Dag 5: in Valkenburg, door het glooiende Limburgse landschap.

Nederland, Valkenburg

Aan de lezers: hartelijk dank voor jullie berichten, dat waarderen wij zeer.
  • -------------------------------

Vandaag is het mooi weer. In een tijdschrift over de omgeving van het vakantiepark, staat een fraaie route beschreven en die willen wij gaan rijden.
Met de auto een tocht door het glooiende Limburgse landschap.

Via de plaats Wijlre rijden wij naar de Herberg de Bernardus Hoeve bij het plaatsje Trintelen. Daar komen logés, fietsers, motorrijders en wij, om iets te gebruiken. Er is een binnenplaats met door parasols overdekte picknicktafels, waar wij een lekkere lunch eten. Er zijn dreigende wolken aan de hemel en het spettert even. Via en gang door de hoeve komt men aan de achterzijde op een buitenterras met een schitterend uitzicht op het Limburgse heuvelland.

Tegenover de hoeve staat een kapelletje aan de wegkruising.

Daar vlakbij staat de Windmolen op de Vrouwenheide.

In het plaatsje Simpelveld kijken wij even bij het museale treinstation. Er is vandaag helemaal niets te doen. Er staan een aantal oude treinwagons en een diesellocomotief. Dit is een station in de spoorlijn van de Miljoenenlijn. Op gezette dagen kan men meerijden met een toeristische stoom- of dieseltrein voor een nostalgische reis terug in de tijd.
Van hun website: "Het doel van de Stichting Zuid‐Limburgse Stoomtrein Maatschappij is het behoud van Limburgs cultureel spoorwegerfgoed. Om dit doel te bereiken en inkomsten te genereren rijden we op gezette tijden met ons stoom‐ en historische dieselmaterieel over de Miljoenenlijn tussen Schin op Geul en Kerkrade."

Via het plaatsje Eys rijden wij naar de bedevaartplaats Wittem. Daar bezoeken wij het redemptoristenklooster Wittem, ook wel Pelgrimsoord Klooster Wittem. Dit klooster staat onder meer bekend als bedevaartsoord van de heilige Gerardus Majella (een rooms-katholieke heilige).
Hier kan men terecht voor een moment van stilte, gebed of bezinning. Ook is er gelegenheid een kaarsje op te steken bij de H. Gerardus Majella, of OLV van Altijddurende Bijstand.
Deze keer steek ik eens een kaarsje op. Dat is geen echte kaars, maar een wit aluminium kokertje met lontje waar een brandbare olie in zit, die een paar uur brandt. Als dit "kaarsje" opgebrand is, gaat dit terug naar de leverancier om het te hergebruiken. Het geeft een minder belastende uitstoot dan een normale kaars van was of stearine. Daarentegen kan men ook een noveenkaars branden, die 9 dagen brandt en gewoon wel van stearine is.

Er is een grote religieuze boekwinkel met een uitgebreide boekencollectie op het gebied van spiritualiteit, theologie en wereldreligies. Dit in combinatie met een Wereldwinkel, met artikelen die vrijwel alle gemaakt zijn in landen in het zuiden van de wereld (in Afrika, Azië en Latijns-Amerika).

(Ter info: de Congregatie van de Allerheiligste Verlosser is een katholieke internationale congregatie van religieuzen, die ook bekendstaat als de redemptoristen.)

Dan komen wij terug in de plaats Wijlre, waar wij Kasteel Wijlre met de prachtige kasteeltuinen willen bezoeken, maar daar kan men makkelijker lopend of op de fiets aankomen. Het hek staat half open, maar een mogelijkheid om een auto in de buurt te parkeren zien wij niet.
In deze plaats rijden wij langs de Brand bierbrouwerij. Lekker pilsener bier maken zij.

De volgende plaats is Gulpen. Ook hier is een bierbrouwerij, namelijk die van het Gulpener-bier. Er is een klein centrum en de auto moeten wij op een parkeerterrein in een woonwijk kwijt. Naar het centrum lopend doen wij dat langs het snelstromende riviertje de Gulp en langs de brouwerij.
Bij Hotel Brasserie De Kroon drinken wij iets op het terras en ik neem daar een Luikse wafel met warme kersen bij. Dat smaakt voortreffelijk.
Daarna lopen wij nog even door het plaatsje.

Hier zijn wij niet ver af van de plaats Margraten. Bij deze plaats ligt de Amerikaanse Begraafplaats. In het Engels: Netherlands American Cemetery and Memorial.
Jaren geleden zijn wij hier eens geweest. In Normandië hebben wij tijdens vroegere vakanties ook wel van deze begraafplaatsen bezocht en iedere keer is dat heel indrukwekkend. Nu wij er zo vlakbij in de buurt zijn, gaan wij hier nog eens langs.
Dit is een Amerikaanse militaire begraafplaats en monument ter nagedachtenis aan de overleden soldaten van de Verenigde Staten van Amerika ten tijde van de strijd in Zuid-Limburg, het Ardennenoffensief en in het Roergebied, gedurende de Tweede Wereldoorlog.
In totaal liggen 8.301 Amerikaanse soldaten onder de kruizen en Davidssterren begraven. Nog eens 1.722 namen staan vermeld op de Muren der Vermisten, slechts enkelen van deze groep vermisten zijn later alsnog gevonden.
Elk jaar op de zondag voor Memorial Day, de laatste maandag in mei, worden in Margraten de doden herdacht.
Zo was dit op zondag 26 mei 2024 ook weer het geval, de jaarlijkse herdenkingsplechtigheid in het kader van de Margraten Memorial Day.

