Dag 28: Vallon-Pont-d'Arc, naar Ruoms.

Frankrijk, Vallon-Pont-d'Arc

Bij het opstaan staat de zon alweer aan de hemel en is het buiten 19 graden. En ook vandaag wordt het weer een hete dag.

Na het ontbijt rijden wij naar de plaats Ruoms om bij de Super-U de laatste boodschapjes te doen, onder andere wat snoeperijen die de (klein)kinderen hebben besteld, zoals noga en Franse cakejes (Madeleines). En voor mijzelf niet te vergeten, een aantal verpakkingen Petit Beurre-koekjes van het merk LU, want dat vind ik de lekkerste en die zijn bij ons niet te verkrijgen.

Een weetje betreffende dit koekje, waarvan het recept in 1886 werd bedacht door Louis Lefèvre-Utile (LU):
De vorm van het koekje is niet lukraak gekozen. Het heeft vier hoeken die de vier seizoenen vertegenwoordigen, de rand bestaat uit 52 rondjes die het aantal weken in een jaar voorstellen, en er staan 24 puntjes op de bovenkant in het midden, hetgeen gelijk staat aan het aantal uren in een dag. Bovendien is het koekje exact zeven centimeter lang, dat het aantal dagen in een week symboliseert.

Frankrijk is een van de grootste wijnlanden ter wereld, dat zie je terug in de supermarkten. Er is te kust en te keur in veel soorten, kleuren en smaken.

Voor bij de koffie nemen wij aardbeiengebakjes mee, want die zijn van deze winkel overheerlijk.

In de middag trek ik een keer de stofzuiger door het huis en pakken wij al vast wat spullen in. Want morgen vertrekken wij om terug naar huis te gaan en wat nu al in de auto kan, leggen wij er alvast in.

Met lezen, computeren en zo nu en dan een plons in het zwembad vullen wij verder de dag.

Vandaag is het echt heet, het is op een gegeven moment 36 graden en het belooft tevens een warme nacht te worden.

Vandaag hebben wij 14 kilometer gereden.
Het weer: veel zon, tot 36 graden Celsius.
Villa op het park: Domaine Les Rives de l’Ardèche, Vallon-Pont-d'Arc, Frankrijk.

Wat een leuke weetjes over de Petit Beurre. Het enige wat ik wist was, dat het LU-logo werd ontworpen door Raymond Loewy (1893-1986). Hij ontwierp o.a. ook de beeldmerken van de Spar, Lucky Strike en nog heel veel meer. Hebben jullie nu ook al een opblaaszwembad in de achtertuin? Volgens mij kunnen jullie niet meer zonder. Grtzzzz, F.

Fredo. 2022-06-24 18:57:53

Wat een grappig verhaal over de koekjes. Leuk om te weten,

Els 2022-06-25 15:51:48

Dit maakt het eten van die koekjes inderdaad nog leuker.

Paul&Poeske&Poes 2022-06-26 09:22:25

wauw. Nooit geweten van die overheerlijke koekjes.. En 36 gr is toch wel wat veel van het goede...