Dag 20: Vallon-Pont-d'Arc, 2x naar de Ardèche rivier .

Frankrijk, Vallon-Pont-d'Arc

Alweer een blauwe hemel, vol zon en om 8 uur is het 19 graden.

Wij leven veel buiten hier met dat mooie weer. Dus ontbijt en koffie op ons terras.

Rina heeft op de Geocaching-website een geocache ontdekt hier in de buurt, ergens aan de rivier de Ardèche. Wij stappen in de auto, rijden bij de bakker langs voor een brood en slaan van de doorgaande weg af in de richting van de rivier. Wij slaan smalle weggetjes in, komen op doodlopende paden waar de auto niet te parkeren is, of te wel het lukt niet om met de auto in de buurt te komen. Misschien wel als je met de fiets bent of gaat wandelen.

Op een paar honderd meter van de geocache vandaan komen wij bij camping La Roubine, met strandje aan de rivier. Misschien lukt het om bij de geocache te komen via deze camping. De auto zetten wij op een parkeerterreintje buiten de camping en wij lopen het terrein op, komen langs de receptie en kijken voor ons uit, onder het mom van: wij verblijven op de camping. Maar dat mag niet zo zijn. Nog geen 100 meter verder gelopen, komt er een jongeman van de camping op een fiets naar ons toe en vraagt of wij op de camping verblijven. Wij zeggen dat dat niet zo is en dat wij de camping wel eens willen zien voor een eventueel volgend jaar als wij willen komen kamperen in deze streek. Ja ja bluf.

Op zich wel goed, hij houdt de boel dus goed in de gaten, dat betekent een stuk veiligheid voor de kampeerders hier. Wij mogen de camping bezichtigen en hij vraagt ons om straks in de receptie langs te komen voor documentatie.

Bij de rivier gekomen zien wij spelende kinderen in het water en er komen net een heel stel kano's aan, die via een speciale kanogoot van het stuwtje dat hier in de rivier ligt, af moet varen. Wij blijven een tijdje staan kijken, leuk om te zien.
Jaren geleden, toen wij met de kinderen hier niet zo ver vandaan kampeerden met onze grote bungalowtent, bij de plaats Ruoms, hebben wij ook gekanood, echter dat was op een andere plek in de Ardèche rivier.

Op de camping staan zitjes langs de rivier, er zijn grote tent/caravan/camperplaatsen, nette sanitairgebouwen, een wasserette, speeltoestellen voor de kinderen en ander vermaak voor de kleintjes, een zwembadgedeelte dat uit 3 baden bestaat, een restaurant, het ziet er keurig uit. Een 5-sterren camping waardig.

Na onze wandeling lopen wij bij de receptie binnen en de jongeman van daarnet geeft ons keurig informatie en een brochure mee. Wij bedanken hem netjes voor het mogen rondlopen over de camping. Tja, eigenlijk hadden wij meteen bij de receptie moeten vragen of wij even mochten kijken, was wel zo netjes geweest.
Wij willen niet meer kamperen, maar dit is echt een leuke plek in deze prachtige natuur. Ook hier natuurlijk aardig wat Nederlanders op het terrein.
De geocache blijkt toch echt te ver weg te liggen, dus dat laten wij maar zo en gaan naar huis.

Terug thuis lekker de schoenen en sokken uit om de slippers aan te trekken. Ik sta en leun met mijn rechter schouder tegen de muur om evenwicht te bewaren bij het uittrekken van mijn sokken. Dat gaat wat lastig want mijn sokken plakken een beetje van de transpiratie, ik trek aan m'n sok en een pijnscheut schiet door mijn rechter bovenarm, een heftige steek, alsof er een mes ingestoken wordt. Wat is dit, dat doet pijn?! Mijn eerste idee is dat er een scheurtje in de biceps is ontstaan, maar hoe dan? Ik blijf daar flink last van houden. Thuis zou ik er bijvoorbeeld Midalgan of SRL-gelei op smeren, maar dat heb ik niet bij mij. Nou ja, ik zie wel.

