje aan het water van de Lieve, het oudste kanaal van Europa. In 1269 voeren de eerste schepen met koopwaar van Gent naar de Noordzee via de Lieve.

Als wij vanuit de burcht de poort doorlopen, zien wij aan de overkant van de straat ook weer mooie gevels en daar zitten ook weer restaurantjes in met een klein terras. Eén trekt wel onze bijzondere aandacht. Het heet: 'In Choc'. Volledig: 'In Choc Gent – Daskalidès'. Zoals omschreven: 'een uniek, warm en gezellig koffiehuis in hartje Gent' en 'befaamd voor zijn Crazy Shakes, heerlijke wafels, pannenkoeken en we vergeten natuurlijk niet de heerlijke pralines van Daskalidès.'
Omdat ik gezegd heb dat ik tijdens ons verblijf een keer Belgische wafels wil eten, gaan wij dat hier doen als lunch. Wij nemen binnen plaats en wij smikkelen (lees: snoepen) van heerlijke wafels en dito koffies, begeleid met een paar lekkere bonbons. Een aanrader deze zaak!

Wij lopen verder door de straten van Gent en zien nog meer aantrekkelijke huizen en gebouwen.
Het verslag wordt wel heel erg lang als ik die allemaal uitgebreid beschrijf. Ik ga dus wat over in telegramstijl en laat de onderschriften van de foto's maar spreken.
De geïnteresseerde lezer verwijs ik verder naar het internet, bijvoorbeeld de Wikipedia.

De binnentuin van het 'Huis van Alijn' lopen wij even in.
Het 'Huis van Alijn', voorheen het 'Alijn hospitaal', is een museum van volkskunde. De collectie en tentoonstellingen belichten het dagelijkse leven in de 20ste eeuw. Dit middeleeuws gebouw (een voormalig godshuis) met een prachtige binnentuin herbergt tevens een museumcafé.

Wij lopen over de Vrijdagmarkt, een groot plein met het standbeeld van Jacob van Artevelde. Een belangrijk figuur ten tijde van de 100-jarige oorlog tussen Engeland en Frankrijk in de 14de eeuw. Rondom het plein ook weer veel restaurants met terrassen. Op vrijdag en zaterdag worden hier markten gehouden.

Dan komen wij bij de St. Jacobskerk, die wij ook binnen gaan. In de 11de eeuw stond op deze plaats een houten kerk, gewijd aan de heilige Jacobus. Een eeuw later verrees hier een romaanse kerk. In de daaropvolgende eeuwen vonden verschillende verbouwingen, verwoestingen en uitbreidingen plaats.
Sinds haar ontstaan is de kerk niet alleen een ontmoetingsplek voor buurtbewoners, maar ook voor pelgrims, die op weg zijn naar Santiago de Compostella in Spanje.

Wij lopen door de Werregarenstraat = Graffiti Street. In Gent zijn meerdere muren door de stad heen versierd met schilderkunst (Street art van Gent), maar dit is een steeg vol graffiti.

Het stadhuis van Gent is ook een groot, imposant gebouw.

Op de Poeljemarkt staat een merkwaardig, modern gebouw, de Stadshal. Een soort van open ruimte met een soort van dubbelvormig puntdak er boven. Er is plaats voor concerten, dansvoorstellingen en markten. Er staat een piano, waarop iedereen mag spelen. Daar zit nu een dame piano te spelen en er staan meerdere mensen naar haar muziek te luisteren. Ook wordt er wat meegezongen.

Daar vlakbij staat het Belfort van Gent. Dit is een 95-meter hoge toren. Vanaf de top is er een prachtig uitzicht over de stad. Wij beklimmen de toren niet. Het Belfort is de middelste toren van de beroemde torenrij van 3, tussen de Sint-Baafskathedraal en de Sint-Niklaaskerk. Het Belfort symboliseert de stedelijke welvaart en onafhankelijkheid van de stad. Tegen het Belfort staat de Gentse lakenhal.

Aan het St. Baafsplein staat de schouwburg, de Koninklijke Nederlandse Schouwburg.

