Dag 24: Vallon-Pont-d'Arc, naar Largentière.

Frankrijk, Vallon-Pont-d'Arc

Het is mooi weer, maar net iets te winderig om buiten te ontbijten. Het wordt vandaag wel warm.

Ook de koffie drinken wij binnen.

Vandaag gaan wij eens naar het stadje Largentière. Dat ligt ruim 20 kilometer vanuit ons huis gezien naar het noorden.

Via de plaats Ruoms rijden wij langs een kloof waar de rivier de Ardèche doorheen stroomt. De weg (nummer D-4) is deels in de rotsen uitgehakt, dat geeft een rotsoverhang en een stel tunneltjes. Dit wordt 'Les Défilés de Ruoms' genoemd. De weg is op dit deel eenbaans en het verkeer wordt geregeld met verkeerslichten.

In Largentière aangekomen zetten wij de auto op een parkeerterreintje in het centrum en bij het opendoen van de deuren valt er een deken over ons heen, het is er goed warm.

Het Middeleeuwse stadje ligt in de vallei van het riviertje La Ligne, maar ook deze plaats is weer tegen een berg opgebouwd, dus er zijn steile straatjes met oude huizen.
Largentière was vroeger een mijnstad. De naam zegt het al, er werd zilver gewonnen en dat gebeurde al vanaf de 9de eeuw. De zilvermijn (in feite zilverhoudend lood) sloot in 1983.

(Het Nederlandse: het zilver ... is in het Frans: l'argent.)

Wij lopen een eindje bergopwaarts en komen bij de gotische kerk Notre-Dame-des-Pommiers uit de 13de eeuw. De deur staat open, dus wij nemen binnen een kijkje.

Het stadje heeft geen echt gezellig centrum, een winkelstraat komen wij er niet tegen. Wij bezoeken dan ook niet het gehele stadje, eigenlijk is het mij te warm om weer door zo'n plaatsje met steile straatjes te slenteren.

Via een brede, uit natuursteenblokken bestaande, trap lopen wij naar beneden, naar de brug over de rivier. Veel spectaculairs kan ik er verder niet over vertellen. De stad heeft stadsmuren gehad en daar staat nog een stuk van overeind en er is in de nabijheid het Bisschoppelijk kasteel.
Dit kasteel stamt uit de 12de tot 15de eeuw, het was het voormalig eigendom van de bisschoppen van Viviers en heeft door de jaren heen gediend als rechtbank, gevangenis en ziekenhuis. Tegenwoordig kunnen in de zomer, tijdens de Middeleeuwse evenementen, enkele vertrekken bezichtigd worden.

Op de terugweg naar huis lopen wij in Ruoms nog even de grote supermarkt Super-U binnen. Onze meegebrachte pot pindakaas is leeg en nu eens kijken of ze dat hier verkopen. En jawel hoor, een kleine pot van het Amerikaanse merk Skippy, gemaakt in Nederland.

Lunchen doen wij wel buiten op ons terras, in de schaduw en het windje maakt het nu aangenaam. Het is inmiddels 30 graden.

Twee mannen van het parkonderhoudsbedrijf komen de tuin ingelopen en willen iets met het zwembad doen. Zij openen het rolscherm, vissen er wat vuil uit en rollen de tuinslang uit om het bad bij te vullen. Er wordt gevraagd of wij thuis blijven - ja dat doen wij - of wij dan over een uur de tuinslang uit willen doen. Nou, dat komt dik voor elkaar.

Zo nu en dan plonsen wij even in het zwembad, wat is dat toch heerlijk.

Rina ligt buiten in de schaduw op een ligbed te lezen. Ik ben niet zo'n stilligger en ben op de laptop aan dit verslag aan het werken. Bovendien laadt ik de foto's van de camera op de laptop.
En dan opeens … de laptop geeft een zwart scherm en doet helemaal niets meer … wat is dit … ?
Ik probeer een aantal dingen, maar hij komt niet meer tot leven.

Nou … ik laat hem maar even staan en ga het zwembad in. Rina vindt dat ik er nogal rustig mee omga dat de laptop het niet meer doet. Tja, wat moet ik anders … ik heb me er bij neergelegd en zal als wij na de vakantie thuis zijn, er wel mee naar een computerwinkel gaan, misschien is er nog iets aan te maken. En zo niet, dan wordt het tijd voor een nieuwe. Deze is al een jaar of 6 à 7 oud. De accu is ook nog de oorspronkelijke, misschien is die versleten.
En tijdens onze vakantie van nu kom ik de dagen ook wel door hoor, met lezen, puzzelen en vakantie houden.

Na een tijdje probeer ik het nog eens en de laptop start weer op … hoera! Zou die zichzelf hersteld hebben?
Ik kan nog wat documenten en foto's overzetten op mijn losse harde schijf als back-up, dan is dat gelukkig gered. Maar ik zie dat de accu niet meer oplaadt en de capaciteit loopt snel terug. Misschien is de netsnoervoeding, of de voeding in de laptop stuk. Nou ja, dan is het voor deze vakantie gedaan ermee. Jammer, maar helaas.

Maar Rina zou Rina niet zijn als zij al op haar iPad aan het surfen is naar een computerwinkel in de buurt en zij vindt er één in Ruoms, naast de grote supermarkt waar wij regelmatig komen. Dus we besluiten daar morgen maar eens naar toe te gaan en kijken of zij iets kunnen ontdekken en er misschien iets aan kunnen doen.

Wij willen buiten op het terras gaan avondeten, maar hebben ook al zo nu en dan een mug gesignaleerd. Ik heb nog jeuk aan mijn bulten van een paar dagen geleden en ik heb geen zin in meer muggensteken. Rina heeft citronellaolie bij zich en dat spuiten wij op onze benen en tevens een aantal spraytjes op de grond en in de omgeving. Wij kunnen rustig eten, maar later op de avond krijg ik toch een aantal muggen op mijn benen. Ik ben er klaar mee en ga naar binnen, wat Tv kijken.

Vandaag hebben wij 45 kilometer gereden.
Het weer: licht bewolkt, zon, wind en het wordt tot 30 graden Celsius.
Villa op het park: Domaine Les Rives de l’Ardèche, Vallon-Pont-d'Arc, Frankrijk.

Die kerkjes zijn toch schattig daar. Hopelijk doet de laptop het weer. Anders moeten we gewoon wachten op de mooie foto's en prachtige verhalen.

Els 2022-06-13 18:59:10

Het blijft maar super mooi.!!!! En die trap is geweldig... Dat mis ik nou hier in die platte polder...

Bernardina 2022-06-13 20:47:12

Bij elk verslag denk ik weer, wat doe ik toch in dit saaie Nederland. Wat is het mooi in heuvels, bergen, oude stadjes, rivieren, en warmte. Hoewel het hoogteverschil voor onze Nederlandse benen lastig is. Volgende keer maar een reserve laptop mee, want je kunt ons medereizigers natuurlijk niet teleurstellen.