Wij lunchen ook weer op ons terras, daarna brengen wij de middag door met lezen, verslag maken, foto's uitzoeken en zo nu en dan even het water in.

In de namiddag lopen wij door het villapark waar wij verblijven, kijken even bij het algemene zwembad, werpen vanaf de weg een blik op villa 76 (toen wij daar 5 jaar geleden waren was het nummer 77, in de nummering is er iets gewijzigd). Wat hadden wij daar een fantastische vakantie. Verder lopend komen wij bij een lange trap met 48 treden en gaan naar beneden, het park ligt op een heuvel. Wij lopen verder, komen in het rivierengebied met zand, keien en grind, horen het water van de rivier stromen dat over de stuw naar beneden valt en dan zijn daar de stuw en de brug over de rivier. Aan de overkant staan een oude molen en een generatorhuis.
Daar lopen wij via de brug naar toe. Er zijn een paar kinderen met de voeten in het water, een aantal volwassenen en een stel met een paar honden, hij gooit een hengel uit en zij zit erbij te kijken.

Het weer is afmattend, het is vochtig warm, 28 graden en dat blijft het verder vanavond. Het teruglopen naar ons huis, tegen de heuvel op, is afmattend. Wat is een koel biertje op het terras dan lekker. Tijdens en na het avondeten zitten wij daar ook nog lekker een tijdje.
Later op de avond is er in de verte wat onweer.

Vandaag hebben wij 10 kilometer gereden.
Het weer: zon, tot 32 graden Celsius.
Villa op het park: Domaine Les Rives de l’Ardèche, Vallon-Pont-d'Arc, Frankrijk.

Wat een heerlijke plek, waar jullie nu zitten. Ik ben wel wat jaloers op jullie, hoor. Want zonder auto kom je aan zo'n type vakantie niet toe. Ik weet wel, er zijn legio vakantiemogelijkheden voor mensen zonder auto, maar omdat ook wij zulke vakanties gedaan hebben, krijg ik er heimwee naar. Enfin, het is niet anders. Ik ga vandaag mijn vrijwilligerswerk weer doen. Dan ben ik nuttig bezig voor de gemeenschap. Ik zie uit naar het volgende verslag. Grtzzzzz, F.

Fredo. 2022-06-08 06:52:37

Wat super klinkt dit allemaal ... en ik denk weer ff terug aan mijn Ardêche vakanties ... In Lamastre zijn wij enkele keren dwars door de bushbush zo'n 100 meter naar beneden gelopen naar de rivier om pootje te baden. Hele stukken waren net als waar Rina middenin staat. Maar ook waren er een soort kuilen ter grootte van jullie zwembad, waar water in stond en daar kon je dus ff zwemmen. Sterkte Marco met je arm en ze hebben vast daar ook wel iets voor de spieren om erop te smeren ...

Bernardina 2022-06-08 09:13:10

Oei, dat klinkt pijnlijk Marco😦 . Misschien een pijnstiller innemen. Het is wel weer prachtig daar. en mooie foto's. Doe voorzichtig met je arm.🦾

Els 2022-06-08 13:29:39

Nou, ik vind het maar een lelijkheid, daar bij die stuw. Wat een kale gebouwen met spuitbustroep. Ik herken de plek van jullie eerdere vakantie, en vind de foto's ervan in m'n fotoarchiefmap M&R. Toen maakten jullie nog niet het Pindat verslag. Je hebt toen ook een overzichtfoto van het park gestuurd, maar jullie huidige bungalow staat daar net niet op (op die foto rechts van het algemene zwembad). Vijf jaar geleden zag het er bij de stuw nog niet zo armoedig uit als nu. De rest van de foto's (van toen en nu) zijn wel prachtig, mooie natuur en mooie stadjes in de warmte. Goed idee trouwens om bij de oude foto's en eerdere verslagen te kijken, dat kunnen we ook doen als jullie terug zijn, en we het dagelijkse meereizen moeten missen. Gelukkig is de pijn niet in de linker arm, dus het is weer een van de ons verbazende pijnen die we allemaal telkens ervaren, die met rust wel weer over zal gaan. À votre santé.