Even verder staat de Sint-Baafskathedraal, die als basis uit de 12de eeuw stamt met latere uitbreidingen. De toren is 90 meter hoog. Wij gaan de kerk binnen, het interieur is een prachtige bezienswaardigheid, groots, heel indrukwekkend. Er zijn prachtige gebrandschilderde ramen, de kerk hangt vol kunstwerken, maar het meest beroemde werk is 'De Aanbidding van het Lam Gods' van de gebroeders Hubert en Jan van Eyck. Het is een veelluik.
Dit altaarstuk bestaat uit twaalf panelen, waarvan er acht met scharnieren gesloten kunnen worden. Elke vleugel is aan beide zijden beschilderd, zodat er twee verschillende voorstellingen zijn naargelang de panelen open of dicht zijn. Er zijn ontzettend veel bijzondere details te zien. Het 'Lam Gods' is één van de meeste invloedrijkste kunstwerken ter wereld. Het is voltooid omstreeks 1432.
Het heeft een hele geschiedenis, want er zijn wel eens panelen gestolen, die weer zijn teruggevonden, echter op 1 paneel na, dat is nooit teruggevonden.

Sinds 1986 wordt het veelluik bewaard in een streng beveiligde glazen kooi in de Villakapel of Doopkapel van de kathedraal met alarmsysteem, gewapende kapeldeur en continue camerabewaking. In delen wordt het nu elders gerestaureerd. Van het deel dat ter restauratie is, heeft men een hoogwaardige foto geplaatst, zodat het voor de bezoeker lijkt alsof het compleet is.

Het 'Lam Gods' hebben wij tijdens een eerder bezoek aan Gent al eens mogen bewonderen. Toen stond het ergens in de kerk en was het voor iedereen te bekijken. Nu kan men het bekijken voor EUR 16,= per persoon. Maar dan wel op een moderne manier. Zo als de website vertelt:
'In de crypte van de kathedraal reist u met behulp van een Augmented Reality toestel diep in het verleden en ervaart u de bewogen geschiedenis van het Lam Gods en de Gentse kathedraal alsof u er zelf bij was. Als hoogtepunt van de tour komt u oog in oog te staan met het enige echte Lam Gods.'
Wij bekijken het schilderij niet opnieuw.

Na al deze bezoeken dwalen wij nog door een paar winkelstraatjes en lopen uiteindelijk terug naar de parkeergarage. Ik voel mijn voeten best wel.
Wij hebben bijzonder genoten van het bezoek aan Gent. Wat een prachtige stad! Wij hadden er dan ook prachtig weer bij.

Omstreeks half 6 zijn wij weer thuis.
Na ons opgefrist te hebben, gebruiken wij de avondmaaltijd op het terras van het restaurant van het vakantiepark. Het eten smaakt ons goed.

Temperatuur vandaag: tot 23 graden.
Gereden met de auto: 160 kilometer.
Gelopen: circa 8 kilometer.

Prachtige dag, prachtige stad, en prachtig verslag. Gent lijkt mij groter en indrukwekkender dan het ook zo mooie Brugge, dat ik één keer bezocht. Wat een moeite moet het geweest zijn om al die prachtige gebouwen te bouwen met de beperkte middelen van toen. Behalve om dit alles te bezoeken, wil ik nu wel naar Gent om de Kuifje raket te bekijken, en vooral ook in de poezenwinkel een poes uit te zoeken. Dank en groet.

Paul&Poeske&Dibbes 2023-09-16 09:01:53

Wát een mooie stad, zeg. Ik ben er vaak met Roland geweest. Maar nooit in de oude binnenstad. Een goede vriend van Roland, die ook een goede vriend van mij werd, woonde daar en we gingen dan uitgebreid lunchen in een klein, maar uitstekend restaurantje. Zo'n lunch waar tijd en geld geen rol speelden. Vriend Jules, een schatrijke oud-hersenchirurg trakteerde altijd. Hij is twee jaar geleden overleden, maar wat een mooie herinneringen zijn die lunches. Nu moet ik er maar eens heen om de rest vd stad te gaan zien. Dank voor de mooie foto's en het uitgebreide verslag. Grtzzzz, F.

Fredo. 2023-09-16 20:26:22

"nonnenbillen" ha, ha, "poepkes" ha, ha, die Gentenaren weten er wel iets leuks van te maken. Trouwens....jullie hebben meer van gent gezien dan ik. Ben er al vele, vele malen geweest. maar alleen de omgeving van de concertzaal ken ik . Jammer maar helaas. Oh, enne... lekkere wafels maar 1 van jullie met kersen.?? spijtig, zijn super lekker.....En het Lam Gods is prachtig.!!!