Dag 2, maandag 9 september 2019, van Vierzon naar Lanzac in Frankrijk.

Frankrijk, Vierzon

Tijdens de nacht hebben wij de airco in de hotelkamer niet aanstaan vanwege het geluid. Dus 's nachts hebben wij het warm en halen de dekbedden uit de hoezen, verder slapen doen wij onder alleen de lakenhoezen.

Om 8.30 uur staan wij op en gaan douchen. Voor het ontbijt gaan wij naar beneden en daar treffen wij een uitgebreid ontbijtbuffet aan. Dat is wel iets anders dan alleen een croissantje, een stukje stokbrood met wat jam en een kopje thee/koffie, zoals wij dat vroeger in Frankrijk wel meemaakten. Er zijn meer Nederlanders aanwezig. Het hotel heeft ook een leuke kinderspeelhoek. Het hotel is modern en verzorgd.

Om 10.20 uur checken wij uit en vervolgen onze reis. De hemel is half bewolkt met zon en 16 graden C.
Het is rustig op de weg en het rijdt lekker door. Bij de grote stad Limoges is het druk, ook met vrachtverkeer.

Om 12.20 uur stoppen wij op een rustplaats, in het Frans heet dat een “aire”. Wij eten even een broodje en drinken een sapje. De toiletten zijn hier niet prettig.
Daarom gaan wij 20 kilometer verderop nogmaals de weg af bij een heel grote rustplaats met een flink gebouw, waar een groot restaurant en een winkel met streekproducten en souvenirs in gehuisvest zijn. Op het parkeerterrein is het druk met voornamelijk Franse kentekens; er staat maar een enkele GB of NL auto.
Rina neemt een grote beker koffie, ik neem een slokje, maar vind het niet lekker. Hier zijn de toiletten beter. Er komt een heel grote groep manlijke en vrouwelijke soldaten in tenue binnen, met de pistolen op de heup. Niet dat er iets aan de hand is, maar zij hebben ook behoefte aan een versnapering en een sanitair bezoek. Het grappige is, dat een stel van hun meteen de hoek induikt, waar men kan internetten op eigen apparatuur en deze aan de stroom kan leggen.

Vanaf hier hebben wij nog 90 kilometer te gaan. Tot nu toe vandaag geen tolweg gehad.
De laatste 27 kilometer gaan wij bewust secondair rijden, tweebaans, leuk door kleine dorpjes; wij zitten goed in de tijd. Wij rijden via de grotere plaats Souillac (komen daar langs de Lidl waar wij later op de dag heengaan), gaan via een brug de Dordogne-rivier over, komen door het nietige plaatsje Lanzac en gaan via de weg die met 16 bochten tegen de heuvel opgaat, slaan af naar een smalle bosweg van circa 200 meter lengte en komen op het vakantiepark Domaine de Lanzac. Om 14.45 uur staan wij voor ons huis voor de komende 2 weken, villa nummer 33.

Zoals gisteren door de beheerster afgesproken, zit de deur niet op slot en ligt de sleutel binnen op tafel. Het huis is compleet en netjes. De bedden zijn al opgemaakt.
Wij pakken de auto uit en geven al onze spullen een plekje.
Het park is niet zo groot, wij rijden er doorheen; het is er zo rustig, dat het wel verlaten lijkt.
De receptie is gesloten in verband met een feestje vanwege de 50ste verjaardag van de beheerder. Wij kijken even bij de zwembaden, waar nu niets te doen is. Het water voelt koud aan.

Daarna rijden wij naar de Lidl in de plaats Souillac, die ligt op circa 7 kilometer afstand van het park. Wij kopen allerlei etenswaren, drinken en huishoudelijke zaken die wij denken nodig te hebben.
Na het uitladen bij de villa zetten wij de auto op een groot centraal parkeerterrein; de auto mag niet bij de villa blijven staan. Er staan nog meer auto's, merendeel Nederlandse. Het is niet ver lopen naar "ons huis".

Fijn dat wij er zijn en veilig zijn overgekomen. Daar drinken wij een glas wijn op en eten er wat Franse kaas bij.
Later maakt Rina een smaakvolle maaltijd en ook hierbij smaakt een wijntje heerlijk.

In de villa is internet aanwezig, maar dat gaat niet van een leien dakje. Rina's telefoon werkt, maar haar iPad en mijn laptop werken niet. Ik herstart het modem, maar dat biedt geen soelaas. Balen natuurlijk, dan morgen maar vragen in de receptie.

's Avonds kijken wij wat Nederlandse live-Tv. Het huis beschikt namelijk over de ontvangst van meerdere Nederlandse kanalen.

Vandaag hebben wij 330 kilometer gereden.
Het weer: bewolkt, zon, tot 20 graden Celsius.
Verblijf: vakantiepark Domaine de Lanzac.

Klinkt allemaal heel erg relaxed. Hebben jullie wel verdiend. En Fr is mooi, hè.!

Bernardina 2019-09-13 21:57:55

Ha, leuk! Een tweede verslag. We worden weer leuk meegenomen op jullie vakantie. Mooi dat de reis goedgegaan is. 👍🏻 En nu zijn jullie dus al een kleine week weg. En dan wil je toch je verslag kunnen versturen. Wat zijn we inmiddels met het internet vergroeid, hè? We kunnen/willen niet meer zonder. Geniet lekker verder. Grtzzzzz!

Fredo. 2019-09-14 05:44:37

Ook Paul heeft de berichten ontvangen en benijdt jullie alweer door de Franse beelden. Veel plezier toegewenst, groet van Paul&Poeske.

Paul 2019-09-14 09:46:55

Ziet er allemaal schitterend uit! En wat een schattig huisje. Prachtige bergen. Echt vakantie. En Lidl zit ook echt overal. Super handig. Geniet ervan. Vooral van het warme weer. 🌞

Els 2019-09-14 10:25:25

O,o! Dat internet toch! Ik ben precies hetzelfde moet ik eerlijk toegeven ... Locatie ziet er mooi uit. Was al eens gaan snuffelen op hun website. En nu iedere morgen flink baantjes trekken in dat zwembad! Tot de volgende ronde. 🙋😘

Marjan 2019-09-14 11:46:54

Ziet er allemaal goed uit: mooi huis, zwembad, mooie omgeving! Genieten! 😊