Dag 14, zaterdag 21 september 2019, Lanzac en bezoek aan Sarlat-la-Canéda.

Frankrijk, Sarlat-la-Canéda

Vandaag rijden wij na het ontbijt naar de wat grotere plaats Sarlat. Het dorp La Canéda werd op 1 maart 1965 samengevoegd met Sarlat en sindsdien heet het Sarlat-la-Canéda. In de 13de en 14de eeuw beleefde de stad een welvarende periode als handelsplaats.

Wij hebben gelezen dat er zich in het oude stadscentrum diverse middeleeuwse huizen bevinden en dat er iedere woensdag en zaterdag op de Place du Marché-aux-Obies een markt wordt gehouden met typische streekproducten. Vanaf ons is het ruim drie kwartier rijden.
In de stad aangekomen houden wij Centre Ville aan en daar vinden wij al vlot een plekje voor de auto op een parkeerterrein. Na een minuut lopen staan wij al tussen de marktkramen en daar zijn er heel veel van, ze staan door het gehele centrum, dat uit een doolhof aan smalle straatjes bestaat. En inderdaad, heel veel oude huizen. Wat een prachtige en fotogenieke stad is dit. Na iedere bocht en achter elke hoek is er wel weer iets te fotograferen.

De markt trekt veel mensen, dus het is er gezellig druk. Van de vele restaurants zijn de terrasjes goed bezet. Wij ontdekken een crêperie en als wij aan iets te eten toe zijn, stappen wij daar naar binnen. Crêperie Lou Dotze is een kleine zaak en ik kan zeggen, dat zij heerlijke crêpes maken. Rina neemt er een met in het midden een opgebouwde salade en ik neem er een met ham en kaas. Ze smaken ons voortreffelijk.

Het weer is prachtig en de temperatuur loopt op tot zo'n 30 graden C. Wij blijven er tot halverwege de middag en rijden daarna terug via een andere route, die ons door de TomTom wordt voorgesteld. Ook deze brengt ons weer door het glooiende landschap, het is er mooi.

Rina ontdekt op haar telefoon een geocache langs de route. Deze ligt vlakbij de ruïne van een kasteel, het Château de Paluel, dat uit de 15de eeuw stamt. De cache is snel gevonden. Deze ligt tussen twee elektriciteitskastjes in de wegberm. Het wonderlijke is dat één van deze kasten open staat. Iedereen kan zo bij de elektriciteitsschakelaar. Wonderlijk!

Eenmaal terug staat er heel veel wind. Even zitten wij op ons terras aan een biertje, maar het is niet behaaglijk en wij verdwijnen naar binnen.
Daarom eten wij ook binnen en spelen daarna nog weer een spelletje rummikub.

Vandaag hebben wij 70 kilometer gereden.
Het weer: zon, later veel wind, tot 30 graden Celsius.
Verblijf: vakantiepark Domaine de Lanzac.

Leuke stad. Misschien dát huis kopen? Ook leuk, dat chateau. Echt zoals een kasteel eruit moet zien. ''Aaivenhoooooooo!'' Grtzzzzz!

Fredo 2019-09-27 10:58:49

P.S. En ook leuk, die lijstenmakerij.

Fredo 2019-09-27 10:59:55

Hoe leuk ik het ook allemaal vind, ik was een week achter met het lezen en bekijken van de verslagen. De foto's geven mij weer moed om toch daar ergens te gaan wonen. Goede reis terug toegewenst.