(Memorial Day is een Amerikaanse feestdag en wordt gevierd op de laatste maandag van de maand mei. Het is vergelijkbaar met 4 en 5 mei in Nederland. Enerzijds is Memorial Day een sombere herdenkingsdag waarop gesneuvelde Amerikaanse militairen geëerd worden, anderzijds is het een feestdag met parades en concerten.)

Na de auto op het parkeerterrein neergezet te hebben lopen wij naar de entree van de begraafplaats. Een bewaker helpt ons er aan herinneren, dat over 20 minuten de begraafplaats gesloten gaat worden. Tja, dat is iets waar wij niet aan gedacht hebben, dat het hek om 17.00 uur dicht gaat.
Wij lopen in snelle pas het terrein op en zien overal bloemen en grote herdenkingskransen staan. Rina zegt dat dit wel met Memorial Day te maken zal hebben, daarvoor hebben wij hier niet bij stilgestaan.
Gezien de korte tijd lopen wij het veld niet verder op, maar goh ... wat is dit weer indrukwekkend.

Vanaf Margraten rijden wij weer naar ons huisje. Met 10 minuten zijn wij daar alweer, het is maar 8 kilometer.

Ondanks dat het weer niet standvastig is, hebben wij ook nu weer een prachtige dag gehad en wij vermaken ons hier prima. Bovendien hebben wij nog van alles op het programma staan om te gaan doen, dat wij besluiten om bij de parkreceptie te gaan informeren of wij langer kunnen blijven. Nou, dat kan, echter niet in hetzelfde huisje, maar in een ander. Wij besluiten om er een week aan vast te knopen.
Leuk, wij hebben er reuze zin in.

Vandaag gereden: circa 50 kilometer.
Het weer: wisselend bewolkt en zonnig, tot 22 graden.

Wat leven we toch in een prachtig land! Snap dat jullie bijgeboekt hebben! 🙋‍♀️

Marjan 2024-06-01 14:39:25

Wat goed dat jullie er nog een week aan vastplakken! 👍 Er is ook zoveel te zien. Ik heb ook nog mooie herinneringen aan Limburg met de familie Polij! Toen hebben we Margraten ook bezocht. Verder is Memorial Day inderdaad een herdenkingsdag en zelfs “gewone” graven worden dan extra bezocht en gedecoreerd. Verder is het een dag voor BBQ’s en wordt het ook gezien als het begin van de zomer (ook al begint die pas een paar weken later) net zoals Labor Day gezien wordt als het eind van de zomer (ook al is dat een paar weken later. ) De meeste zwembaden b v gaan Memorial Day open en Labor Day weer dicht. Heel apart.

Annelies 2024-06-01 19:27:08

Ik herinner mij dat wij in de jaren '60 eens tijdens een vakantie-busreis naar het zuiden gestopt hebben bij Margraten. Ik weet nog hoe uitgestrekt dat is. Daarna ben ik er nooit meer terug geweest. Maar wel vaak in Oosterbeek op de Commonwealth-begraafplaats rondgelopen. En nog even terug naar de mergelgrotten, daar zijn wij eind jaren '50, dus vanuit Meerssen, een keer met een rondleiding in geweest. Leuk dat het zuidelijke deel zo'n katholieke uitstraling heeft. Hoe anders is dat hier boven in ons land. Leuk, zoveel foto's. Grtzzzz, F.

Fredo. 2024-06-01 21:34:08

Als ik mij goed herinner zijn wij vroeger ook met papa en mama naar Gulpen geweest. Wat is het daar toch mooi. Daar hoef je niet voor naar het buitenland. Ik kan me voorstellen dat de begraafplaats zeer indrukwekkend is. De foto's zijn al indrukwekkend.

Els 2024-06-01 22:34:10

Dat klopt Els, want ik herinner me dat papa lachend zei dat wij nu op de rand van de gulp liepen ... Ha, ha, plantenasiel. Hoe verzinnen ze het. Weer prachtige foto's. Ziet dat andere huisje er precies eender uit?

Bernardina 2024-06-01 23:19:12

@ Berna, andere huis is hetzelfde alleen helemaal wit van buiten. Dus geen vakwerk. Wat knap dat jullie je die dingen van vroeger herinneren. Ik dus niet. En @ Annelies jij hebt dus ook herinneringen aan vroeger met ons in Limburg. Ik weet alleen dat wij met 6 personen opgevouwen in onze VW kever zaten. 😂

Rina 2024-06-02 08:34:17

En weer mooie foto's. Donkere wolken zijn niet altijd dreigend. Goed vastgelegd 👍🏻📸

Vincent 2024-06-02 12:28:23

Mooi stukje Nederland. Het religieuze moeten Fredo en Stijn maar eens gaan bezoeken. Een jaar of twintig geleden heb ik een stoomtrein-weekend in Simpelveld meegemaakt. Jammer dat er tijdens jullie bezoek geen stoomlocs buiten stonden. Voor mij was het mooiste van dat weekend de rit naar Simpelveld, met een een korte stoomtrein bestaande uit twee aan elkaar gekoppelde locs en twee wagons, vanuit Beekbergen, over het moderne spoor tussen de alledaagse treinen in. Fijn dat jullie nog even weg blijven.