Dag 15: van Bad Sachsa (Harz - Duitsland) naar Hilversum (Nederland).

Duitsland, Bad Sachsa

Vandaag rijden wij terug naar huis en zit de vakantie in Duitsland er op.
Uiterlijk 10.30 uur moeten wij het huis op het vakantiepark verlaten, wij rijden om 09.50 uur weg.
Bij een supermarkt in het dorp kopen wij een paar broodjes en rozijnenbollen voor onderweg.

Net buiten Bad Sachsa is de opgang naar de snelweg afgesloten en moeten wij een stuk omrijden. Zo komen wij door een paar plaatsjes waar wij nog niet geweest zijn, zien wij die ook meteen.
Eerst is het nog droog, maar onderweg begint het te regenen. Dikke bewolking en er valt steeds meer regen.

Ten oosten van de grote stad Hannover (ruim 530.000 inwoners) komen wij op de 'Bundesautobahn' 2 (kort A2). Deze snelweg is de belangrijkste verkeersader tussen Oost-Europa en West-Europa.
Onze route loopt ten noorden om Hannover heen, het is daar gigantisch druk op de weg, vooral met vrachtverkeer. Op de rechter rijbaan rijden heel veel vrachtwagens uit Polen, achter elkaar, een hele sliert, kilometers lang, met zo nu en dan een Duitser en Roemeen ertussen.
Wij vragen ons af wat er allemaal aan goederen uit Polen naar het westen komt.

Later lees ik op het internet dat de A2 de gevaarlijkste autosnelweg van Duitsland is, met 3.000 ongevallen per jaar. Vrachtwagens veroorzaken daarbij de meeste ongelukken. Langs deze weg zijn veel snelheidscontroles en één van de flitsinstallaties is de actiefste flitser van Duitsland.
Vanwege de vele Poolse vrachtwagens die dagelijks op de A2 rijden, wordt de A2 door de Duitsers ook wel spottend de 'Warschauer Allee' genoemd.

Bij de plaats Bad Oeynhausen buigt de snelweg-A2 af naar het zuidwesten, richting het Ruhrgebied, en gaan wij snelweg-30 op, die ons naar het westen brengt. Er zijn meteen veel minder vrachtwagens op de weg.

Zo nu en dan een flinke file, oponthoud, terug naar één rijbaan wegens wegwerkzaamheden, het houdt behoorlijk op en geeft ons circa een uur vertraging.
Een keer een kop koffie onderweg, zodat wij even de benen strekken en wij wisselen van stuur.

Naar al die achterkanten van vrachtwagens kijken, valt mij de achterverlichting op. Soms een kerstboom van wel 10 lampen, en ze branden bij elke auto, geen defecten gezien. Dat vind ik knap, gezien het grote aantal.
Er rijden veel trailers van het merk Krone. Er zijn er die normale gloeilampen in de achterlichten hebben, sommige hebben ledlampjes, maar het merendeel heeft ledlampjes in de vorm van een kroontje. Dat vind ik leuk gevonden.
Tja ... waar ik zoal niet op let als Rina rijdt en ik niets anders te doen heb. 😄

Wij passeren de grens Duitsland - Nederland bij de plaats Bad Bentheim en komen in Nederland. Het wegnummer wordt de Nederlandse A1, die wij tot vlak bij huis volgen.
Bij de plaats Hengelo gaan wij even de weg af om bij een McDonalds iets te gebruiken.
Nu is het nog 125 kilometer naar huis. Gelukkig houdt het onderweg op met regenen.
Om 17.20 uur zijn wij weer thuis en is er een einde aan deze vakantie gekomen.

Wij kijken terug op een heerlijke vakantie, die wij op twee adressen in Duitsland beleefden.

Nogmaals een dank-je-wel van ons beide voor alle leuke reacties.

Vandaag hebben wij 491 kilometer gereden.
Het weer: dik bewolkt, veel regen, tot 9 graden Celsius.
Verblijf: weer thuis.

Welkom thuis! En leuk verslag weer! 👍😊

AnneIies 2022-09-28 13:31:52

Fijn dat jullie weer gezond en heelhuids terug zijn. Ik heb genoten van alle foto's en de gezellige verhalen erbij. Dank jullie wel.

Bernardina 2022-09-28 15:57:08

Terug naar de werkelijkheid. Wat een doffe ellende na al dat moois. Dank voor de leuke verslagen, groet.

Paul&Poeske&Dibbes 2022-09-30 09:15:37

Fijn dat jullie weer veilig thuis zijn en dank voor de mooie foto's en de prachtige verhalen.