Dag 7: verblijf in Durango, naar Aztec (New Mexico).

Verenigde Staten, Durango

Wij hebben iets in onze route gewijzigd. Wij zouden 1 nacht in Durango (Colorado) verblijven om daarna nog zuidelijker te gaan naar de plaats Farmington, met onderweg een bezoek aan de plaats Aztec.
Gezien de hitte in dat gebied hebben wij besloten om de 2 nachten uit Farmington (New Mexico) om te zetten naar 1 extra nacht in Durango + 1 nacht in Bluff (Utah), dat al op weg ligt naar de nacht daarna in Page (Arizona).
Het is bijzonder warm in het zuidwesten van de USA, het gebied waar wij dus reizen. En om een dag in deze hitte door woestijngebied te lopen ten zuiden van Farmington, in de Bisti Badlands, zagen wij niet zitten. Dit onherbergzame gebied doet wat denken aan de Paint Mines, die wij de 2de dag van deze reis bezochten, en bezoeken wij dus niet. Jammer, maar tijdens zo'n reis moet je soms keuzes maken.

Wat wij wel graag willen bezoeken zijn de ruïnes van Indianenwoningen bij Aztec, het Aztec Ruins National Monument. Dus daar gaan wij vandaag naar toe.

Na een goed ontbijt in het hotel tanken wij de auto weer vol, kopen een belegd brood bij de Subway (een Veggie = vegetarisch) en rijden zuidwaarts. De afstand is globaal zo'n 40 mijl. Halverwege passeren wij de staatsgrens Colorado / Nieuw Mexico. Daar merk je helemaal niets van, als je oplet zie je alleen een welkomstbord langs de weg staan: “Welcome in New Mexico”.

In Aztec brengen wij eerst een bezoekje aan het bezoekerscentrum van deze plaats. De aardige dame die daar aanwezig is, is denk ik blij dat er iemand binnenkomt, want er is verder niemand en met plezier vraagt zij ons van alles, zoals waar wij vandaan komen, waar wij naar toe gaan, en zij vindt het helemaal geweldig, dat wij helemaal uit Nederland komen. Ik denk dat zij van onze leeftijd is en als wij het zo over reizen hebben, laat zij blijken, dat zij nog niet veel verder is geweest dan in Colorado en New Mexico. Wij nemen een paar folders van bezienswaardigheden mee uit de grote hoeveelheid die er in de schappen staat. Als wij haar gedag zeggen, staat zij er op dat wij ieder een flesje water meenemen, want het is heet en wij moeten goed drinken.

Aangekomen bij het Aztec Ruins National Monument, dat beheerd wordt door de National Park Service (toegang gratis sinds kort), kijken wij eerst een video over het ontstaan van deze ruim 400 kamers grote Pueblo, die oorspronkelijk 3 verdiepingen telde, en circa 900 jaar geleden werd gebouwd. Zoals bij zoveel van dit soort bouwwerken in het zuidwesten heeft men geen idee, waarom de Indianen dit verlaten hebben. Het kan komen door grote droogte of door het mislukken van oogsten, zodat men als bevolkingsgroep verder getrokken is door het land.
Er is een klein museum met informatie over, en voorwerpen van, het Pueblovolk.
Buiten bekijken wij de ruïnes, op sommige plekken mag men er in. Het is best groot en indrukwekkend.
Een ceremoniële ruimte bij de vroegere Indianenvolken wordt een Kiva genoemd. Men heeft hier de Great Kiva, de grootste van deze nederzetting, herbouwd. Deze is echt groot en ligt deels in de grond, dus wij dalen er in af met een trap.
Wij vinden het bezoek aan dit park bijzonder leerzaam en zeker de moeite waard.

Zoals vaker tijdens deze vakantie valt het mij nu ook weer op hoe fel de zon wel niet schijnt en hoe deze brandt. Door die felle zon zijn er veel contrasten tussen licht en donker, hetgeen erg lastig is bij het fotograferen. Dat zal zo nu en dan bij de (onbewerkte) foto's wel te zien zijn.

Na dit bezoek gaan wij in het Riverside Park (aan de Animas River, die wij bij Durango ook op meerdere plaatsen hebben zien lopen) aan een picknicktafel in de schaduw ons broodje opeten.
In het park is een auto-meeting. Wij lopen er even langs. Voor het merendeel oudere exemplaren, zowel klein als groot. Voor de auto- en vrachtwagenliefhebbers voeg ik een stel foto's bij.

Daarna rijden wij terug naar het noorden. Bij de Walmart, aan de zuidkant van Durango, koop ik wat kleding en een nieuwe muis voor mijn laptop, de vorige werkte opeens niet meer naar behoren.

Op het programma staat vervolgens een bezoek aan het treinmuseum van de Durango & Silverton Railway en daar gaan wij naar toe. In wat men in de stoomtreingeschiedenis het “Roundhouse” noemt, de in gebogen vorm gebouwde werkplaats, heeft men een museum ingericht. De entree is gratis, wij geven een kleine donatie. Behalve stoomlocs, werktuigen, een modeltreinbaan en een treindiorama, en andere treinmemorabilia, staan er diverse oude auto's en oud speelgoed (auto's, vliegtuigen, militairen). Buiten staan oude treinwagons. Interessant en leuk om te zien.

Omdat wij geen zin hebben om een restaurant uit te zoeken, gaan wij voor het gemak weer bij Applebee's eten, ieder een lekkere salade met een glas bier erbij. Het leven is goed!

In één van de straten van Durango is een kunstmarkt en daar lopen wij even overheen. Men probeert mooie foto's, schilderijen, sieraden, aardewerk, e.d. te verkopen. Er is veel moois bij. Bovendien wordt er op een podium muziek en zang ten gehore gebracht.

Het weer: zonnig, tot 31 graden Celsius
Vandaag gereden: 86 mijl
Hotel: Days Inn by Wyndham Durango

Prachtig die ruïnes.

Bernardina 2018-09-16 22:04:48

Allereerst en veel te laat, alsnog gefeliciteerd met jullie trouwdag! Wat een geweldige foto’s en een mooi reisverslag. Goed gedaan Marco! Zo reizen we, op afstand met jullie mee. Geniet ervan!

Irene 2018-09-17 09:41:22

Schitterende blauwe luchten, veel geschiedenis en een mooi item over vrachtwagens wat hier zeker werd gewaardeerd!

Marjan 2018-09-17 10:39:09

Ziet er weer prachtig en indrukwekkend uit. Zo anders dan hier. Jullie mogen best een beetje warmte hier naar toe sturen hoor.

Els 2018-09-17 12:07:04

Het blijft heerlijk om jullie reis zo te kunnen volgen. Grtzzzzzzzzzz!

Fredo. 2018-09-17 12:25:07

Leuk die trucks en treinen. Wat een prachtige reis.