Dag 6: haaientanden zoeken in Het Zwin.

Nederland, Cadzand

Het is vandaag buiten wat frisser dan de dagen hiervoor, maar er is zon en er staat een briesje. Lekker weer om naar het strand te gaan en te gaan jutten.
Na de lunch gaan wij op de fiets naar het strand in Het Zwin. Het is lang zo druk niet als in het afgelopen weekend. Wij gaan tot even ten zuiden van strandpaviljoen 'De Zeemeeuw'. De fietsen zetten wij tegen elkaar aan tegen de achterzijde van een bankje en met beide kettingsloten hieraan vast. Het is niet zo ver lopen naar de zee. Het is een mooi gebied. Het is net vloed geweest en de zee is zich aan het terugtrekken, er is een lichte golfslag. Er zijn weinig mensen op het strand.

Wij speuren langs de vloedlijn tussen alles dat de zee heeft achtergelaten op het zand, zoals schelpen en veel gruis daarvan, en steentjes. Wij lopen zo een heel eind langs het water. Eerst de ene kant op, later de andere kant op. Wij zijn daarin niet de enigen, want zo nu en dan komen wij iemand tegen die ook zoekende is. Eigenlijk is iedereen die hier nu loopt wel langere of kortere tijd aan het zoeken. Een stel is bezig met een grote blauwe sportvlieger met 2 lijnen. Soms is er eens iemand die de hond uit laat, maar het is er lang niet druk. Als wij om een duin heenlopen zien wij strandpaviljoen 'De Zeemeeuw' opdoemen.

Er staan een rijtje strandhuisjes, en er liggen een aantal surfplanken en catamarans. Hier en daar zit iemand met of zonder stoeltje in het zand, en iemand met een kitesurf vlieger heeft zich in een wetsuite gehesen en laat zijn vlieger op en neemt deze met zijn kiteboard mee de zee in. Hij moet een heel eind het water in, voordat hij op zijn board stapt. Blijkbaar is het hier lang ondiep.

Bij 'De Zeemeeuw' is het druk op het grote terras, en wij vinden een fijn plekje op een bankje in de luwte en nemen iets te drinken. Het is een heerlijk plekje.
Terwijl wij daar zitten, wordt het steeds meer eb en valt er steeds meer land droog.

Als wij teruglopen langs de vloedlijn ligt deze nu een heel stuk lager dan toen wij hier begonnen, het scheelt enkele meters in hoogte. Zo wordt de doorvoer van het zeewater Het Zwin in steeds smaller. Er ontstaan steeds meer zandplaten en er ontstaat zelfs een stroomversnelling in het water, waarbij het zeewater met kracht het land uitstroomt naar de zee toe. Wat een prachtige gewaarwording, die ik herken van de Waddenzee.

Wij vinden geen enkele haaientand, maar wat genieten wij van deze wandeltocht in dit prachtige stuk natuur.

Na een aantal uren fietsen wij terug naar huis en halen onderweg bij de Spar-supermarkt iets voor het avondeten.

Temperatuur vandaag: tot 21 graden.
Gereden met de fiets: 5 kilometer.

Tja, geen haaientanden maar wel heerlijk aan de zee gewandeld. :-)

Bernardina 2023-09-14 19:33:17

De strandwandelingen lokken weinig reacties uit bij ons lezers, maar de verslagen worden wel gewaardeerd hoor. Ik kijk verlangend uit naar jullie aanstaande bezoek aan Brugge. Foto's van oude gebouwen en uitleg over hun geschiedenis geven meer kijk- en leesplezier.

Paul&Poeske&Dibbes 2023-09-15 08:08:01

Paul je wordt op je wenken bediend met verslag en vooral foto’s van 14 september. Nog even geduld.

Rina 2023-09-15 09:54:09

Lekker hoor, zo'n strandwandeling. Jammer van de haaientanden. Zijn vast allemaal al opgeraapt.

Els 2023-09-15 10:08:02

Jaaaaa, ook weer leuk. Wat is het lang geleden dat ik op een strand was. Of schreef ik dat al? Misschien wel toen samen met jou, Marco, in Denemarken. Ik woon er ook veel te ver vanaf om er geregeld naartoe te gaan. Immers, Leeuwarden =>>> aan het einde van de wereld links af. Pfffff..... Ik ben ook benieuwd naar de foto's van Brugge. Ben ik ooit een keer geweest voor een tentoonstelling in het Groeningemuseum. Waarom ga ik daar niet weer eens heen? Ik heb tijd genoeg. Nou ja, wie weet...? Grtzzzzz, F.