Dag 8, zondag 15 september 2019, Lanzac en Souillac.

Frankrijk, Lanzac

Het wordt een kort verslag, want veel deden wij niet vandaag, het werd een echt luie vakantiedag.

Vandaag is het weer prachtig weer met een strakblauwe lucht.

Na het ontbijt rijden wij naar de plaats Souillac, ongeveer 7 kilometer van het vakantiepark verwijderd.
Bij een bakkerswinkel kopen wij een brood, op zondagmorgen is deze zaak open. Wij moeten even wachten, want het is er druk. Men verkoopt er ook gebak, dat er heerlijk uitziet, maar daar wagen wij ons maar niet aan. Misschien een andere keer.

In de buurt van Souillac zijn 7 spoorviaducten en iemand heeft bij allemaal een cache verstopt. Maar eens kijken of wij er nog een kunnen vinden. Door te geocachen kom je op plaatsen, waar je anders nooit zou komen en daar houden wij wel van. Rina kan via haar telefoon de coördinaten zien van de cache en dan maar hopen dat je er bij kan komen. Soms ligt zo'n cache verstopt op een plek, die alleen wandelend of per fiets te bereiken is, en wij zijn met de auto, dus afwachten maar.

Eén spoorbrug hebben wij een paar dagen geleden al gehad en de cache gevonden.
Nu komen wij bij het uit 1891 daterende viaduct van Aubuges, met 30 bogen, 571 meter lang, 32 meter hoog en de cache ligt naast een pijler vlakbij de autoweg. Wij kunnen er parkeren en nu op zoek. Het is vlakbij een plaatsnaambord van Souillac. De cache (rond plastic doosje met logboekje) is verstopt in een muur, die uit allemaal losse stenen, die met gaas bij elkaar gehouden worden, bestaat en daar moet hij ergens in verstopt zijn. Het is even zoeken, maar wij vinden hem.

Daarna rijden wij naar het uit 1895 daterende viaduct van Lamothe, met 15 bogen en een aantal metalen brugdelen, 574 meter lang, 32 meter hoog en de cache (ook hier een rond plastic doosje met logboekje) ligt onder een steen achter een informatiebord. Deze ligt vlakbij de weg en is makkelijk gevonden. Op het informatiebord staat de reden van de metalen brugdelen. Deze zijn in een latere periode aangebracht, omdat in augustus 1944 Amerikaanse en Franse verzetsstrijders een deel van de brug hebben gesaboteerd, zodat de bezetter geen gepantserde treinen op dit traject kon laten rijden. Zo krijgen wij nog een bijzonder stukje geschiedenis mee.
Wel knap hoe men dit soort bruggen, van deze formaten, heeft kunnen bouwen uit allemaal stenen. Echt vakmanschap.

Na weer twee gevonden caches te kunnen toevoegen aan onze totalen, rijden wij terug naar huis, waar wij gaan lunchen. Dat doen wij maar binnen, want buiten is het inmiddels 28 graden en drukkend warm.

In de loop van de middag gaan wij naar het zwembad. Vandaag zijn wij er met totaal 16 mensen. In de loop van de tijd ga je de andere parkbewoners/vakantievierders herkennen en groet je elkaar. Soms ontstaan er gesprekjes. Nu de luchttemperatuur hoger is, went het ook makkelijker om het koude zwembadwater in te gaan en dat frist je dan heerlijk op. Dat is genieten!

Vandaag hebben wij 30 kilometer gereden.
Het weer: zon tot 28 graden Celsius.
Verblijf: vakantiepark Domaine de Lanzac.

Die bakker doet me denken aan de keer dat ik als 11 jarige naar Parijs mocht om bij mijn tante te logeren. Zij stuurde mij alleen de bakkerswinkel in om een brood te kopen. Doodeng! Wel heerlijk trouwens elke dag vers brood en het is ongetwijfeld gezonder dan het brood hier! Heerlijk zo'n rustig zwembad! 😊

Annelies 2019-09-20 14:08:46

Heerlijk toch zo'n dagje bijna niks. Dat brood zier er heerlijk uit zeg. Volgende keer misschien wel gebak? Jullie lopen en zwemmen het er wel weer af☺😀