Dag 8: van Winterberg (Sauerland) naar Bad Sachsa (Harz).

Duitsland, Winterberg

Vandaag rijden wij voor onze tweede week in Duitsland naar een vakantiewoning in het vakantiepark Landal Salztal Paradies van Landal GreenParks, bij de plaats Bad Sachsa in het Harzgebergte.
De afstand tussen de accommodaties in Winterberg en Bad Sachsa is circa 200 kilometer met een rijtijd van een kleine 3 uur.

Bij het opstaan regent het al weer, of misschien wel, nog steeds. Lastig bij het inpakken van de auto, gelukkig is er een momentje dat het wat droger is en dat gebruiken wij ervoor. Om 5 minuten voor tien zijn wij ingepakt en rijden wij weg, keurig op tijd. Dag fijn huis in Winterberg!
Eerst de auto voltanken en dan op weg. De regen stroomt uit de hemel, de wolken hangen heel laag, soms zijn ze loodgrijs, de heuvelachtige omgeving is desondanks prachtig. Eerst gaat het vooral over tweebaanswegen en door kleine dorpjes. Later ook stukken snelweg en wordt het landschap minder bergachtig.

Weken geleden stond er in de krant een toeristisch onderwerp over de Duitse plaats Hannoversch Münden met een prachtige foto van vakwerkhuizen en laten wij nu vandaag vlakbij deze stad langskomen. Dus wij brengen er een bezoek aan. Gelukkig treffen wij droog en, zelfs zo nu en dan, zonnig weer.
In het oude deel van deze stad staan heel veel vakwerkhuizen, het is prachtig om te zien, straten vol. Erg fotogeniek, ik maak erg veel foto's. Veel vakwerkhuizen zijn honderden jaren oud, sommige zijn minder goed onderhouden, maar het merendeel zit goed in de verf. Ook hier vallen de bewerkte houten balken van die huizen op, evenals de opschriften en de vele uitvoeringen van de toegangsdeuren.
De plaats ligt aan het water, namelijk aan de rivieren Werra en Fulda, die hier samenvloeien en de Wezer vormen. Het water stroomt snel.

Bij de 'Stadtbäckerei & Konditorei Mengel' verkoopt men heerlijk uitziend brood en gebak, bovendien kan men er iets drinken. Voor onze lunch nemen wij ieder een belegd broodje, Rina met koffie en ik met warme chocolademelk. Thuis zal ik dat niet gauw drinken en neem in dat geval altijd een koude chocomel, maar dat zie je hier in Duitsland nergens in de restaurants.

In het prachtige stadhuis, waarvan de basis al uit de 14de eeuw stamt en de huidige vorm uit de 17de eeuw, is een geocache verborgen, die wij al snel vinden. Op een buitenmuur staan merktekens van hoog water, dat hier ooit heeft plaatsgevonden.
Wij wandelen door een deel van de stad, kijken bij het water waar de rivieren samenkomen, vinden nog een geocache in een parkje en bezoeken de St. Blasiuskerk.

Vanaf deze stad is het nog 93 kilometer rijden en daar staat 1 uur en 10 minuten voor. Nou dat loopt even anders. Door files komen daar nog eens drie kwartier bij. En het laatste stukje begint het opnieuw verschrikkelijk hard te regenen.

In het vakantiepark aangekomen haalt Rina bij de receptie de sleutel van ons huis en de daarbij behorende informatie. De auto kan in de buurt van het huis geparkeerd worden. Ik schrijf huis, maar wij hebben de eerste verdieping tot onze beschikking van een huis, dat bestaat uit 2 woonlagen. Van de benedenburen merken wij niets, iedere verdieping heeft z'n eigen voordeur.
Op bijgaande parkplattegrond, het is woning 68. Deze is heel ruim, is compleet ingericht en ziet er schoon uit. Ook met deze woning zijn wij erg blij.
Onze spullen krijgen al snel een nieuwe plek en wij maken de bedden op, daar zijn lakenpakketten voor aanwezig.
Hier kan de Tv ook NL-zenders uitzenden en ieder huis heeft een eigen internetmodem, waardoor de WiFi voortreffelijk werkt.

Vanavond gaan wij in het dorp eten bij restaurant 'Backwood Burger', waar een uitgebreide keuze aan hamburgers op de menukaart staat.
Wij nemen ieder een heerlijke hamburger, er is frites en koolsla, Rina met een biertje en ik met een glas rosé.

Vandaag hebben wij 209 kilometer gereden.
Het weer: regen, bewolking, zon, tot 14 graden Celsius.
Verblijf: bungalow in Landal Salztal Paradies van Landal GreenParks, in Bad Sachsa in het Harzgebergte.

Wat een mooie, fotogenieke stad. Prachtig, die vakwerkhuizen. En zo'n bakkerij ook, hè. Dat zijn heerlijke plekken om koffie te gaan drinken. En jullie hadden inderdaad geluk met het weer. Dit tweede huis ziet er ook weer prima uit. Net als de hamburgers! Grtzzzzz, F.

Fredo. 2022-09-20 20:47:45

Inderdaad een schitterende stad. Opnieuw een bewijs dat ik in het verkeerde land geboren ben. Hier zie je hoe belangrijk vormgeving is. De mensen toen hadden ook in vierkante blokkendozen kunnen gaan wonen, veel eenvoudiger te bouwen, maar ze kozen ervoor om met veel meer moeite een mooie stad te maken. Petje af voor die mensen. Ook voor Onkel Paul. En voor al die mooie sparren met hun lange rechte stammen, waar we bij huizenbouw niet zonder kunnen. Het hout in de gevels zal wel een hardere houtsoort zijn, zoals eiken. Oud vertaald in het Noors en in het Deens is gammel. De Zweden maken er gammal van. Oud en Gammel, Oud en Oud dus, daar komt ons woord vandaan, maar bij ons staat het ook nog eens voor -op instorten-. Volgens de tekst onder zijn standbeeld, was dokter Eisenbarth anders dan zijn reputatie. Ik vind echter niets negatiefs over hem. Hij had wel een medische opleiding, maar geen diploma, waardoor hij zich eerst niet in een stad kon vestigen. Hij werd een reizende dokter, chirurg en oogarts, en verkocht veel medicijnen. Door zijn goede resultaten kon hij zich later wel vestigen, tenslotte in Hannoversch Münden. Hij stierf in het Gasthof Zum Wilden Mann, dat op de plek stond van het huis waar nu zijn houten standbeeld voor staat, maar in 1895 afgebroken werd. De Ägidiistrasse loopt langs de St. Ägidienkirche, dit is de kerk waar dokter Eisenbarth bij begraven ligt. Zie Wikipedia. Jullie zullen wel denken, Paul heeft zeker niets te doen. Integendeel. Dank&Groet.

Paul&Poeske&Dibbes 2022-09-21 09:44:08

Prachtige foto's weer en een enig stadje. Ook weer een mooi huisje. Nog veel plezier.

Els 2022-09-21 14:49:34

Wie schön..... bei Onkel Paul..... seit Ihr dort gewesen.? Oh jee. in 1643 stond het water wel heel erg hoog.!! En ik geniet van al die prachtige en oude deuren en huizen... en kerken ...en... eigenlijk van alle foto,s...