Dag 16, maandag 23 september 2019, Lanzac en Saint-Cirq-Lapopie.

Frankrijk, Saint-Cirq-Lapopie

Rina kwam met het voorstel om vandaag een bezoek te brengen aan het prachtig gelegen middeleeuwse dorpje Saint-Cirq-Lapopie, dat op circa 75 kilometer ten zuiden van ons vakantiepark ligt. Ik kende het niet en na wat info te hebben gelezen en foto's ervan gezien te hebben, lijkt mij dat een goed plan en gaan wij op weg daar naar toe.

Als wij de heuvel afrijden waar het vakantiepark op ligt, rijden wij door lage bewolking en in de dalen tussen de heuvels is het mistig. De zon probeert er doorheen te branden en dat geeft een fraai uitzicht.
Wij rijden door Souillac heen en gaan daarna de snelweg A-20 naar het zuiden op, die een tolweg is. Het is niet druk en wij kunnen goed doorrijden. Zo nu en dan rijden wij een mistbank in. Als wij de snelweg afgaan moeten wij EUR 4,60 tol betalen. Later op de dag tijdens de terugweg idem.

Eenmaal van de snelweg af komen wij op een bochtige tweebaansweg, die ons door een ruig landschap brengt, met een flinke afdaling naar de vallei van de Lot-rivier. Wij rijden op de noordoever van de rivier, door kleine dorpjes, met langs de weg soms steile rotswanden, soms een tunneltje, langs een niet meer in gebruik zijnd treinspoor, en pleziervaart op de rivier. Het is een erg mooie route.

Vanaf een parkeerplek langs de weg maken wij een foto van een kerkje, dat hoog tegen de rotsen op ligt. Even later blijkt dat dit het plaatsje is dat wij gaan bezoeken.
Via een smalle brug rijden wij de Lot over en dan brengt de weg ons omhoog tegen de rotsen op. Het is er zo steil, dat men op diverse niveaus parkeerterreinen voor de bezoekers heeft aangelegd. Wij rijden zo ver als mogelijk is tot centre ville, want hoe verder van het dorpje af geparkeerd, hoe meer het klimmen is om er te komen. Het parkeren kost ons op terrein P-4 EUR 4,= voor de gehele dag. Aan de rand van het dorp zijn openbare toiletten, dat is wel erg fijn.

Het stratenplan van het dorp laat ons pittig klimmen en dalen. Auto's rijden er niet en dat maakt het prettig om door de smalle straatjes te zwerven. Er zijn talloze kunstgalerieën, ambachtswinkeltjes en restaurantjes met terrassen, die veelal overgroeid zijn met vruchtdragende druivenranken. Met de vele vakwerkhuizen uit de 14de en 15de eeuw is het er zo fotogeniek, dat de camera's overuren maken.

Naast het Office de Tourisme loopt een weg omhoog naar de ruïnes van het middeleeuwse kasteel. Als wij omhoog geklommen zijn, Rina zelfs naar het hoogste punt van het dorp, hebben wij een prachtig uitzicht over het dal en de rivier.

De kerk is uit de zestiende eeuw en biedt veel om te bekijken. Er zijn mooie wandkleden en diverse kapelletjes en nissen met beelden. Verderop in het dorp leidt een steil weggetje ons langs de begraafplaats.

Als wij trek krijgen, lunchen wij onder de wijnranken op het terras van Restaurant Bar Lapopie. Rina neemt een omelet Rocamadour (met geitenkaas uit Rocamadour) met frites en ik een salade Niçoise en prik een frietje van Rina mee. Het smaakt ons voortreffelijk.

Wij hebben genoten van het bezoek aan dit plaatsje.

Daarna rijden wij dezelfde weg terug naar huis. In Souillac doen wij bij de Lidl nog een paar boodschappen, waaronder een baguette, die wij voor het avondeten gebruiken.

Vandaag hebben wij 150 kilometer gereden.
Het weer: bewolkt met zon, tot 19 graden Celsius.
Verblijf: vakantiepark Domaine de Lanzac.

Ik snap waarom de camera overuren maakt! Zoveel moois te zien daar! En verder komt het me bekend voor: een vorkje mee prikken! Doe ik ook heel vaak, lijkt net of het dan nog lekkerder smaakt..!😉

Marjan 2019-10-12 13:30:39

Goh, wat een bijzonder plaatsje is dat! Zo "in en in" Frans, oud en zeer schilderachtig. Je kan inderdaad foto's blijven nemen. Je vraagt je af hoe het zou zijn om daar te wonen. Lijkt me wel een heel apart wereldje. En verder veel klimmen, maar alles went... Echt heel apart dit!