Dag 6: een dag thuis in Bredene

België, Bredene

Het is bewolkt, mistig en regenachtig als wij opstaan. Niet echt een dag om er op uit te trekken en wij blijven dus thuis.
Wij ontbijten, nemen koffie, lunchen, lezen en internetten wat en ik werk aan het reisverslag.
Met de auto gaan wij even naar Albert Heijn voor een paar boodschappen.
Bij de middagthee doen wij een spelletje rummikub.

Toch willen wij er ook wel even uit en 's middags lopen wij de wijk in waar wij zitten, om op circa 500 meter afstand van ons huisje een geocache te gaan zoeken.
Deze vinden wij vrij gemakkelijk. Hij zit verstopt in een staander van het hekwerk, dat een wel heel bijzondere tuin omsluit. Het hekwerk is geheel begroeid en rondom staan in de tuin allerlei struiken en bomen, waardoor er vanaf de straat niet goed zichtbaar is, wat er zich in de tuin afspeelt. In het hekwerk zit een toegangshek dat open staat en op dat hek zit een geplastificeerd A-viertje met de tekst dat er in juli en augustus op zaterdag een eucharistieviering wordt gehouden. Dat nodigt uit om deze plek eens nader te beschouwen en wij lopen de tuin in. Er lopen nog een paar mensen in de tuin.
Het blijkt dat hier een Visserskapel staat, de Visserskapel Onze-Lieve-Vrouw-Ter-Duinen (uit 1736), waar vissersfamilies voor een behouden vaart bidden.
Dat is interessant. Van de weg af nauwelijks waar te nemen, later zien wij wel een bord aan het hek staan, dat deels begroeid is, dus vrij onopvallend is. Je moet maar net weten dat dit er zit.

Wij lopen door de tuin en bekijken wat hier zoal te zien is. Zo staan er allemaal banken in de openlucht opgesteld; een overdekt altaar voor het houden van openluchtmissen; de kapel met aan de muren allerlei foto's, overlijdensberichten, foto's van sloepen (dikwijls met de namen en foto's van de bemanning en de datum van de scheepsramp), dankbetuigingen aan heiligen en afbeeldingen van lichaamsdelen waarvoor hier om genezing gebeden is, met achter een glazen ruit met traliewerk een heiligenbeeldje en diverse voorwerpen, zoals scheepsmodellen (ex-voto's); een zuil met de tekst: "De zee geeft, de zee neemt" met daaronder de namen van Bredense zeelieden die op zee zijn omgekomen; er is een Mariagrot, waar veel kaarsen branden; er is een soort van kruisweg van betegelde betonnen ornamenten (bidkapelletjes); en er staat een kaarsenautomaat, waar men voor 3,50 EUR een kaarspot kan kopen.
Heel bijzonder om dit hier te ontdekken.

Na dit bezoek lopen wij nog een rondje door de wijk en daarna pakken wij een pad door een park, hier aan de rand van de doorgaande weg. Dit is het Park Paelsteenveld, er wandelen mensen, er komen er op de fiets, mensen laten de hond uit, er is iemand aan het joggen (er staat bordjes die een joggingpad aangeven) en er staat een kunstwerk.
Dit kunstwerk van Nicolás Lamas bestaat uit twee haaks op elkaar, en in elkaar, geplaatste glimmende panelen, waar de contouren van de Europese landkaart in zijn uitgezaagd. Het spiegeld de omgeving en om de werelddelen te zien, moet je heel goed kijken. Wel heel kunstig bedacht en gemaakt.

Her en der komen wij elektrische stepjes tegen en zien mensen er ook wel op rijden. Dit zijn "Deelsteps" van BIRD. Ze zijn te huur en het gebruik regel je met een app op je smartphone. Je kan ze gebruiken en ergens achterlaten. Het ontgrendelen van de steps kost 1 EUR en het gebruik 0,25 EUR per minuut.

Terug thuis nemen wij een biertje en een knabbeltje, voordat wij aan het avondeten gaan.

Vandaag hebben wij niet gereden.
Gelopen: circa 6 kilometer.
Het weer: bewolkt en tot 21 graden Celsius.

Wat een prachtig kappelletje. Kunstwerk vind ik niet zo mooi. Maar wat een leuke omgeving.

Els 2021-09-15 15:12:07

Vooral de weerspiegeling van jullie in het kunstwerk vind ik erg leuk gedaan.!!!