Dag 23: Vallon-Pont-d'Arc, naar Labeaume.

Frankrijk, Vallon-Pont-d'Arc

Het is licht bewolkt met zon, iets winderig en vandaag begint met 19 graden.

Vanmorgen gaan wij naar de markt in Vallon. De auto kunnen wij kwijt op het grote parkeerterrein in Centre Ville. Daar is trouwens ook een stuk van de markt te vinden. Voor de rest staan er door het gehele dorp marktkramen. Het enige dat wij op de markt kopen zijn olijven, in 2 smaken, groene en zwarte.

Zo lopen wij door een deel van het oude stadje en stappen zo nu en dan een winkeltje binnen.
Bij een bakker kopen wij een brood en als wij later via de Lidl terugrijden, worden er nog weer wat boodschappen gedaan.

Als wij thuiskomen wordt het gras in de tuin gemaaid, door het onderhoudsteam van het park.

Er zijn in dit gebied veel dolmen (prehistorisch graf, bestaande uit grote stenen) te vinden en die liggen doorgaans niet langs de weg, dus er zit een wandeling aan vast. Er liggen er 4 niet zo ver uit elkaar. Na de lunch gaan wij op pad om eens te zien of wij daar bij kunnen komen. Dat valt nog niet mee. De weg wordt opeens eenbaans en bestaat uit heel grof split, waar ik onze autobanden niet aan wil wagen. Parkeren ergens in de buurt zit er niet in, dus wij laten het maar zo.

Wij zitten in de buurt van de plaats Labeaume, dus gaan wij daar naar toe. Ook weer een oud stadje, dat tegen een berg is aangeplakt, met nauwe steile straatjes, aan de voet stroomt de rivier de Beaume en er zijn spectaculaire rotswanden langs de oevers van de rivier.
Vanaf de parkeerplaats lopen ook mensen met stoeltjes onder hun arm, die zoeken vermaak op een keienstrand aan het water.
Door dit fotogenieke stadje slenteren wij een tijdje rond.

Als wij terug zijn bij de auto, hebben wij hetzelfde idee. Wij hebben wel zin in een ijsje en besluiten naar de nieuwe ijssalon van Thierry Aigon in Vallon te gaan, met de naam: Aux Glaces de mon Père. Daar schijnen ze prima ijs te verkopen. En dan nemen wij lekker een coupe, het is per slot vakantie.

De ijswinkel ligt aan de toegangsweg vlakbij het dorp, hij behoort tot de ijsfabriek en zit dus niet in een winkelgebied. Het ziet er aan de buitenzijde niet echt fancy uit, maar binnen is het keurig op orde en heb je er geen idee van dat de winkel niet in een winkelstraat zit en aan de buitenzijde meer doet denken aan een pand op een bedrijventerrein. Binnen is er een flinke zitruimte en er is zicht op een door glas afgescheiden gedeelte van de ijsmakerij, zodat je iets van de ijsbereiding kan zien. Tevens is er een klein museum met oude apparatuur en curiosa op het gebied van ijsmaken. Dat mag je allemaal bekijken. De ijsmeester heeft veel trofeeën behaald bij wedstrijden.

Wij kunnen op het overdekte terras zitten. Op de ijskaart staan veel variaties, van 1 bol tot coupes met 6 bollen. Wij nemen ieder iets met 3 bollen ijs. Terwijl wij op onze bestelling wachten, krijgen wij een karaf water en glazen, en wij zien de lekkerste ijscreaties langskomen … tjonge, dat ziet er goed uit.
En dat doen de onze ook, het zijn ware kunstwerkjes. Die van Rina heeft iets met koffie- en karamelsmaak, de mijne met chocoladesmaken. En het is een partij lekker … en beide krijgen wij het maar net op, zo veel is het.

Terug thuis gaan wij lekker weer even afkoelen in ons zwembad en houden wij verder vakantie.
Het zal wel door de grote coupes ijs komen, maar beide hebben wij 's avonds geen zin meer om te eten.

Vandaag hebben wij 45 kilometer gereden.
Het weer: licht bewolkt, zon, wind en het wordt tot 28 graden Celsius.
Villa op het park: Domaine Les Rives de l’Ardèche, Vallon-Pont-d'Arc, Frankrijk.

Wat is het daar prachtig. Ben blij dat ik dit verlag bewaard heb voor tijdens m'n maandagontbijt. Nu begin ik de dag weer goed. Mooi stadje, mooie kerk, creatieve ijsmeester, en willen jullie zo'n ezeltje voor mij meenemen? Één van mijn dromen, een huis op het land in Frankrijk, met een aantal ezels in de wei.

Paul&Poeske&Poes 2022-06-13 08:43:38

Leuke dag weer! Mooie foto’s van ook hele lekkere dingen. Wat een kunstwerken en met dat fruit en chocola, inderdaad een hele maaltijd. Mooie omgeving ook weer! Valt zo veel te zien!