Dag 11, woensdag 18 september 2019, Lanzac en Castelnaud-la-Chapelle.

Frankrijk, Castelnaud-la-Chapelle

Vandaag gaan wij eens één van de vele kastelen die hier in de omgeving staat bezoeken.

Na het ontbijt lopen wij eerst bij de parkreceptie langs en vragen of wij 5 nachten langer kunnen blijven, liefst in onze eigen villa, omdat wij het reuze naar ons zin hebben hier en het weer wel iets minder zal worden, maar toch vrij goed blijft. Volgens de parkbeheerster is dat prima en zij zal het hoofdkantoor vragen wat dan voor ons de meerkosten zullen zijn. Als wij vanavond nog even aanwippen, dan horen wij dat wel.

Wij pakken de auto en rijden in westelijke richting, voor een deel dezelfde weg als eergisteren, langs de Dordogne-rivier, door het plaatsje La Roque-Gageac, de brug over en naar het plaatsje Castelnaud-la-Chapelle.
Het is rustig op de wegen en zelfs op de meest afgelegen binnenwegen kom je Nederlandse auto's tegen. Echt, onze medelanders zijn overal.

Eergisteren, toen het wat regende, heb ik al een foto van het kasteel Castelnaud, dat hoog op een heuvel ligt, in het verslag geplaatst. Nu is het gelukkig mooi weer, dan hebben wij vanaf het kasteel ook een fraai uitzicht over de omgeving.

De auto moet er even flink aan trekken als wij tegen de heuvel oprijden naar het genoemde plaatsje. Op het parkeerterrein van het kasteel staan wel een stel auto's, maar het is betrekkelijk rustig. Het is niet ver lopen naar het kasteel, maar in de route zitten een paar venijnige hellinkjes. Het dorpje is heel klein en fotogeniek.

Bij de entree van het kasteel kopen wij toegangskaartjes en krijgen een Nederlandse folder met uitleg over hetgeen wij in het kasteel zullen tegenkomen.
Als eerste gaan wij via stenen wenteltrappen in de kasteeltoren naar boven. De toren heeft etages en daar staan meerdere wapens en geschut, al dan niet in vitrines, tentoongesteld. Zo staat er onder andere een orgelkanon met twaalf vuurmonden. Heel apart om te zien.
Als wij de toren aan de bovenzijde uitkomen, staan wij op een groot bordes, van waaraf wij mooie uitzichten hebben over de omgeving met de Dordogne-vallei en de rivier.

Wij lopen een stuk over de omwalling en komen in het kasteel in allerlei kamers, waar vooral wapentuig zoals zwaarden en dolken, kruisbogen (sommige heel mooi versierd en ingelegd), harnassen, maliënkolders en meer omtrent oorlogvoeren tentoongesteld worden. Er zijn geen kamers ingericht met meubels uit de oudheid, zoals wij dat van bijvoorbeeld het Muiderslot wel kennen.

Buiten staan nagebouwde, grote, houten oorlogsmachines uit de Middeleeuwen, zoals werp- en slingerapparaten. Van deze machines staan binnen modellen op schaal nagemaakt.

Het is een imposant bouwwerk, dat door de eeuwen heen steeds verder uitgebreid is door er stukken bij te bouwen. Het eerste begin stamt uit de 13de eeuw.

Na het bezoek aan het kasteel lunchen wij bij het ernaast gelegen restaurant Taverne op het overdekte terras. Ieder nemen wij een Caesarsalade met een Orangina (deze keer uit blik).

Als wij er uitgekeken zijn zakken wij met de auto de heuvel af en rijden naar het in de buurt gelegen plaatsje Vézac, waar wij bij de oude kerk Saint-Urbain een geocache zoeken en vinden.

Inmiddels is het 33 graden en staat de zon hoog aan de hemel. Tijd om terug te gaan naar het vakantiepark en lekker van het zwembad te gaan genieten. Het koele water frist ons lekker op.

Bij de parkbeheerster vragen wij naar de kosten van het langere verblijf en die zijn conform wat wij al verwachtten. Dus fijn, wij blijven nog een paar dagen langer hier.
Het seizoen loopt in het park op zijn einde, het sluit half oktober en er komen niet veel nieuwe gasten meer aan.

De avondmaaltijd gebruiken wij weer op ons terras en ook vanavond spelen wij een paar spelletjes Rummikub, terwijl binnen de vaatwasser en de wasmachine hun kunstjes uitvoeren. Ja, wij hebben het hier lekker luxe. Ook vanavond blijft het lang warm.

Vandaag hebben wij 85 kilometer gereden.
Het weer: zon, tot 33 graden Celsius.
Verblijf: vakantiepark Domaine de Lanzac.

Al dat wapentuig! De mens heeft toch al heel wat bedacht en geconstrueerd om zijn medemens uit te moorden..... En nog is dat niet afgelopen. Dit was weer een leuk uitje om wat van de geschiedenis te leren. Kastelen en ridders blijven aantrekkelijk. Bovendien is de natuur daar ook erg mooi. Fietsers zullen jullie wel niet veel zien, zo met al die heuvels. Dag luitjes, tot de volgende. Au revoir!

Fredo 2019-09-24 08:09:39

En je krijgt een groeiende bewondering voor de "bouwvakkers" uit die tijd die zonder moderne hulpmiddelen zulke bouwwerken konden neerzetten ! Zag ook dat Leonardo da Vinci zijn licht heeft laten schijnen op dat orgelkanon ! Weer dank voor deze mooie update!👍

Marjan 2019-09-24 08:35:23

Wat is het toch leuk met jullie mee op reis te zijn!! Genieten van de mooie verhalen van Marco en de prachtige foto’s.. ik blijf mee reizen hoor! Groetjes, Irene