Dag 6: geocachen in Traben-Trarbach.

Duitsland, Ediger-Eller

Het belooft alweer een mooie dag te worden, veel blauw aan de lucht en de zon schijnt.

Vanmorgen doen wij rustig aan. Ontbijten, koffie drinken met een spelletje rummikub, wij lunchen zelfs thuis en daarna gaan wij op pad.
In het park is het een stuk drukker geworden. Er zijn meer mensen op de been, er rijden kinderen op stepjes voorbij, de buren bestaande uit een groot gezin vertoeven lekker buiten in het gras en op de ligbedden, en in een 14-persoonshuis verblijven een stel jonge dames die lol hebben met elkaar en buiten naar muziek luisteren. Kortom, iedereen geniet van het mooie weer.

Rina heeft weer een aantal bereikbare geocaches opgezocht en deze keer gaan wij daarvoor naar de iets zuidelijker gelegen plaats Traben-Trarbach. Een tweelingstad aan de Moezel. Om er te komen rijden wij dan ook helemaal door het dal van de rivier, die hier met grote meanders door het landschap kronkelt. De omgeving, met de door wijngaarden en bossen groen kleurende hellingen van de bergen, is erg fraai. Op sommige plekken is een klein haventje voor pleziervaart en zijn er wat kano's of motorbootjes op het water en er varen lange vrachtschepen. Ook is er zo nu en dan een stuw met sluizen in de rivier.

Wij zijn niet de enigen die onderweg zijn. Wij komen onder andere grote groepen motorrijders tegen. Het is hier natuurlijk prachtig motorrijden met al die bochten in de wegen. Het valt ook op hoeveel plekken er op de vele campings die hier zijn, bezet zijn. Vooral zien wij veel caravans, vermoedelijk seizoensplaatsen en heel veel campers. In elke plaats heeft men wel een behoorlijk grote terrein waar vooral campers mogen staan. Daar staan dan rijen er van naast en achter elkaar.
Zo ook in de plaats Enkirch, waar wij even van de weg afgaan en aan de Moezel gaan kijken. Daar ligt een klein voetgangersveerpontje.

De plaats Traben-Trarbach bestaat uit de twee delen Traben en Trarbach, die door de Moezel gescheiden zijn en door middel van de Moselbrücke Traben-Trarbach met elkaar verbonden zijn. Het wordt wel 'Das Juwel an der Mittelmosel' genoemd. Het is een belangrijke wijnhandelsstad.
Wij rijden langs de zuidelijke rivieroever en komen daardoor in het stadsdeel Trarbach binnen.
De auto zetten wij vlakbij de opgang naar de brug op een parkeerterrein en gaan even in dit deel rondkijken. Als eerste valt de kolossale, in Jugendstil gebouwde uit 1899 daterende poort op, die hier aan het begin van de brug staat.
In een gezellig winkelstraatje is het druk, er zitten allemaal mensen op stoelen, en dan niet op een terras, maar ze kijken allemaal in dezelfde richting, namelijk naar een café waar de voorpui geopend is en in de opening een grote Tv is neergezet. Bovendien hangt er binnen ook nog een Tv. Men zit naar een voetbalwedstrijd te kijken.
Natuurlijk ook hier is er weer van alles te zien op het gebied van wijnbouw, er zijn zelfs druivenplanten te koop.

Terug in de auto rijden wij de brug over en komen in het stadsdeel Traben. Daar gaan wij op zoek naar diverse geocaches die langs de Moezeloever verstopt zijn.
Wij vinden er drie. Later nog een in het stadje bij de brandweergarage vinden wij niet. Toch is het weer leuk om hier mee bezig te zijn en wij komen weer op plekken die wij anders nooit bezocht zouden hebben.

Op de terugweg naar huis rijden wij niet geheel langs de rivier terug, wij pakken een andere weg, die door het bergachtige terrein voert.

Zo hebben wij weer een fijne dag. In Traben-Trarbach gaf de buitenthermometer van de auto een keer 30 graden aan, het was er ook goed warm. Tijdens het rijden is het dan al gauw 3 graden koeler, maar toch, het was bijzonder aangenaam weer.

Vandaag gereden: 96 kilometer.
Het weer: zonnig; temperatuur tot 28 graden C.

Vandaag is het iets minder spectaculair voor de lezers thuis.

Paul&Poeske&Dibbes 2023-05-28 12:58:42

Zoveel herinneringen komen naar boven door je verslag! Bekende plaatsjes enz. Zag de naam Zell staan en kan me herinneren dat ze daar een heerlijk zwembad hadden, waar wij meerdere keren naartoe zijn geweest. De volwassenen zetten de kinderen af bij het zwembad en gingen samen op pad. Misschien naar een van de Weinstubes om wat “Blote billen wijn” te drinken?! Zou ik waarschijnlijk gedaan hebben! 😉 Met Pinksteren zal het inderdaad druk zijn. Wij vieren hier dit weekend ook een feestdag: morgen is “Memorial Day.” 🇺🇸

Annelies 2023-05-28 15:00:27

Zwemmen, wandelen, bramen plukken met tante Nel en hadden veel plezier met hun hele gezin. We hadden daar 2 huisjes naast elkaar gehuurd!Oom Frans was altijd echt de vrolijke Frans. Op zondag toch nog naar de kerk om daarna idd de legendarische “blote billen wijn” te drinken. Met Annelies en Terry deden we ooit deze regio aan met de motor . Omgeving verveelt daar nooit!

Marjan 2023-05-28 18:35:13

De foto,s van het stadje zijn wel erg schattig.

Els 2023-05-30 19:17:39

Ik loop ,n beetje achter. Door mijn eigen belgië mini vakantie met 2 concerten. Maar ik lees alles. En met veel plezier. En wat vind ik die bergen fantastisch . Zou er zo willen wonen....